|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Hemapoietik ve Lenforetiküler Sistem |
|
Dersin Kodu |
: |
HİS503 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HÜLYAÖZGÜR Prof.Dr. UFUK ÖZGÜ METE |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kan hücrelerini ve yapısal özelliklerini açıklar. Kan hücrelerinin gelişimini ve gelişim aşamalarındaki özelliklerini söyler. Kan hücrelerini ve gelişim evrelerini ışık mikroskobik düzeyde ayırt eder. Lenfoid dokunun tanımını yapar ve sınıflandırır Lenfoid dokuda görülen hücre tiplerini söyler. Lenfoid organların yapısal özelliklerini tanımlar. Lenfoid organları ışık mikroskobik düzeyde tanır. Dersle ilgili verilen konuyu güncel bilgi kaynaklarını kullanarak araştırır ve sözlü-görsel yöntemlerle etkin olarak aktarır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
HİS502 Dokuların Temel Histolojik Özellikleri
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kan hücrelerinin oluşumu, yapısal özellikleri, hemopoietik organlar ile lenfoid doku ve organların histolojik özellikleri hakkında bilgi kazandırmak ve ışık mikroskobik düzeyde ayırt edilmesini sağlamaktır |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kan hücreleri, kan hücrelerinin gelişimi, lenfoid doku tanımı, lenfoid dokuların sınıflandırılması, lenfoid organların yapısal özelliklerini içermektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kırmızı kan hücrelerinin yapısal özellikleri ve ışık mikroskobik düzeyde incelenmesi |
Periferik yayma preperatı hazırlanması |
Sunum, soru-cevap, demonstrasyon |
|
2 |
Beyaz kan hücrelerinin yapısal özellikleri ve ışık mikroskobik düzeyde incelenmesi |
Periferik yayma preperatı hazırlanması |
Sunum, soru-cevap, demonstrasyon |
|
3 |
Kan hücrelerinin gelişimi; Eritrosit gelişimi |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Sunum, soru-cevap |
|
4 |
Kan hücrelerinin gelişimi; Granülosit gelişimi |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Sunum, soru-cevap |
|
5 |
Kan hücrelerinin gelişimi; Monosit ve lenfosit gelişimi |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Sunum, soru-cevap |
|
6 |
Kan hücrelerinin gelişimi; Kan plateletlerinin gelişimi |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Sunum, soru-cevap |
|
7 |
Hemopoietik organlar, yapısal özellikleri ve ışık mikroskobik düzeyde incelenmesi |
Kemik iliği doku takibi ve preperasyonu |
Sunum, soru-cevap, demonstrasyon |
|
8 |
Ara sınav |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
OYPS. sözlü sınav |
|
9 |
Lenfoid doku ve İmmün cevap |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Sunum, soru-cevap |
|
10 |
Lenfatik sistem hücreleri, yapısal özellikleri ve ışık mikroskobik düzeyde incelenmesi |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Sunum, soru-cevap, demonstrasyon |
|
11 |
Lenfatik damarlar ve lenfosit sirkulasyonu |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Sunum, soru-cevap |
|
12 |
Diffüz lenfoid doku ve lenf nodüllerinin histolojik özellikleri ve ışık mikroskobik düzeyde incelenmesi |
Appendiks ve ileum dokularının ve lenf nodlarının preperasyonu |
Sunum, soru-cevap, demonstrasyon |
|
13 |
Timusun histolojik özellikleri ve ışık mikroskobik düzeyde incelenmesi |
Timus dokusunun preperasyonuu |
Sunum, soru-cevap, demonstrasyon |
|
14 |
Dalak histolojik özellikleri ve ışık mikroskobik düzeyde incelenmesi |
Dalak dokusunun preperasyonu |
Sunum, soru-cevap, demonstrasyon |
|
15 |
Seminer |
Bireysel çalışma, literatür tarama, makale inceleme |
Sunum |
|
16/17 |
Final sınavı |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
OYPS, sözlü sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Ross MH, Pawlina W: Histology: A text and atlas. Wolters Kluwer, Lipincot Williams&Wilkins, 2011.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Ders sunumları
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Hücre ve dokuların temel histolojik özelliklerini söyleyebilir. |
5 |
|
2 |
Hücrelerin yapı ve fonksiyon bağlantısını kurabilir. |
5 |
|
3 |
Organ sistemlerinin histolojik özellikleri hakkında bilgi sahibidir. |
5 |
|
4 |
Embriyo gelişimi, gelişim bozuklukları ve mekanizmaları hakkında bilgi sahibidir. |
5 |
|
5 |
Işık ve elektron mikroskobik doku hazırlama ve inceleme yöntemlerini tanımlayabilir. |
3 |
|
6 |
Hücre kültürü, histokimya ve immünohistokimya alanlarının genel prensipleri hakkında bilgi sahibidir. |
0 |
|
7 |
Işık ve elektron mikroskobik incelemeler için gerekli olan solüsyonları ve dokuları hazırlayabilir. |
3 |
|
8 |
Temel histokimyasal boyama yöntemlerini uygulayabilir. |
0 |
|
9 |
Doku ve organ sistemlerini ışık mikroskobik düzeyde ayırt edebilir. |
5 |
|
10 |
Alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür. |
0 |
|
11 |
Yürütülen araştırma projeleri kapsamında verilen görevleri yapabilir. |
0 |
|
12 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir. |
0 |
|
13 |
Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. |
5 |
|
14 |
Yüksek lisans düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel yaklaşımla değerlendirebilir. |
0 |
|
15 |
Etkili iletişim kurabilir. |
0 |
|
16 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek düşüncelerini ve çözüm önerilerini sözlü ve görsel olarak aktarabilir. |
5 |
|
17 |
Alanı ile ilgili araştırma çalışmalarının yapılması, değerlendirilmesi ve sonuçların paylaşılması sırasında etik ilkelerin önemini bilir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
5 |
70 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
2 |
2 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 118 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.72 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|