|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İş Sağlığı |
|
Dersin Kodu |
: |
HAS521 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. FERDİ TANIR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
2.İş sağlığı ile insan sağlığının ve Halk Sağlığı’nın ilişkilerini açıklayabilecek, 3.İş sağlığı uygulama ilkelerini sayabilecek, 4.Tehlike ve risk kavramlarını, değerlendirmeyi ve korunmayı açıklayabilecek, 5.Meslek hastalığı tanımını, özelliklerini, nedenlerini ve korunma yollarını sayabilecek, 6.İşle ilgili hastalıkları açıklayabilecek, 7.İş kazalarını, nedenlerini ve korunma yöntemlerini sıralayabilecek, 1.İş sağlığı ve güvenliği kavramını, tarihçesini ve yasal dayanaklarını açıklayabilecek, 8.Ergonomi, işe devamsızlık ve beslenmenin iş sağlığındaki konumlarını açıklayabilecek, 9.İş sağlığı ve güvenliği kurulunun üyelerini ve görevlerini sayabilecek, 10.İşyeri sağlık ve güvenlik biriminin özelliklerini ve görevlerini sayabilecek, 11.İşyeri hekiminin görevlerini ve sorumluluklarını açıklayabilecek, 12.İşyeri hekiminin işyeri sağlık ve güvenlik birimindeki çalışmalarını yürütebilecektir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin sonunda yüksek lisans öğrencileri, çalışma koşulları ile oluşabilecek sağlık sorunlarını, çözümlerini ve işyeri hekimliği uygulamalarını bilecek ve uygulayabileceklerdir.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
*Tanımlar, amaçlar, tarihçe ve yasal dayanaklar
*İş sağlığı uygulama ilkeleri
*Çalışanlarda risk grupları ve işyeri ortam faktörleri
*Tehlike-risk kavramları ve değerlendirmeleri
*Meslek hastalıkları, işle ilgili hastalıklar ve korunma
*İş kazaları ve korunma
*Sağlık çalışanlarının sağlığı ve korunma, Hasta güvenliği
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İş sağlığı ve güvenliği kavramı, tarihçesi ve mevzuatı |
kitaplar, ders notları kitabı ve internetten okuma |
interaktif sunum |
|
2 |
iş ile insan sağlığı ve halk sağlığı ilişkisi |
kitaplar, ders notları kitabı ve internetten okuma |
interaktif sunum |
|
3 |
iş sağlığı uygulama ilkeleri |
kitaplar, ders notları kitabı ve internetten okuma |
interaktif sunum |
|
4 |
Tehlike ve risk kavramları, değerlendirmeleri |
kitaplar, ders notları kitabı ve internetten okuma |
interaktif sunum |
|
5 |
Çalışanın sağlığını etkileyen kişisel özellikler |
kitaplar, ders notları kitabı ve internetten okuma |
interaktif sunum |
|
6 |
Çalışanın sağlığını etkileyen işyeri ortam faktörleri |
kitaplar, ders notları kitabı ve internetten okuma |
interaktif sunum |
|
7 |
Ara sınav |
test hazırlama |
test sınavı |
|
8 |
Meslek hastalıkları ve korunma |
kitaplar, ders notları kitabı ve internetten okuma |
interaktif sunum |
|
9 |
İşle ilgili hastalıklar ve korunma |
kitaplar, ders notları kitabı ve internetten okuma |
interaktif sunum |
|
10 |
İş kazaları ve korunma |
kitaplar, ders notları kitabı ve internetten okuma |
interaktif sunum |
|
11 |
Ergonomi |
kitaplar, ders notları kitabı ve internetten okuma |
interaktif sunum |
|
12 |
İşe devamsızlık |
kitaplar, ders notları kitabı ve internetten okuma |
interaktif sunum |
|
13 |
İşyerinde beslenme ve toplu beslenme |
kitaplar, ders notları kitabı ve internetten okuma |
interaktif sunum |
|
14 |
İş sağlığı ve güvenliği kurulu ve görevleri |
kitaplar, ders notları kitabı ve internetten okuma |
interaktif sunum |
|
15 |
işyeri sağlık ve güvenlik birimlerinin yapıları ve görevleri |
kitaplar, ders notları kitabı ve internetten okuma |
interaktif sunum ve işyeri gezisi |
|
16/17 |
işyeri hekiminin yükümlükleri ve görevleri |
kitaplar, ders notları kitabı ve internetten okuma |
interaktif sunum ve işyeri gezisi |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Bilir N, Yıldız A.N. İş Sağlığı ve Güvenliği. Hacettepe Ünv. Yayınları.2004.
Akkurt İ. Mesleki Solunum Hastalıkları. TTB yayını. Ankara, 2007;9-19.
Akbulut T. İşle İlgili Hastalıklar. İşyeri Hekimliği Ders Notları (Ed.:Akbulut T.)TTB yayını. Ankara, 2000; 61-66.
Sabuncu H. İş Kazaları. İşyeri Hekimliği Ders Notları (Ed.:Akbulut T.)TTB yayını. Ankara, 2000; 259-268.
Beyhan Y. Çalışma Hayatı ve Beslenme. İşyeri Hekimliği Ders Notları(Ed.:Akbulut T.) TTB yayını. Ankara, 2000;297-316.
Harrington JM., Gill FS.,Aw TC. at all. Occupational Health, Blackwell Science,Fourth Ed.,1998.
Rosskam, E. Ergonomi (Çev:C.KOÇ). ILO-Uluslararası Çalışma Bürosu, Ankara,1997.
Güler Ç. Ergonomiye giriş. Sağlık Bakanlığı Çevre Sağlığı Temel Kaynak Dizisi No:45, Ankara,1997.
İş sağlığı hizmetlerine ilişkin 161 sayılı ILO sözleşmesi 13.01.2004-25345 R.G.
İş sağlığı ve güvenliği ile çalışma ortamına ilişkin 155 sayılı ILO sözleşmesi-13.01.2004-25345 R.G.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Sağlık Bakanlığı-Hasta ve Çalışan Güvenliğinin Sağlanmasına Dair Yönetmelik-06.04.2011-27897 R.G.
Çalışan Güvenliğinin Sağlanması Genelgesi-14.05.2012
Çalışan Hakları ve Güvenliği Birimleri Genelgesi-03.08.2012
6331-İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu-30.06.2012,28339 R.G.
04.07.1989 Tarih, 20215 sayılı R.G.’de yayımlanan “Avrupa Sosyal Şartı (Avrupa Sosyal Haklar Sözleşmesi).
Topuzoğlu İ. İş Sağlığında Temel Kavramlar ve Strateji. İş Sağlığı ve Güvenliği Dergisi. ÇSGB-İSGGM, Ankara, Sayı:4, Yıl:1, Kasım-Aralık 2001, Syf: 4-6.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Araştırma (sağlık, hizmet veya klinik araştırma) planlayıp uygular, analiz edip değerlendirir, rapor ve makale (literatür) hazırlayıp sunar. |
5 |
|
2 |
Toplumun sağlık düzeyini ölçüp değerlendirir, sağlık istatistiklerini toplayıp değerlendirir, sürveyans yönetimi yapar |
3 |
|
3 |
Sağlık insan gücü ve finansman gibi kaynakları yönetir |
3 |
|
4 |
Salgın yönetiminin önemini açıklar |
4 |
|
5 |
Bulaşıcı hastalıklarla ilgili görevler yürütür |
4 |
|
6 |
Birincil, ikincil ve üçüncül koruma hizmetlerini organize edip yürütür |
4 |
|
7 |
Toplum çocuk sağlığını değerlendirir ve yönetir |
3 |
|
8 |
Kronik hastalıklarla ilgili görevleri yürütür |
5 |
|
9 |
Kadın/üreme sağlığı ile ilgili görevleri yürütür |
3 |
|
10 |
Çevre sağlığı ile ilgili görevleri yürütür |
5 |
|
11 |
İş sağlığıyla ilgili görevleri yürütür |
5 |
|
12 |
Beslenme ile ilgili görevleri yürütür |
3 |
|
13 |
Bilimsel araştırma planlar ve uygular |
0 |
|
14 |
Saha araştırması yapar |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
5 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 120 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.8 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|