Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Temel fizyoloji-gastrointestinal sistem ve renal sistem fizyolojisi

Dersin Kodu : FİZ517

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. ŞEREF ERDOĞAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1. Gastrointestinal sisteminin parçalarını ve inervasyon özelliklerini bilir
2. Gastrointestinal kanalda motilite özelliklerini kavrar
3. Gastrointestinal kanalda sekresyon özelliklerini ve işlevlerini anlar
4. Gastrointestinal kanalda sindirim ve emilimin temel prensiplerini kavrar
5. Böbreğin fonksiyonel yapısı ve birimini kavrar
6. Böbrek tübül fonksiyonlarını, klirens kavramını bilir
7. Tübül parçalarını ve özelliklerini sayar
8. Su dengesinde ve osmolarite kontrolünde böbreğin oynadığı rolü ifade eder
9. Asit-baz dengesini bilir ve böbreğin fonksiyonu ile bütünleştirir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Gastrointestinal sistemde gerçekleşen motilite, sekresyon ve sindirim işlergelerinin temel özelliklerini ve vücut için öneminin kavranması amaçlanmaktadır. Boşaltım sisteminin çalışma mekanizması ve vücut için öneminin belirtilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği : Gastrointestinal sistemin yapısı, motilitesi, sekresyonları ve sindirim-emilim fonksiyonları ile boşaltım sisteminin fonksiyonu, su ve osmolarite düzenlemesi, asit-baz regülasyonu.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Tıp Fakültesi, Fizyoloji Anabilim Dalı Seminer Salonu


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Gastrointestinal sistemin tanımı, genel prensipler Önerilen kaynakları okuma İnteraktif
2 Gastrointestinal sistem motilitesi ve etkileyen faktörler Önerilen kaynakları okuma İnteraktif
3 Gastrointestinal sistemde sekresyon ve etkileyen faktörler Önerilen kaynakları okuma İnteraktif
4 Gastrointestinal sistemde sekresyon ve etkileyen faktörler Önerilen kaynakları okuma İnteraktif
5 Gastrointestinal sistemde sindirim ve emilim Önerilen kaynakları okuma İnteraktif
6 Kalsiyum, demir, B12 vit emilimi Önerilen kaynakları okuma İnteraktif
7 Ara sınav Önerilen kaynakları okuma ve ders sunularını gözden geçirme Sözlü ve yazılı sınav
8 Böbreğin fonksiyonel yapısı Önerilen kaynakları okuma İnteraktif
9 Klirens kavramı, böbrek kan akımı ve etklileyen faktörler Önerilen kaynakları okuma İnteraktif
10 Tubüler fonksiyonlar Önerilen kaynakları okuma İnteraktif
11 Glomerülotubüler denge ve jukstaglomerüler aparat kavramı Önerilen kaynakları okuma İnteraktif
12 Tubül komponentleri ve işlevleri Önerilen kaynakları okuma İnteraktif
13 Zıt akım işlergesi Önerilen kaynakları okuma İnteraktif
14 Vücut sıvı ve osmolaritesinin kontrolü Önerilen kaynakları okuma İnteraktif
15 Böbreklerin pH düzenlenmesindeki rolü ve pH regülasyonu Önerilen kaynakları okuma İnteraktif
16/17 Final Sınavı Önerilen kaynakları okuma ve ders sunularını gözden geçirme Sözlü ve yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Berne R M., Levy M N., Koeppen B M., Stanton B A. Çeviri: Türk Fizyolojik Bilimler Derneği
 Widmaier E.P, Raff H., strang K T. Çeviri Editörü : Serdar Demirgören. Vander İnsan Fizyolojisi
 A.C. Guyton: and J.E. Hall. Tıbbi Fizyoloji, W.B. Saunders Co. Philadelphia, London, Toronto, Nobel Press, eleventh edition,2007
 Ganong: Review of Medical Physiology, Appleton &Lange, 23th edition, 2010
Diğer Kaynaklar  İnternet ve kütüphane veri tabanları


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 30
    Ödev/Proje/Diğer 1 70
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alanı ile ilgili temel bilgileri kavramak 3
2 Alanı ile ilgili analitik düşünce mekanizmasına sahip olmak 3
3 Güvenilir bilgiye ulaşabilmek 3
4 Mesleği ile ilgili olarak bilimsel düşünce sistematiğine sahip olmak 2
5 Araştırdığı teorik bilgileri sistematik bir şekilde dinleyici kitlesine aktarabilmek 2
6 Edindiği bilgileri halka etkili şekilde aktarabilmek 2
7 Laboratuvar ortamında çalışma ve araştırma yapabilme 0
8 Kendi başına bilimsel bir çalışma gerçekleştirebilme 0
9 Gerçekleştirdiği bilimsel çalışma sonuçlarını yorumlayabilme 0
10 Araştırma projesi oluşturabilme ve yazabilme 1
11 Bilimsel çalışma sonuçlarını bir rapor haline getirebilme 0
12 Etik değerlere bağlı olarak çalışma ve araştırma 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 91
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.64
Dersin AKTS Kredisi: 4