Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Temel fizyololji-kardiovasküler ve pulmoner sistem fizyolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
FİZ516 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. AYŞE DOĞAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
• Kalbin ve dolaşım sisteminin fizyolojisini bilmeli, • Solunum ve dolaşım sistemlerinin işleyişini ve işlev mekanizmalarını tanımlayabilmeli, • Kalbin nasıl otomatik uyarı çıkarabildiğini açıklayabilmeli • EKG okuyup yorumlayabilmeli • Kalp debisini, kalp atım sayısını etkileyen faktörleri sınıflandırabilmeli • Dolaşımın nasıl düzenlendiğini açıklayabilmeli • Vantilasyon/perfüzyon oranını tanımlayacak ve bölgesel farklılığın nedenini açıklayabilmeli, • Arteriyel ve venöz kandaki CO2 disosiyasyon eğrisini çizebilmeli • Solunumun düzenlenmesindeki nöral kontrol mekanizmaları sınıflandırabilmeli; • İstemli ve otomatik kontrolün mekanizmasını açıklayabilmelidir;
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kardiyovasküler ve solunum sisteminin nasıl çalıştığını anlamak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kalbin elektriksel aktivitesi ve kalp vuruşunun nedeni; bir pompa olarak kalp; kan ve lenf akımının dinamiği; kardiyovasküler düzenleme mekanizmaları; özel dolaşım; akciğerin fonksiyonu; akciğerde gaz taşınması ve pH; solunumun düzenlenmesi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fizyoloji Anabilim Dalı Seminer Salonu |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kalbin elektriksel aktivitesi |
Önerilen kaynakların okunması |
Klasik ders anlatımı ve interaktif eğitim |
|
2 |
EKG |
Önerilen kaynakların okunması |
Klasik ders anlatımı ve interaktif eğitim |
|
3 |
Kardiyak pompa |
Önerilen kaynakların okunması |
Klasik ders anlatımı ve interaktif eğitim |
|
4 |
Kalp atımının düzenlenmesi |
Önerilen kaynakların okunması |
Klasik ders anlatımı ve interaktif eğitim |
|
5 |
Arteriyel sistem |
Önerilen kaynakların okunması |
Klasik ders anlatımı ve interaktif eğitim |
|
6 |
Mikrodolaşım, venöz sistem ve lenfatikler |
Önerilen kaynakların okunması |
Klasik ders anlatımı ve interaktif eğitim |
|
7 |
Periferik dolaşım ve onun kontrolü |
Önerilen kaynakların okunması |
Klasik ders anlatımı ve interaktif eğitim |
|
8 |
Ara sınav |
Önerilen kaynakların okunması |
Yazılı sınav |
|
9 |
Kalp debisinin kontrolü |
Önerilen kaynakların okunması |
Klasik ders anlatımı ve interaktif eğitim |
|
10 |
Özel dolaşım |
Önerilen kaynakların okunması |
Klasik ders anlatımı |
|
11 |
Solunum sisteminin yapı ve fonksiyonu |
Önerilen kaynakların okunması |
Klasik ders anlatımı ve interaktif eğitim |
|
12 |
Akciğer ve göğüs duvarının mekanik özellikleri: statik ve dinamik |
Önerilen kaynakların okunması |
Klasik ders anlatımı ve interaktif eğitim |
|
13 |
Ventilasyon, perfüzyon ve ventilasyon/perfüzyon oranı |
Önerilen kaynakların okunması |
Klasik ders anlatımı ve interaktif eğitim |
|
14 |
Oksijen ve karbondioksit taşınımı |
Önerilen kaynakların okunması |
Klasik ders anlatımı ve interaktif eğitim |
|
15 |
Solunumun kontrolü |
Önerilen kaynakların okunması |
Klasik ders anlatımı ve interaktif eğitim |
|
16/17 |
Final sınav |
Önerilen kaynakların okunması |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
• R.M. Berne and M.N. Levy: Phyiology, Mosby Co., Fifty Edition, St. Louis, Toronto, 2004
• A.C. Guyton: and J.E. Hall. Tıbbi Fizyoloji, W.B. Saunders Co. Philadelphia, London, Toronto, Nobel Kitabevi, Onbirinci Baskı,2007
• W. F. Ganong: Review of Medical Physiology, Appleton &Lange, 23th edition, 2011
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
İnternet ve kütüphane veri tabanları
|
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanı ile ilgili temel bilgileri kavramak |
5 |
|
2 |
Alanı ile ilgili analitik düşünce mekanizmasına sahip olmak |
4 |
|
3 |
Güvenilir bilgiye ulaşabilmek |
4 |
|
4 |
Mesleği ile ilgili olarak bilimsel düşünce sistematiğine sahip olmak |
3 |
|
5 |
Araştırdığı teorik bilgileri sistematik bir şekilde dinleyici kitlesine aktarabilmek |
0 |
|
6 |
Edindiği bilgileri halka etkili şekilde aktarabilmek |
0 |
|
7 |
Laboratuvar ortamında çalışma ve araştırma yapabilme |
0 |
|
8 |
Kendi başına bilimsel bir çalışma gerçekleştirebilme |
0 |
|
9 |
Gerçekleştirdiği bilimsel çalışma sonuçlarını yorumlayabilme |
2 |
|
10 |
Araştırma projesi oluşturabilme ve yazabilme |
1 |
|
11 |
Bilimsel çalışma sonuçlarını bir rapor haline getirebilme |
0 |
|
12 |
Etik değerlere bağlı olarak çalışma ve araştırma |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|