Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Ruhdilbilim

Dersin Kodu : YDI403

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HATİCE SOFU
Dr.Öğr. ÜyesiDr. ABDURRAHMAN KİLİMCİ
Doç.Dr. ZUHAL AKÜNAL OKAN
Dr.Öğr. ÜyesiDr. CEM CAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Dilbilim süreci ile ilgili genel bilgi sahibi olur.
Konuşurken, dinlerken, okurken ve yazarken beynimizde neler olduğunu anlar.
Kelimeleri nasıl depoladığımızı ve hatırladığımızı öğrenir.
Beynin dille ilgili aktivitelerin yer aldığı bölümleri inceler.
Dil öğretimi ve ruhdilbilimin nasıl birbirlerine katkı sağladıklarını fark eder.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu ders dil ve beyin arasındaki ilişkiyi, dilin ediniminde, üretilmesinde ve algılanmasında sözkonusu olan mekanizmaların incelenmesini amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği : Ruhdilbilim ile ilgili temel kavramların tanıtılması ile başlayan ders, dinleme, okuma, konuşma ve yazma becerilerini gerçekleştirirken beynimizin ne tür işlevlerde bulunduğu, sözcük bilgimizi nasıl sakladığımız ve gerektiğinde bu bilgiye nasıl ulaşabildiğimiz, beynin yapısı ve dil ile ilgili bölümlerin incelenmesi, bilginin beynimizde işlenme süreci gibi konularla devam etmektedir. Dönem boyunca edinilen bilgilerin dil eğitimine yapacağı katkılar da irdelenmektedir.

Dersin Dili : İngilizce

Dersin Yeri : R1-R2 Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Ruhdilbilimin tanımı Verilen konu için okuma Ek kaynak tarama Ders anlatımı tartışma beyin fırtınası
2 Dil ve iletişim Verilen konu için okuma Ek kaynak tarama Ders anlatımı tartışma beyin fırtınası
3 Dil ve beyin Verilen konu için okuma Ek kaynak tarama Ders anlatımı tartışma beyin fırtınası
4 Sözcük bilgisi Verilen konu için okuma Ek kaynak tarama Ders anlatımı tartışma beyin fırtınası
5 Sözcük bilgisini depolama ve erişim Verilen konu için okuma Ek kaynak tarama Ders anlatımı tartışma beyin fırtınası
6 Bilgi işlem süreci Verilen konu için okuma Ek kaynak tarama Ders anlatımı tartışma beyin fırtınası
7 Okuma süreci Verilen konu için okuma Ek kaynak tarama Ders anlatımı tartışma beyin fırtınası
8 Arasınav dönem başından itibaren işlenen derslerin tekrarı derste öğrenilen bilgilerin yeni duruma uygulanışını test eden soruları yanıtlama
9 Dinleme süreci Verilen konu için okuma Ek kaynak tarama Ders anlatımı tartışma beyin fırtınası
10 Konuşmanın özellikleri Verilen konu için okuma Ek kaynak tarama Ders anlatımı tartışma beyin fırtınası
11 Hafıza sistemi Verilen konu için okuma Ek kaynak tarama Ders anlatımı tartışma beyin fırtınası
12 Dil bozuklukları Verilen konu için okuma Ek kaynak tarama Ders anlatımı tartışma beyin fırtınası
13 Hayvanlarda iletişim Verilen konu için okuma Ek kaynak tarama Ders anlatımı tartışma beyin fırtınası
14 Tekrar Okuma Tartışma
15 Tekrar Okuma Tartışma
16/17 Final dönem başından itibaren işlenen derslerin tekrarı derste öğrenilen bilgilerin yeni duruma uygulanışını test eden soruları yanıtlama


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Hughes, A. (2003). Testing for Language Teachers. Cambridge: CUP.
 Field, J. (2003),Psycholinguistics, N.York:Routledge
 Carrol,W.D.,(1999), Psychology of Language, California:Brooks and Cole,
 Weir, C.J. (1990). Communicative Language Testing. London: Prentice Hall.
 Bailey, M.K. (1998). Learning about Language Assessment. London: Heinle and Heinle.
 Bachman, L.F. (1990). Fundamental Considerations in Language Testing. Oxford: Oxford University Press.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 1 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Edebi terimleri tanımlar. 0
2 Farklı yaş gruplarının karakteristik özelliklerini ayırt eder. 3
3 Temel kavram ve ilkelerden uygulama sırasında yararlanır. 0
4 Dil öğretiminin temel kavram ve ilkelerini ayırt eder. 3
5 Yaş gruplarının karakteristik özellikleri doğrultusunda uygulamalar yapar. 0
6 Ölçme ve değerlendirme yöntemlerini listeler. 0
7 Verdiği eğitimin doğasına uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. 0
8 Materyal geliştirme, kullanma ve uyarlama yöntemlerini ayırt eder. 0
9 öğrencilerin ihtiyacına (yaş, çevre ve fiziksel koşulları) göre uygun yöntem ve materyaller arasından seçim yapar 0
10 İhtiyaçlar doğrultusunda materyalleri uyarlar ve geliştirir. 0
11 Ders kitaplarını öğrenci profiline uygunluğu bakımından değerlendirir. 0
12 Ders kitaplarını farklı yönlerden eleştirir, seçim yapar. 0
13 Dil becerilerinin öğretimi ile ilgili kuramsal bilgiye sahiptir. 3
14 Edebi metinleri çözümler ve yorumlar. 0
15 Anadilden yabancı dile ve yabancı dilden ana dile çeviri yapar. 0
16 Çeviri ile ilgili kuramsal bilgiye sahiptir. 0
17 Dil becerilerinin öğretimi ile ilgili kuramları uygulamalarına yansıtır. 0
18 Dil bilimle ilgili alt alanları açıklar, temel terim ve kuramları ayırt eder. 5
19 Çeşitli dillerde dilbilim kurallarının nasıl işlediğini yorumlar. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü: 88
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.52
Dersin AKTS Kredisi: 4