Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Öğretim İlke Ve Yöntemleri

Dersin Kodu : MB 201

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. AHMET DOĞANAY

Dersin Öğrenme Kazanımları : Eğitim programının tanımını, öğelerini ve önemini açıklar.
Öğretim amaçlarının önemini, sınıflamasını ve amaç yazmada dikkat edilecek unsurları açıklar.
Bilişsel/Duyuşsal/Devinimsel alanda, belirtilen bir konuda istenen düzeye uygun kazanımlar oluşturur.
İçeriği öğretim için düzenlemenin temel ilkelerini ve önemini anlayabilir.
Öğretim sürecinde dikkat edilmesi gereken temel ilkeleri açıklayabilir.
Öğrenme-Öğretme strateji ve modellerini açıklayabilir.
Eğitimde kullanılan belli başlı öğretim yöntem ve tekniklerini açıklayabilir.
Öğretimde kullanılan çağdaş yaklaşımları açıklayabiir
Üst düzey düşünme becerilerinin neden ve nasıl kazandırılması gerektiğini açıklayabilir.
Öğretimde araç kullanmanın gerekçelerini ve önemini açıklayabilir.
Öğretimin planlanması ve uygulanması sürecinde dikkat edilecek ilkeleri açıklayabilir.
Edindiği öğretim becerileri doğrultusunda, öğretim ilkelerini dikkate alarak uygun bir ders planlar ve uygular.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin genel amacı, eğitim işiyle uğraşacak olan bireylere, bir dersin planlanmasından uygulanmasına kadar, her eğitimcide bulunması gereken, amaç belirleme, içerik düzenleme, uygun öğrenme durumları hazırlama, etkili öğretim yöntemlerini kullanma gibi temel becerileri kazandırmaktır

Dersin İçeriği : Program geliştirme, öğretim ve öğretim süreciyle ilgili temel kavramlar, günlük, yıllık ders planı yapabilme, içerik seçimi ve düzenlemesi. Öğretim strateji, yöntem ve teknikleri bilgisi, öğretim amaçlarına uygun materyal seçimi, ölçme ve değerlendirme

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : R1 Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Temel Kavramlar (Sistem Olarak Eğitim, Eğitim, Öğrenme, Öğretim, Eğitim Programı, Program Geliştirme,….) Doğanay (2007), s. 2-34 Anlatım, tartışma, soru-yanıt
2 Öğretim Amaçlarının Belirlenmesi ve İfade Edilmesi Doğanay (2007), s. 38-79 Anlatım, tartışma, soru-yanıt
3 Öğretim Amaçlarına Uygun İçeriğin Seçimi ve Düzenlenmesi Doğanay (2007), s. 84-125 Anlatım, tartışma, soru-yanıt
4 Öğretme – Öğrenme Strateji, Model ve Yaklaşımları Doğanay (2007), s. 130-156, 216-273 Anlatım, tartışma, soru-yanıt
5 Öğretme – Öğrenme Strateji, Model ve Yaklaşımları Doğanay (2007), s. 130-156, 216-273 Anlatım, tartışma, soru-yanıt
6 Yöntem seçimini etkileyen faktörler Doğanay (2007), s. 162-209 Anlatım, tartışma, soru-yanıt
7 Öğretim Yöntem ve Teknikleri Doğanay (2007), s. 162-209 Anlatım, tartışma, soru-yanıt,uygulama
8 Arasınav ve ödev teslimi Sınava Hazırlık Yazılı sınav
9 Öğretim Yöntem ve Teknikleri Doğanay (2007), s. 162-209 Anlatım, tartışma, soru-yanıt,uygulama
10 Öğretim Yöntem ve Teknikleri Doğanay (2007), s. 162-209 Anlatım, tartışma, soru-yanıt,uygulama
11 Üst Düzey Düşünme Becerilerinin Öğretimi Doğanay (2007), s. 280-327 Anlatım, tartışma, soru-yanıt,uygulama
12 Sınıf Ortamının Öğretim İçin Düzenlenmesi Doğanay (2007), s. 334-357 Anlatım, tartışma, soru-yanıt,uygulama
13 Öğretimin Planlanması ve uygulanması Doğanay (2007), s. 334-357 Anlatım, tartışma, soru-yanıt,uygulama
14 Öğretimin Planlanması ve uygulanması Doğanay (2007), s. 334-357 Tartışma, değerlendirme
15 Dönemin Değerlendirilmesi Dersle ilgili konuları gözden geçirme Tartışma, değerlendirme
16/17 Final Sınavı Sınava Hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Doğanay, Ahmet (Editör) (2007). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık
Diğer Kaynaklar  Arslan, Mehmet (Editör) (2007). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık
 Demirel, Özcan (2003). Öğretme sanatı. Ankara: Pegem A Yayıncılık
 Demirel Özcan (2005) Eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık
 Küçükahmet, Leyla (2006). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık
 Sönmez, Veysel (2007). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık
 Tan, Şeref (2006). Öğretimi planlama ve değerlendirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık
 Varış, Fatma (1996). Eğitimde program geliştirme teoriler teknikler. Ankara: Alkım Kitapçılık Yayıncılık
 Yılmaz, Hasan ve Sünbül, Ali Murat (2003). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme. Konya: Çizgi Kitabevi


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 1 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Edebi terimleri tanımlar. 0
2 Farklı yaş gruplarının karakteristik özelliklerini ayırt eder. 0
3 Temel kavram ve ilkelerden uygulama sırasında yararlanır. 5
4 Dil öğretiminin temel kavram ve ilkelerini ayırt eder. 2
5 Yaş gruplarının karakteristik özellikleri doğrultusunda uygulamalar yapar. 3
6 Ölçme ve değerlendirme yöntemlerini listeler. 0
7 Verdiği eğitimin doğasına uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. 0
8 Materyal geliştirme, kullanma ve uyarlama yöntemlerini ayırt eder. 2
9 öğrencilerin ihtiyacına (yaş, çevre ve fiziksel koşulları) göre uygun yöntem ve materyaller arasından seçim yapar 0
10 İhtiyaçlar doğrultusunda materyalleri uyarlar ve geliştirir. 0
11 Ders kitaplarını öğrenci profiline uygunluğu bakımından değerlendirir. 3
12 Ders kitaplarını farklı yönlerden eleştirir, seçim yapar. 0
13 Dil becerilerinin öğretimi ile ilgili kuramsal bilgiye sahiptir. 0
14 Edebi metinleri çözümler ve yorumlar. 0
15 Anadilden yabancı dile ve yabancı dilden ana dile çeviri yapar. 0
16 Çeviri ile ilgili kuramsal bilgiye sahiptir. 0
17 Dil becerilerinin öğretimi ile ilgili kuramları uygulamalarına yansıtır. 0
18 Dil bilimle ilgili alt alanları açıklar, temel terim ve kuramları ayırt eder. 0
19 Çeşitli dillerde dilbilim kurallarının nasıl işlediğini yorumlar. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü: 87
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.48
Dersin AKTS Kredisi: 3