Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tanzimattan Cumhuriyete Edebiyatımızda Eleştiri I

Dersin Kodu : TDE 749

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. BEDRİ AYDOĞAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Eleştiri kavram ve terimini tanır, tanımlar
Eleştirinin batıdaki gelişimini öğrenir
Eleştirinin Türkiyedeki gelişimini bilir
Eleştirinin özelliklerini kavrar
Tanzimat eleştirisinin özelliklerini belirler ve tanır
Eleştiri kaynakçası oluşturur

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Eleştiri türünün edebiyatımıza girmesini, eleştirinin tanımlanması ile eleştiri terimi üzerinde yapılan tartışmaların değerlendirilmesini, tanzimat döneminde eleştiri türünde yazılmış makale, kitap ve başka nitelikte eserlerin incelenmesini   ve Tanzimat eleştirisinin özelliklerinin belirlenmesini öğretmek.

Dersin İçeriği : Eleştiri kavramı ve tanımı Eleştiri kavramı ve tanımı üzerine yapılan tartışmalar.Tanzimat dönemi eleştirisinin özelliklerinin belirlenmesi Tanzimata dönemi eleştirisi ile kaynakların incelenmesi

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Eleştiri kavram ve terimi, tanımlar Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
2 Kavram ve tanımlar, eleştiri türünün bağlantılı olduğu türler ve kavramlar Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
3 Eleştiri için kaynakça oluşturma, buna bağlı olarak metin belirleme Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
4 Bazı kaynaklardan eleştiri üzerine okumalar Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
5 Batıda Eleştirinin tarihsel gelişmi Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
6 Eleştiri kuramlarına dayalı eleştiri tür ve yöntemleri Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
7 Tanziamattan önce eleştiri, tezkireler, hiciv, taşlama Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
8 Ara Sınavı Sınava hazırlık Yazılı sınav
9 Tanzimatta eleştiriye giriş Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
10 Şinasi, Namık Kemal ve Eleştiri, Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
11 Tahrib-i Harabat, Takib-i Harabat ve Namık Kemal´den diğer örnekler Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
12 Ziya Paşa ve Eleştiri, Şiir ve İnşa. Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
13 Harabat Mukaddemesinde eleştiri Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
14 Harabat Mukaddemesine devam Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
15 Final Sınavı sınava hazırlık yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  J.C. Carloui,-J.C. Fillox, Edebi Eleştiri, (Çev: Ayşe Hümeyra Çakmaklı) .
 Mahir Ünlü, Türkçede Yazınsal Eleştiri.
 Bilge Ercilasun, Servet-i Fünun’da Edebi Tenkit.
 Olcay Önertoy, Edebiyatımızda Eleştiri.
 Hece Dergisi Eleştiri Özel Sayısı.
 Türk Dili Eleştiri Özel Sayısı.
Diğer Kaynaklar  Olcay Önertoy,İsmail Parlatır, Tanzimat Sonrası Osmanlıca Metinler
 İsmail Parlatır, Osmanlıca Metinler


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 1 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 2- Türkolojinin temel kavramlarının önemini fark eder. 3
2 3- Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. 3
3 4-Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 4
4 5-Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur. 4
5 6- Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir. 5
6 7- Edebiyat,dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 4
7 8-Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir. 4
8 9-Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen,bilgi aktarabilen,meslektaşları ile iletişim kurabilen,entelektüel birikime sahip olur. 4
9 10- Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur. 4
10 11- Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini belirleyebilir. 4
11 12-Filolojik ve dilbilimsel bakış edinir. 3
12 13- Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır. 3
13 14-Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözebilir. 5
14 15. Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 4
15 16- Dil,kültür,edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir. 4
16 1-Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 4 52
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 4 52
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 134
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.36
Dersin AKTS Kredisi: 5