|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tanzimattan Cumhuriyete Edebiyatımızda Eleştiri I |
|
Dersin Kodu |
: |
TDE 749 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. BEDRİ AYDOĞAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Eleştiri kavram ve terimini tanır, tanımlar
Eleştirinin batıdaki gelişimini öğrenir
Eleştirinin Türkiyedeki gelişimini bilir Eleştirinin özelliklerini kavrar
Tanzimat eleştirisinin özelliklerini belirler ve tanır
Eleştiri kaynakçası oluşturur
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Eleştiri türünün edebiyatımıza girmesini, eleştirinin tanımlanması ile eleştiri terimi üzerinde yapılan tartışmaların değerlendirilmesini, tanzimat döneminde eleştiri türünde yazılmış makale, kitap ve başka nitelikte eserlerin incelenmesini ve Tanzimat eleştirisinin özelliklerinin belirlenmesini öğretmek.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Eleştiri kavramı ve tanımı Eleştiri kavramı ve tanımı üzerine yapılan tartışmalar.Tanzimat dönemi eleştirisinin özelliklerinin belirlenmesi Tanzimata dönemi eleştirisi ile kaynakların incelenmesi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Eleştiri kavram ve terimi, tanımlar
|
Okuma |
Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
2 |
Kavram ve tanımlar, eleştiri türünün bağlantılı olduğu türler ve kavramlar
|
Okuma |
Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
3 |
Eleştiri için kaynakça oluşturma, buna bağlı olarak metin belirleme
|
Okuma |
Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
4 |
Bazı kaynaklardan eleştiri üzerine okumalar
|
Okuma |
Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
5 |
Batıda Eleştirinin tarihsel gelişmi
|
Okuma |
Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
6 |
Eleştiri kuramlarına dayalı eleştiri tür ve yöntemleri
|
Okuma |
Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
7 |
Tanziamattan önce eleştiri, tezkireler, hiciv, taşlama
|
Okuma |
Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
8 |
Ara Sınavı
|
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
9 |
Tanzimatta eleştiriye giriş
|
Okuma |
Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
10 |
Şinasi, Namık Kemal ve Eleştiri,
|
Okuma |
Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
11 |
Tahrib-i Harabat, Takib-i Harabat ve Namık Kemal´den diğer örnekler
|
Okuma |
Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
12 |
Ziya Paşa ve Eleştiri, Şiir ve İnşa.
|
Okuma |
Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
13 |
Harabat Mukaddemesinde eleştiri
|
Okuma |
Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
14 |
Harabat Mukaddemesine devam
|
Okuma |
Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
15 |
Final Sınavı
|
sınava hazırlık |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
J.C. Carloui,-J.C. Fillox, Edebi Eleştiri, (Çev: Ayşe Hümeyra Çakmaklı) .
Mahir Ünlü, Türkçede Yazınsal Eleştiri.
Bilge Ercilasun, Servet-i Fünun’da Edebi Tenkit.
Olcay Önertoy, Edebiyatımızda Eleştiri.
Hece Dergisi Eleştiri Özel Sayısı.
Türk Dili Eleştiri Özel Sayısı.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Olcay Önertoy,İsmail Parlatır, Tanzimat Sonrası Osmanlıca Metinler
İsmail Parlatır, Osmanlıca Metinler
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
2- Türkolojinin temel kavramlarının önemini fark eder. |
3 |
|
2 |
3- Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. |
3 |
|
3 |
4-Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. |
4 |
|
4 |
5-Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur. |
4 |
|
5 |
6- Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir. |
5 |
|
6 |
7- Edebiyat,dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. |
4 |
|
7 |
8-Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir. |
4 |
|
8 |
9-Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen,bilgi aktarabilen,meslektaşları ile iletişim kurabilen,entelektüel birikime sahip olur. |
4 |
|
9 |
10- Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur. |
4 |
|
10 |
11- Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini belirleyebilir. |
4 |
|
11 |
12-Filolojik ve dilbilimsel bakış edinir. |
3 |
|
12 |
13- Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır. |
3 |
|
13 |
14-Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözebilir. |
5 |
|
14 |
15. Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. |
4 |
|
15 |
16- Dil,kültür,edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir. |
4 |
|
16 |
1-Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
4 |
52 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
4 |
52 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 134 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.36 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|