Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Cumhuriyet Döneminde Eleştiri I

Dersin Kodu : TDE 745

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. SEMA ÇETİN BAYCANLAR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Cumhuriyet dönemi eleştiri anlayışını değerlendirir.
Dönemin eleştirmenlerini bilir.
Süreli yayın-eleştiri ilişkisinin önemini bilir.
Dönemle ilgili kaynakçayı öğrenir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında 1950´li yıllara kadar edebi bir tür olarak eleştirinin seyrini incelemeyi, dönemin eleştirmenlerini tanımayı, kullandıkları eleştirel yöntemler hakkında bilgi sahibi olmayı ve dönemin süreli yayınlarını öğretmek.

Dersin İçeriği : 1923-1950 yıllarında toplumsal, siyasal ve kültürel ortam. 1923-1950 yıllarında çıkan kültür-edebiyat ve sanat dergilerini tanıma.Dönemin eleştirmenlerini tanıma. Şiir eleştirisi ve eleştirmenleri üzerine değerlendirmeler.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 1923-1950 yıllarında toplumsal, siyasal ve kültürel ortam Okuma Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
2 1923-1950 yıllarında toplumsal, siyasal ve kültürel ortam Okuma Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
3 1923-1950 yıllarında çıkan kültür-edebiyat ve sanat dergilerini tanıma Okuma Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
4 Dönemin eleştirmenlerini tanıma Okuma Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
5 Şiir eleştirisi ve eleştirmenleri üzerine değerlendirmeler Okuma Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
6 Şiir eleştirisi ve eleştirmenleri üzerine değerlendirmeler Okuma Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
7 Şiir eleştirisi ve eleştirmenleri üzerine değerlendirmeler Okuma Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
8 Ara sınav. Sınava hazırlık Yazılı sınav
9 Roman eleştirileri ve eleştirmenleri üzerine değerlendirmeler Okuma Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
10 Roman eleştirileri ve eleştirmenleri üzerine değerlendirmeler Okuma Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
11 Hikâye eleştirileri ve eleştirmenleri üzerine değerlendirmeler Okuma Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
12 Tiyatro eleştirisi ve eleştirmenlerine genel bir bakış Okuma Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
13 Edebi olaylarla ilgili eleştirilerin incelenmesi Okuma Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
14 Dönemin eleştiri anlayışının değerlendirilmesi Okuma Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
15 Dönemin eleştiri anlayışının değerlendirilmesi Okuma Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
16/17 final sınavı sınava hazırlık yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Özçelebi, Betül Mutlu, Cumhuriyet Döneminde Eleştiri (1923-1938), MEB Yay. İstanbul 2003
 Özçelebi, Hüseyin, Cumhuriyet Döneminde Eleştiri (1939-1950), MEB Yay. İstanbul 2003
 Mehmet Rifat, Bizim Eleştirmenlerimiz, Türkiye İş Bankası Yay. İstanbul 2008
 Abdullah Şengül, "Edebi Eleştiri", Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı, Ed. Dr. Ramazan Korkmaz, Grafiker Yay. Ankara 2007
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 1 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 2- Türkolojinin temel kavramlarının önemini fark eder. 2
2 3- Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. 3
3 4-Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 4
4 5-Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur. 5
5 6- Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir. 5
6 7- Edebiyat,dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 4
7 8-Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir. 3
8 9-Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen,bilgi aktarabilen,meslektaşları ile iletişim kurabilen,entelektüel birikime sahip olur. 4
9 10- Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur. 4
10 11- Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini belirleyebilir. 4
11 12-Filolojik ve dilbilimsel bakış edinir. 4
12 13- Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır. 3
13 14-Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözebilir. 5
14 15. Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 4
15 16- Dil,kültür,edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir. 5
16 1-Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 4 52
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 4 52
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 134
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.36
Dersin AKTS Kredisi: 5