|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Osmanlı Türkçesi Metinleri II |
|
Dersin Kodu |
: |
TDE 740 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. İBRAHİM ÇETİN DERDİYOK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Arap harfleriyle yazılmış Türkçe metinleri okur ve anlar.
2. Okuduğu metinleri dil ve edebiyat açısından değerlendirir.
3. Arapça dilbilgisi ve yazım özelliklerini öğrenir.
4. Arapça sözcüklerin yapısını, yapımını ve veznini bilir.
5. Arapça masdarlar ve Kıyâsî masdarları bilir.
6. Arapça sözcüklerin çokluk hâline getirilmesini ve sıfatları bilir.
7. Arapça tamlamaları bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Arap harfleriyle yazılmış Türkçe metinleri okuyup anlamayı ve değerlendirmeyi öğretmek.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Arap harfleriyle yazılmış Türkçe metinler, okuma ve değerlendirme. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
1. Na’îmâ Tarihi’nden, Tavsîf-i Şehîd Sultân Osmân, F.K.Timurtaş, K ve Eski Osm. T. Met., s.318, 319.
|
Okuma |
Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
2 |
2. Müstakîm-zâde Süleymân Sa’deddîn – Tuhfe-i Hattatîn’den, Osmân bin Âlî. Timurtaş, s. 316, 317.
|
Okuma |
Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
3 |
3. İbrahim Hakkı-i Erzurumî – Ma’rifet-nâme’den, Tefvîz-nâme,
|
Okuma |
Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
4 |
4. Sâlim - Tezkire-i Salim’den, Nedim-i Tâze-zebân,
|
Okuma |
Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
5 |
5. Nedim - “Bir nîm neş’e say bu cihânun bahârını
|
Okuma |
Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
6 |
6. Nedim – Tahmis-i gazel-i Neşâtî, Taştîr-i gazel-i Nedîm-i Kadîm
|
Okuma |
Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
7 |
7. Ebubekr Kânî – Mektûb, Yegen Mehmed Paşa’ya,
|
Okuma |
Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
8 |
Ara sınav
|
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
9 |
Yirmisekiz Çelebi Mehmed – Sefâret-nâme’den, Opera,
|
Okuma |
Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
10 |
Safâyî – Tezkire-i Safayî’den, Nâ’ilî,
|
Okuma |
Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
11 |
Sünbül-zâde Vehbî – Latîfe’den, “der-Edebiyat ve Tarih ve Siyer”
|
Okuma |
Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
12 |
Şeyh Gâlib – “Allah aşkına” ve “Düşdü” redifli gazeller,
|
Okuma |
Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
13 |
Enderunlu Fâzıl – bâ-Tazmîn-i beyt-i Nedîm,
|
Okuma |
Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
14 |
Surûrî Divanı’ndan, Tarihler, F.K.Timurtaş, s. 264, 26
|
Okuma |
Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
15 |
Surûrî Divanı’ndan, Tarihler, F.K.Timurtaş, s. 264, 26 |
Okuma |
Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama |
|
16/17 |
Final Sınavı
|
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nazım, İstanbul 1967,
2. Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nesir, İstanbul 1964.
3. FK Timurtaş, Klâsik ve Eski Osmanlı Türkçesi Metinleri,
4. Muharrem Ergin, Osmanlıca Dersleri, İ.Ü. Edebiyat Fak.
5. Mehmet Maksutoğlu, Arapça Dilbilgisi
6. Ferit Devellioğlu-Osmanlıca-Türkçe Sözlük,
7. Ş. Sami – Kâmûs-ı Türkî, Çağrı Yayınları,
8. Arapça-Türkçe, Türkçe-Arapça, Arapça-İngilizce, .
9.Recep Toparlı, M. Sadi Çöğenli, Osmanlıcada
10. M. Nihat Özön, Osmanlıca Türkçe Sözlük
11. Recep Toparlı, M. Sadi Çöğenli, Osmanlıcada Kullanılan Arapça ve Farsça, Edat, Zarf, Deyim ve Terkipler, Atatürk Üniversitesi, FEF Yayını, Erzurum 1990.
12. Ş. Sami - Kâmûs-ı Türkî, Çağrı Yayınları, İstanbul.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
1. Prof. Dr. Coşkun Ak, Osmanlıca,
2. Dr. Yılmaz Kurt, Osmanlıca Dersleri,
3. Dr. Refet Yalçın BALATA, Ege Üniv. Edebiyat Fak. Yayınları
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
2- Türkolojinin temel kavramlarının önemini fark eder. |
5 |
|
2 |
3- Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. |
5 |
|
3 |
4-Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. |
5 |
|
4 |
5-Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur. |
5 |
|
5 |
6- Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir. |
5 |
|
6 |
7- Edebiyat,dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. |
5 |
|
7 |
8-Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir. |
5 |
|
8 |
9-Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen,bilgi aktarabilen,meslektaşları ile iletişim kurabilen,entelektüel birikime sahip olur. |
5 |
|
9 |
10- Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur. |
4 |
|
10 |
11- Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini belirleyebilir. |
5 |
|
11 |
12-Filolojik ve dilbilimsel bakış edinir. |
5 |
|
12 |
13- Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır. |
5 |
|
13 |
14-Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözebilir. |
5 |
|
14 |
15. Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. |
4 |
|
15 |
16- Dil,kültür,edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir. |
4 |
|
16 |
1-Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
4 |
52 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
4 |
52 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 134 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.36 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|