Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Osmanlı Türkçesi Metinleri II

Dersin Kodu : TDE 740

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. İBRAHİM ÇETİN DERDİYOK

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1. Arap harfleriyle yazılmış Türkçe metinleri okur ve anlar.
2. Okuduğu metinleri dil ve edebiyat açısından değerlendirir.
3. Arapça dilbilgisi ve yazım özelliklerini öğrenir.
4. Arapça sözcüklerin yapısını, yapımını ve veznini bilir.
5. Arapça masdarlar ve Kıyâsî masdarları bilir.
6. Arapça sözcüklerin çokluk hâline getirilmesini ve sıfatları bilir.
7. Arapça tamlamaları bilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Arap harfleriyle yazılmış Türkçe metinleri okuyup anlamayı ve değerlendirmeyi öğretmek.

Dersin İçeriği : Arap harfleriyle yazılmış Türkçe metinler, okuma ve değerlendirme.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 1. Na’îmâ Tarihi’nden, Tavsîf-i Şehîd Sultân Osmân, F.K.Timurtaş, K ve Eski Osm. T. Met., s.318, 319. Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
2 2. Müstakîm-zâde Süleymân Sa’deddîn – Tuhfe-i Hattatîn’den, Osmân bin Âlî. Timurtaş, s. 316, 317. Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
3 3. İbrahim Hakkı-i Erzurumî – Ma’rifet-nâme’den, Tefvîz-nâme, Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
4 4. Sâlim - Tezkire-i Salim’den, Nedim-i Tâze-zebân, Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
5 5. Nedim - “Bir nîm neş’e say bu cihânun bahârını Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
6 6. Nedim – Tahmis-i gazel-i Neşâtî, Taştîr-i gazel-i Nedîm-i Kadîm Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
7 7. Ebubekr Kânî – Mektûb, Yegen Mehmed Paşa’ya, Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
8 Ara sınav Sınava hazırlık Yazılı sınav
9 Yirmisekiz Çelebi Mehmed – Sefâret-nâme’den, Opera, Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
10 Safâyî – Tezkire-i Safayî’den, Nâ’ilî, Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
11 Sünbül-zâde Vehbî – Latîfe’den, “der-Edebiyat ve Tarih ve Siyer” Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
12 Şeyh Gâlib – “Allah aşkına” ve “Düşdü” redifli gazeller, Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
13 Enderunlu Fâzıl – bâ-Tazmîn-i beyt-i Nedîm, Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
14 Surûrî Divanı’ndan, Tarihler, F.K.Timurtaş, s. 264, 26 Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
15 Surûrî Divanı’ndan, Tarihler, F.K.Timurtaş, s. 264, 26 Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
16/17 Final Sınavı Sınava hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1. Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nazım, İstanbul 1967,
 2. Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nesir, İstanbul 1964.
 3. FK Timurtaş, Klâsik ve Eski Osmanlı Türkçesi Metinleri,
 4. Muharrem Ergin, Osmanlıca Dersleri, İ.Ü. Edebiyat Fak.
 5. Mehmet Maksutoğlu, Arapça Dilbilgisi
 6. Ferit Devellioğlu-Osmanlıca-Türkçe Sözlük,
 7. Ş. Sami – Kâmûs-ı Türkî, Çağrı Yayınları,
 8. Arapça-Türkçe, Türkçe-Arapça, Arapça-İngilizce, .
 9.Recep Toparlı, M. Sadi Çöğenli, Osmanlıcada
 10. M. Nihat Özön, Osmanlıca Türkçe Sözlük
 11. Recep Toparlı, M. Sadi Çöğenli, Osmanlıcada Kullanılan Arapça ve Farsça, Edat, Zarf, Deyim ve Terkipler, Atatürk Üniversitesi, FEF Yayını, Erzurum 1990.
 12. Ş. Sami - Kâmûs-ı Türkî, Çağrı Yayınları, İstanbul.
Diğer Kaynaklar  1. Prof. Dr. Coşkun Ak, Osmanlıca,
 2. Dr. Yılmaz Kurt, Osmanlıca Dersleri,
 3. Dr. Refet Yalçın BALATA, Ege Üniv. Edebiyat Fak. Yayınları


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 1 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 2- Türkolojinin temel kavramlarının önemini fark eder. 5
2 3- Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. 5
3 4-Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 5
4 5-Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur. 5
5 6- Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir. 5
6 7- Edebiyat,dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 5
7 8-Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir. 5
8 9-Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen,bilgi aktarabilen,meslektaşları ile iletişim kurabilen,entelektüel birikime sahip olur. 5
9 10- Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur. 4
10 11- Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini belirleyebilir. 5
11 12-Filolojik ve dilbilimsel bakış edinir. 5
12 13- Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır. 5
13 14-Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözebilir. 5
14 15. Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 4
15 16- Dil,kültür,edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir. 4
16 1-Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 4 52
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 4 52
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 134
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.36
Dersin AKTS Kredisi: 5