|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Dilbilimi II |
|
Dersin Kodu |
: |
TDE 734 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MUNA ÖZEZEN YÜCEOL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Dilbilimin temel kavram ve terimlerini bilir.
2. Dilbilimin temel kuramları konusunda farkındalık sahibi olur.
3. Dilbilim ile dilbilgisi arasındaki farklılık ve benzerliklerini bilir.
4. Türkiye´de dilbilim üzerine yapılmış genel çalışmaları tanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dilin evrensel yasaları ve çağdaş kuramlar doğrultusunda nasıl ele alındığını öğretmek.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Ünlü dilbilimciler ve temel dilbilim teorileri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sinirbilim açısından dil edinimi
|
Dilbilim ile ilgili makale ve kitaplar |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım
|
|
2 |
Sesbilim ve sesbilgisi, sesbirim
|
Dilbilim ile ilgili makale ve kitaplar |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım
|
|
3 |
Yazı dili, sözlü dil, gösterenlerin yazıya geçirilmesi
|
Dilbilim ile ilgili makale ve kitaplar |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım
|
|
4 |
Bürünsel görünümler: uzunluk, vurgu, titrem
|
Dilbilim ile ilgili makale ve kitaplar |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım
|
|
5 |
Türkçenin sesbirimleri
|
Dilbilim ile ilgili makale ve kitaplar |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım
|
|
6 |
Biçimbilim ve biçimbilgisi, biçimbirim
|
Dilbilim ile ilgili makale ve kitaplar |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım
|
|
7 |
Türkçenin biçimbirimleri
|
Dilbilim ile ilgili makale ve kitaplar |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım
|
|
8 |
ara sınav
|
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
9 |
Sözdizim
|
Dilbilim ile ilgili makale ve kitaplar |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım
|
|
10 |
Anlambilim
|
Dilbilim ile ilgili makale ve kitaplar |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım
|
|
11 |
Toplumdilbilim
|
Dilbilim ile ilgili makale ve kitaplar |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım
|
|
12 |
Ruhdilbilim
|
Dilbilim ile ilgili makale ve kitaplar |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım
|
|
13 |
Metindilbilim
|
Dilbilim ile ilgili makale ve kitaplar |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım
|
|
14 |
Dilbilim ve dil öğretimi
|
Dilbilim ile ilgili makale ve kitaplar |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım
|
|
15 |
Genel değerlendirme
|
Dilbilim ile ilgili makale ve kitaplar |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Emel Huber, Dilbilime Giriş, Multilingual Yayınları, İstanbul 2008
Doğan Aksan, Her Yönüyle Dil, Anaçizgileriyle Dilbilim, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2007
Berke Vardar, Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü, ABC Kitabevi, İstanbul 1998
Dilbilim: Temel Kavramlar, Sorunlar, Tartışmalar, (Yayıma Hazırlayan: Ahmet Kocaman), Dil Derneği Yayınları, Ankara 2006
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
2- Türkolojinin temel kavramlarının önemini fark eder. |
4 |
|
2 |
3- Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. |
2 |
|
3 |
4-Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. |
3 |
|
4 |
5-Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur. |
4 |
|
5 |
6- Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir. |
3 |
|
6 |
7- Edebiyat,dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. |
4 |
|
7 |
8-Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir. |
2 |
|
8 |
9-Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen,bilgi aktarabilen,meslektaşları ile iletişim kurabilen,entelektüel birikime sahip olur. |
3 |
|
9 |
10- Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur. |
5 |
|
10 |
11- Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini belirleyebilir. |
5 |
|
11 |
12-Filolojik ve dilbilimsel bakış edinir. |
5 |
|
12 |
13- Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır. |
3 |
|
13 |
14-Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözebilir. |
4 |
|
14 |
15. Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. |
1 |
|
15 |
16- Dil,kültür,edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir. |
2 |
|
16 |
1-Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
4 |
52 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
4 |
52 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
10 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 124 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|