Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Dilbilimi I

Dersin Kodu : TDE 733

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. MUNA ÖZEZEN YÜCEOL

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1. Dilbilimin temel kavram ve terimlerini bilir
2. Dilbilimin temel kuramları konusunda farkındalık sahibi olur
3. Dilbilim ile dilbilgisi arasındaki farklılık ve benzerlikleri bilir.
4. Türkiye´de dilbilim üzerine yapılmış genel çalışmaları tanır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Dilin evrensel yasalarını ve çağdaş kuramlar doğrultusunda nasıl ele alındığını öğretmek.

Dersin İçeriği : Dilbiliminin tarihi ve tanımı, dilbilimin temel kavramlarının ve terminolojisinin tanıtılması

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İletişim, bildirişim, bilişim: insan ve dil Dilbilim ile ilgili makale ve kitaplar Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım
2 Bildirişim kuram ve modelleri Dilbilim ile ilgili makale ve kitaplar Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım
3 Dilin İşlevleri Dilbilim ile ilgili makale ve kitaplar Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım
4 Dilbilimin doğuşu ve Ferdinand de Saussure Dilbilim ile ilgili makale ve kitaplar Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım
5 Saussure´de temel dilbilim kavram ve terimleri: gösterge, çifteklemlilik, nedensizlik Dilbilim ile ilgili makale ve kitaplar Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım
6 Saussure´de temel dilbilim kavram ve terimleri: uzlaşımsallık, çizgisellik Dilbilim ile ilgili makale ve kitaplar Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım
7 Saussure´de temel dilbilim kavram ve terimleri: dizge, dil yetisi, dil-söz Dilbilim ile ilgili makale ve kitaplar Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım
8 ara sınav sınava hazırlık Yazılı sınav
9 Dil değişmeleri Dilbilim ile ilgili makale ve kitaplar Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım
10 Dilbilim açısından dil edinimi Dilbilim ile ilgili makale ve kitaplar Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım
11 Ruhbilim açısından dil edinimi Dilbilim ile ilgili makale ve kitaplar Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım
12 Dil edinimi aşamaları Dilbilim ile ilgili makale ve kitaplar Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım
13 İkidillilik Dilbilim ile ilgili makale ve kitaplar Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım
14 Dil ediniminde ruhsal ve toplumsal etmenler Dilbilim ile ilgili makale ve kitaplar Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım
15 Genel değerlendirme Dilbilim ile ilgili makale ve kitaplar Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım
16/17 Final sınavı sınava hazırlık yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Doğan Aksan, Her Yönüyle Dil, Anaçizgileriyle Dilbilim, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2007
 Berke Vardar, Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü, ABC Kitabevi, İstanbul 1998
 Dilbilim: Temel Kavramlar, Sorunlar, Tartışmalar, (Yayıma Hazırlayan: Ahmet Kocaman), Dil Derneği Yayınları, Ankara 2006
 Emel Huber, Dilbilime Giriş, Multilingual Yayınları, İstanbul 2008
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 2- Türkolojinin temel kavramlarının önemini fark eder. 4
2 3- Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. 2
3 4-Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 3
4 5-Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur. 4
5 6- Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir. 3
6 7- Edebiyat,dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 4
7 8-Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir. 2
8 9-Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen,bilgi aktarabilen,meslektaşları ile iletişim kurabilen,entelektüel birikime sahip olur. 3
9 10- Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur. 5
10 11- Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini belirleyebilir. 5
11 12-Filolojik ve dilbilimsel bakış edinir. 5
12 13- Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır. 3
13 14-Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözebilir. 4
14 15. Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 1
15 16- Dil,kültür,edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir. 2
16 1-Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 4 52
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 4 52
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 10 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 124
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.96
Dersin AKTS Kredisi: 5