Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : 16.yy. Mesnevileri

Dersin Kodu : TDE 723

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. İBRAHİM ÇETİN DERDİYOK

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1. XVI. yy Osmanlı devrine ait Arap harfli Türkçe mesnevileri okur ve anlar.
2.Metinleri dil ve edebiyat açısından değerlendirir.
3. Türk edebiyatında mesnevinin XVI. yüzyıla kadar olan tarihi gelişimini bilir.
4. Mesnevi çeşitlerini ve bölümlerini bilir.
5. XVI. yüzyıl mesnevilerinin konularını bilir.
6. XVI. yüzyıl mesnevilerle ilgili bilimsel bilgi ve yayınları bilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Eski Türk edebiyatının XVI. yüzyıla ait mesnevilerini dönemin tarihi, coğrafi, sosyolojik özellikleri bakımından tanımayı ve metinleri inceleyebilmeyi öğretmek.

Dersin İçeriği : 16. yüzyıl mesnevilerinin özellikleri, metinlerin incelenmesi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 1.Güvâhî – Pend-nâme Okuma Sözlü Anlatım,
2 2.Lâmi’î – a)Sâlâmân u Âbsâl, b)Vâmık u Azrâ Okuma Sözlü Anlatım,
3 3.Zâtî – Şem’ ü Pervâne Okuma Sözlü Anlatım,
4 4.Revânî – İşret-nâme Okuma Sözlü Anlatım,
5 5.Kemâlpaşazâde – Yûsuf u Züleyha Okuma Sözlü Anlatım
6 6.Fuzûlî – Leylâ vü Mecnûn Okuma Sözlü Anlatım
7 7.Taşlıcalı Yahyâ – Şâh u Gedâ Okuma Sözlü Anlatım
8 Vize Sınava hazırlık Yazılı sınav
9 8.Behiştî – Heşt Behişt Okuma .Sözlü Anlatım
10 9.Kara Fazlî – Gül ü Bülbül Okuma .Sözlü Anlatım
11 10.Gelibolulu Âlî – a) Sadef-i Sad-güher, b) Mihr ü Mâh, Okuma Sözlü Anlatım
12 11.Hakanî – Hilye, Okuma Sözlü Anlatım
13 12.Ganîzâde Nâdirî – Şeh-nâme, Okuma Sözlü Anlatım
14 (Pend-nâme, nasihat-nâme; Sâkî-nâme, İşret-nâme; Bülbüliye, Bülbül-nâme; Hilyeler, Hilye-i Şerif, Siyer; Hamseler, diğer mesneviler) Okuma Sözlü Anlatım
15 (Pend-nâme, nasihat-nâme; Sâkî-nâme, İşret-nâme; Bülbüliye, Bülbül-nâme; Hilyeler, Hilye-i Şerif, Siyer; Hamseler, diğer mesneviler) Okuma Sözlü Anlatım
16/17 Final Sınavı Sınava hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1.Prof.Dr.Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nazım, Küçükaydın, İst. 1967
 2.Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi, TDK Yayınları, Ankara 1983,
 3.Dr.Numan Külekçi, Mesnevi Edebiyatı Antolojisi Cilt I ve II, Aktif Yayınevi, Erzurum 1999,
 4.Âmil Çelebioğlu, Türk Edebiyatında Mesnevi, İstanbul 1999,
 5.Emine Yeniterzi, Behiştî’nin Heşt Behişt Mesnevîsi, Kitabevi, Eylül 2001 İstanbul,
 6.Yrd.Doç.Dr.Rıdvan Canım, Türk Edebiyatında Sâkînâmeler ve İşret-nâme, Akçağ Yayınları, Ankara 1988.
 7.Agâh Sırrı Levend, Türk Edebiyatı Tarihi I, AKDTYK TTK Yayınları, Ankara 1984,
 8.İskender Pala, Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, Akçağ Yayınları, Ankara
 9.Mehmet Hengirmen, Pend-nâme, KTB Yayınları, Ankara Nisan 1983.
Diğer Kaynaklar  1.Doç.Dr.İsmail Ünver, “Mesnevi”, Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), TDK Yayınları, Cilt: LII, Sayı: 415, 416, 417, Ankara 1986, s.430-463.
 2.Mehmet kaplan, “Leyla ve Mecnun”, Türk edebiyatı Üzerinde araştırmalar 3, Tip Tahlilleri, Dergâh Yayınları, İstanbul 1996, s.144-158.
 3.Sedit Yüksel, “Sohbetü’l-Esmâr: Fuzûlî’nin Degildir”, Türkoloji Dergisi, C.IV., s.122-136.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 1 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 2- Türkolojinin temel kavramlarının önemini fark eder. 4
2 3- Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. 4
3 4-Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 4
4 5-Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur. 5
5 6- Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir. 5
6 7- Edebiyat,dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 5
7 8-Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir. 5
8 9-Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen,bilgi aktarabilen,meslektaşları ile iletişim kurabilen,entelektüel birikime sahip olur. 4
9 10- Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur. 4
10 11- Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini belirleyebilir. 5
11 12-Filolojik ve dilbilimsel bakış edinir. 4
12 13- Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır. 5
13 14-Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözebilir. 5
14 15. Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 5
15 16- Dil,kültür,edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir. 5
16 1-Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 4 52
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 4 52
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 134
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.36
Dersin AKTS Kredisi: 5