|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Eski Türkçe II |
|
Dersin Kodu |
: |
TDE 718 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. ENGİN ÇETİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1) Uygurca terimini ve terimin kapsamını kavrar. 2) Uygurca yazı dilini oluşturan tarihi, siyasi ve kültürel ortamı öğrenir. 3) Uygurların inanç sistemlerini öğrenir. 4) Uygurların Budizm, Maniheizm ve Hıristiyanlık dinlerine bağlanmalarının dile etkisi anlar. 5) Uygurca döneminde kullanılan alfabeleri tanır. 6) Uygurca yazılmış yazılı ürünleri ve özelliklerini bilir. 7) Uygur edebiyatı ve edebiyatı oluşturan temel konuları anlar. 8) Uygurcanın özelliklerini kavrar ve diğer dönem ve sahalarla karşılaştırır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Eski Türkçenin Uygurca dönemine ait yazılı metinleri sesbilgisi, biçimbilgisi, sözvarlığı vb. yönleriyle ve Uygur alfabesiyle yazılmış metinleri okumayı öğretmek
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Uygurlar (Hüküm sürdüğü dönem, coğrafyası, siyasi ve idari yapısı, inanç sistemleri). Uygur edebiyatına genel bakış ve Budist Uygur metinlerinin tanıtımı. Uygur metinlerinin bulunuşu ve Uygurca çalışmaları. Uygurların kullandığı alfabeler, Uygurcanın dil özellikleri bakımından değerlendirilmesi, Uygur alfabesiyle yazılmış metinler üzerinde okuma çalışması. Uygur alfabesiyle yazılmış Altun Yaruk, İyi ve Kötü Prens Öyküsü ve Maniheist Uygurlardan kalan metinlerden hareketle Budist ve Maniheist Uygur metinleri üzerinde ses ve yapı bilgisi bakımından incelemeler. Uygurcanın ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Uygurlar (Hüküm sürdüğü dönem, coğrafyası, siyasi ve idari yapısı, inanç sistemleri).
|
Uygurların kullandığı alfabeler ödev olarak verilecektir. Uygur alfabesinin harflerinin ses karşılıkları, yazım özellikleri vb. konular araştırılacaktır.
|
düz anlatım, tartışma
|
|
2 |
Uygurların kullandığı alfabeler, Uygurcanın dil özellikleri bakımından değerlendirilmesi
|
Uygur edebiyatı ve Budist Uygur metinleri ödev olarak verilecektir.
|
düz anlatım, tartışma
|
|
3 |
Uygur edebiyatına genel bakış ve Budist Uygur metinlerinin tanıtımı. Uygur metinlerinin bulunuşu ve Uygurca çalışmaları.
|
Uygurca İyi ve Kötü Prens Öyküsünde yer alan yapılar, ses bilgisi, biçim bilgisi ve anlam bilgisi yönleriyle derse hazırlık aşamasında öğrencilerce ele alınacaktır.
|
düz anlatım, tartışma
|
|
4 |
Uygur harfli metinler üzerinde okumalarla Budist Uygur metinleri üzerinde ses ve yapı bilgisi bakımından incelemeler (KP)
|
Uygurca İyi ve Kötü Prens Öyküsünde yer alan yapılar, ses bilgisi, biçim bilgisi ve anlam bilgisi yönleriyle derse hazırlık aşamasında öğrencilerce ele alınacaktır.
|
düz anlatım, tartışma
|
|
5 |
Budist Uygur metinleri üzerinde ses ve yapı bilgisi bakımından incelemeler (KP)
|
Uygurca İyi ve Kötü Prens Öyküsünde yer alan yapılar, ses bilgisi, biçim bilgisi ve anlam bilgisi yönleriyle derse hazırlık aşamasında öğrencilerce ele alınacaktır.
|
düz anlatım, tartışma
|
|
6 |
Budist Uygur metinleri üzerinde ses ve yapı bilgisi bakımından incelemeler (KP)
|
Uygurca İyi ve Kötü Prens Öyküsünde yer alan yapılar, ses bilgisi, biçim bilgisi ve anlam bilgisi yönleriyle derse hazırlık aşamasında öğrencilerce ele alınacaktır.
|
düz anlatım, tartışma
|
|
7 |
Budist Uygur metinleri üzerinde ses ve yapı bilgisi bakımından incelemeler (KP)
|
Uygurca İyi ve Kötü Prens Öyküsünde yer alan yapılar, ses bilgisi, biçim bilgisi ve anlam bilgisi yönleriyle derse hazırlık aşamasında öğrencilerce ele alınacaktır. |
düz anlatım, tartışma
|
|
8 |
Ara Sınav
|
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
9 |
Budist Uygur metinleri üzerinde ses ve yapı bilgisi bakımından incelemeler (AY)
|
Uygurca Altun Yaruk (Aç Pars Çatiği)´taki yapılar, ses bilgisi, biçim bilgisi ve anlam bilgisi yönleriyle öğrencilerce ele alınacaktır.
|
düz anlatım, tartışma
|
|
10 |
Budist Uygur metinleri üzerinde ses ve yapı bilgisi bakımından incelemeler (AY)
|
Dört Budist Uygur şiirindeki yapılar, ses bilgisi, biçim bilgisi ve anlam bilgisi yönleriyle derse hazırlık aşamasında öğrencilerce ele alınacaktır.
|
düz anlatım, tartışma
|
|
11 |
Uygurca metinler üzerinde ses ve yapı bilgisi bakımından incelemeler (Budist Uygur şiiri).
|
Dört Budist Uygur şiirindeki yapılar, ses bilgisi, biçim bilgisi ve anlam bilgisi yönleriyle derse hazırlık aşamasında öğrencilerce ele alınacaktır.
|
düz anlatım, tartışma
|
|
12 |
Uygurca metinler üzerinde ses ve yapı bilgisi bakımından incelemeler (Maniheist Ed.).
|
Uygur metnindeki yapılar, ses bilgisi, biçim bilgisi ve anlam bilgisi yönleriyle derse hazırlık aşamasında öğrencilerce ele alınacaktır.
|
düz anlatım, tartışma
|
|
13 |
Uygurca metinler üzerinde ses ve yapı bilgisi bakımından incelemeler (Maniheist Ed., Hıristiyan Uyg. Ed.)
|
Uygur metnindeki yapılar, ses bilgisi, biçim bilgisi ve anlam bilgisi yönleriyle derse hazırlık aşamasında öğrencilerce ele alınacaktır.
|
düz anlatım, tartışma
|
|
14 |
Uygurca metinler üzerinde ses ve yapı bilgisi bakımından incelemeler. (Din dışı rüünler)
|
Uygur metnindeki yapılar, ses bilgisi, biçim bilgisi ve anlam bilgisi yönleriyle derse hazırlık aşamasında öğrencilerce ele alınacaktır.
|
düz anlatım, tartışma
|
|
15 |
Uygurca metinler üzerinde ses ve yapı bilgisi bakımından incelemeler. (Din dışı rüünler)
|
Uygur metnindeki yapılar, ses bilgisi, biçim bilgisi ve anlam bilgisi yönleriyle derse hazırlık aşamasında öğrencilerce ele alınacaktır.
|
düz anlatım, tartışma |
|
16/17 |
Yarı Yıl Sonu Sınavı |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
R. Rahmeti Arat, Eski Türk Şiiri
James Russel Hamilton, İyi ve Kötü Prens Öyküsü
Ahmet Caferoğlu, Eski Uygur Türkçesi Sözlüğü
A. von Gabain, Eski Türkçenin Grameri
M. Erdal, A Grammar of Old Turkic
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
2- Türkolojinin temel kavramlarının önemini fark eder. |
5 |
|
2 |
3- Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. |
5 |
|
3 |
4-Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. |
2 |
|
4 |
5-Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur. |
4 |
|
5 |
6- Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir. |
3 |
|
6 |
7- Edebiyat,dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. |
3 |
|
7 |
8-Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir. |
2 |
|
8 |
9-Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen,bilgi aktarabilen,meslektaşları ile iletişim kurabilen,entelektüel birikime sahip olur. |
3 |
|
9 |
10- Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur. |
4 |
|
10 |
11- Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini belirleyebilir. |
4 |
|
11 |
12-Filolojik ve dilbilimsel bakış edinir. |
2 |
|
12 |
13- Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır. |
3 |
|
13 |
14-Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözebilir. |
1 |
|
14 |
15. Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. |
1 |
|
15 |
16- Dil,kültür,edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir. |
1 |
|
16 |
1-Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
4 |
52 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
4 |
52 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 134 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.36 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|