|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Nature-Inspired Computing |
|
Dersin Kodu |
: |
CENG-548 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Seçilen bir problem üzerinde doğa esintili yaklaşımlardan birinin analizi, tasarımı ve geliştirilmesi. Evrimsel algoritmalar ve yerel arama tekniklerinin açıklanması Mevcut karınca kolonisi optimizasyonu, parçacık sürüsü optimizasyonu, hücresel otomata ve yapay bağışıklık sistemleri. Seçilen kombinasyonel optimizasyon problemi üzerine doğa esinitili yaklaşımların kullanılabilirliğinin analizi Doğadan esinlenilen hesaplama tekniklerinin gösterimi
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu kursun amacı, evrim ve böcek sürüleri gibi doğal olaylara dayalı algoritmalar tasarlamak ve robotik, mühendislik ve biyoinformatik içinde bulunan çeşitli problemlere uygulamak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Doğa-Esintili hesaplamaya giriş; Klasik arama ve sezgisel eniyileme, benzetilmiş tavlama, Tabu arama algoritması, Yapay sinir ağları, evrimsel algoritmalar, genetik algoritmalar, evrimsel stratejiler, genetik programlama, Karınca kolonisi optimizasyonu, Sürü zekası, yapay bağışıklık sistemleri, hibrid sistemler; Yapay hayat, Çoklu ajan sistemleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Seminer Salonu |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş
|
Ders notlarını okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Optimizasyon ve karar destek teknikleri |
Ders notlarını okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Lokal arama tekni,kleri |
Ders notlarını okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
4 |
Test uygulamaları |
Ders notlarını okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
5 |
Doğa Esinli Hesaplam Yöntemleri Yaklaşımı |
Ders notlarını okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
6 |
Ant colony optimization |
Ders notlarını okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
7 |
Parçacık Sürü Optimizasyonu |
Ders notlarını okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
8 |
Ara Sınav |
Ders notlarını okuma |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Cellular automata |
Ders notlarını okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
10 |
Genetik Algoritma |
Ders notlarını okuma |
Lectures and Demonstration |
|
11 |
Farksal Evrim |
Ders notlarını okuma |
Lectures and Demonstration |
|
12 |
Yapay Sinir Ağları |
Ders notlarını okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
13 |
Isıl İşlem |
Ders notlarını okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
14 |
Akıllı Su Damlacıkları |
Ders notlarını okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
15 |
Pratik Uygulamalar |
Ders notlarını okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Ders notlarını okuma |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Literatürden edinilen ders içeriğini destekleyen çeşitli makaleler
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bilgisayar mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. |
5 |
|
2 |
Bilgisayar mühendisliği alanında sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. |
5 |
|
3 |
Bilgisayar mühendisliği mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir |
5 |
|
4 |
Bilgisayar Mühendisliği problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. |
5 |
|
5 |
Bilgisayar Mühendisliği alanında yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. |
5 |
|
6 |
Bilgisayar mühendisliği alanında analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. |
4 |
|
7 |
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. |
2 |
|
8 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
2 |
|
9 |
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. |
3 |
|
10 |
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. |
2 |
|
11 |
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
3 |
|
12 |
Bilgisayar mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
3 |
39 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
20 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
20 |
20 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
30 |
30 |
|
Toplam İş Yükü: | 148 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|