|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Information Retrieval Systems |
|
Dersin Kodu |
: |
CENG-541 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. SELMA AYŞE ÖZEL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bilgi saklama, işleme ve arama konularındaki temel yöntemler hakkında bilgi sahibi olma. Bilgi erişim sistemlerinde kullanılan temel veri yapıları, evrik dizinler ve imza dosyaları hakkında bilgi sahibi olma. Bilgi süzme, kümeleme tabanlı erişim yöntemleri, arama motorları ve Web robotları hakkında temel bilgi seviyesinin edinilmesi. Bilgi erişimi için kullanılan temel stratejilerin öğrenilmesi. Bilgi erişiminin performansını arttırmak için yapılabilecek iyileştirilmelerin öğrenilmesi. Elde edilen temel bilgiler doğrultusunda bir bilgi erişim sistemi tasarlayabilme ve gerçekleştirebilme.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bilgi saklama, işleme ve arama konularındaki temel yöntemler hakkında bilgi sahibi olma. Evrik dizinler, imza dosyaları, bilgi süzme, kümeleme tabanlı erişim yöntemleri, arama motorları ve Web robotları hakkında temel bilgi seviyesinin edinilmesi. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bilgi saklama ve erişme yöntemlerine giriş. Kullanıcı perspektifi, arama modelleri, bilgi erişim sistemlerinin değerlendirilmesi. Temel bilgi erişimi modelleri. Evrik dizinler, imza dosyaları, bilgi filtreleme, kümeleme ve kümeleme tabanlı erişim, hipermetin ve çokluortam sistemleri gibi veri yapıları ve teknikleri. Bilgi erişimi ve Internet, arama motorları, Web robotları ve zeki ajanlar. |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Sınıf |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bilgi erişim sistemlerine giriş ve temel kavramlar. |
Ders notlarının okunması |
Ders anlatımı, sınıfta örnek uygulama |
|
2 |
Bilgi erişim stratejileri: Vektör Uzayı Modeli, Olasılıksal Erişim Stratejisi |
Ders notlarının okunması |
Ders anlatımı, sınıfta örnek uygulama |
|
3 |
Bilgi erişim stratejileri: Dil Modelleri, Çıkarım Ağları, Genişletilmiş Mantıksal Bilgi Erişimi |
Ders notlarının okunması, sunum konusunun araştırılması |
Ders anlatımı, sınıfta örnek uygulama |
|
4 |
Bilgi erişim stratejileri: Gizil Anlamsal Dizinleme, Sinir Ağları, Genetik Algoritmalar, Bulanık Küme Erişimi |
Ders notlarının okunması, sunum konusunun araştırılması |
Ders anlatımı, sınıfta örnek uygulama |
|
5 |
Erişim Sonuçlarını İyileştirme Yöntemleri: İlgililik Geribildirimi, Kümeleme, Pasaja dayalı Erişim |
Ders notlarının okunması, sunum konusunun araştırılması |
Ders anlatımı, sınıfta örnek uygulama |
|
6 |
Erişim Sonuçlarını İyileştirme Yöntemleri: N-gram, Regresyon Analizi, Eş Anlamlılar Sözlüğü |
Ders notlarının okunması, sunum hazırlanması |
Ders anlatımı, sınıfta örnek uygulama |
|
7 |
Erişim Sonuçlarını İyileştirme Yöntemleri: Anlamsal Ağlar, Parsing |
Ders notlarının okunması, sunum hazırlanması |
Ders anlatımı, sınıfta örnek uygulama |
|
8 |
Bilgi Erişimini Hızlandırma Yöntemleri: Evrik Dizinler, Sorgu İşleme Yöntemleri |
Ders notlarının okunması, proje konusunun kodlanması |
Ders anlatımı, sınıfta örnek uygulama |
|
9 |
Bilgi Erişimini Hızlandırma Yöntemleri: İmza Dosyaları, Eş Dosyaların Belirlenmesi |
Ders notlarının okunması, proje konusunun kodlanması |
Ders anlatımı, sınıfta örnek uygulama |
|
10 |
Diller arası Bilgi Erişimi, Çoklu Ortam Bilgi Erişimi |
Ders notlarının okunması, proje konusunun kodlanması |
Ders anlatımı, sınıfta örnek uygulama |
|
11 |
Dağıtık Bilgi Erişim Sistemleri, Paralel Bilgi Erişim Sistemleri |
Ders notlarının okunması, proje konusunun kodlanması |
Ders anlatımı, sınıfta örnek uygulama |
|
12 |
Bilgi erişim sistemlerinde güncel konular ve öğrenci sunumları |
Ders notlarının okunması, proje raporunun hazırlanması |
Öğrenci sunumları ve tartışma |
|
13 |
Bilgi erişim sistemlerinde güncel konular ve öğrenci sunumları |
Ders notlarının okunması, proje raporunun hazırlanması |
Öğrenci sunumları ve tartışma |
|
14 |
Örnek uygulamalar ve proje sunumları |
Ders notlarının okunması, proje sunumunun hazırlanması |
Öğrenci sunumları ve tartışma |
|
15 |
Örnek uygulamalar ve proje sunumları |
Ders notlarının okunması, proje sunumunun hazırlanması |
Öğrenci sunumları ve tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Ders notlarının okunması |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
D.A.Grossman, O.Frieder, "Information Retrieval Algorithms and Heuristics", second edition, Springer, 2004.
R. Baeza-Yates, B. Ribeiro-Neto, "Modern Information Retrieval", ACM press, 1999.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
100 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bilgisayar mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. |
5 |
|
2 |
Bilgisayar mühendisliği alanında sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. |
5 |
|
3 |
Bilgisayar mühendisliği mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir |
5 |
|
4 |
Bilgisayar Mühendisliği problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. |
5 |
|
5 |
Bilgisayar Mühendisliği alanında yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. |
5 |
|
6 |
Bilgisayar mühendisliği alanında analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. |
5 |
|
7 |
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. |
4 |
|
8 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
5 |
|
9 |
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. |
3 |
|
10 |
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. |
3 |
|
11 |
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
5 |
|
12 |
Bilgisayar mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
16 |
48 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 152 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|