|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Algorithms in VLSI Design |
|
Dersin Kodu |
: |
CENG-512 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUTLU AVCI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Geniş ölçekli tümleşim fiziksel tasarımıyla ilgili olarak temel kavramları anlamak Pin atamaları ve planlama ilgili algoritmaları kavramak. Yönlendirmeyle ilgili algoritmaları bilmek Tasarım için gerekli veri yapıları ve algoritmaları kavramak Yüksek performansli sistemler için uygun yönlendirme ve tasarım yöntemlerini belirlemek
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Geniş ölçekli tümleşim fiziksel tasarımının prensipleri ve algoritmalarıyla ilgili kapsamlı bilgi sağlamak, geniş ölçekli tümleşim fiziksel tasarım otomasyonuyla ilgili temel kavramları tanıtmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Geniş ölçekli tümleşim tasarım döngüsü, fiziksel tasarım döngüsü, tasarım stilleri ve paketleme stilleri. Geniş ölçekli tümleşim cihazlarının fabrikasyonu, MOS ve TTL transistörleri, nMOS ve CMOS. Geniş ölçekli tümleşim sürecinde bulunan tasarım kuralları, gecikmeler, fabrikasyon maliyetleri. Fiziksel tasarımda kullanılan veri yapıları ve algoritmalar. Bölümlendirme algoritmaları ve performansa etkileri. Pin atamaları, fonksiyonel blokların şematik gösterimleri için algoritmalar. Global yönlendirme, basit yönlendirme algoritmaları ve tamsayı programlama tabanlı yöntemler. Tek katmanlı ve çok katmanlı yönlendirme algoritmaları. Planların geliştirilmesi için yöntemler. Yüksek performanslı sistemlerde planların belirlenmesi. |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Yüksek lisans dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Geniş Ölçekli Tümlleşim fiziksel tasarım döngüsü, fiziksel tasarım döngüsü, tasarım stilleri, paketleme stilleri. |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Ders Anlatımı |
|
2 |
Geniş Ölçekli Tümlleşim cihazlarının fabrikasyon süreci |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Ders Anlatımı |
|
3 |
Fiziksel tasarımı etkileyen faktörler |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Ders Anlatımı |
|
4 |
Fiziksel tasarımda kullanılan veri yapıları |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Ders Anlatımı |
|
5 |
Fiziksel tasarımda kullanılan algoritmalar |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Ders Anlatımı |
|
6 |
Geniş ölçekli tümleşim tasarımında değişik problemlerin modellenmesi için kullanılan graflar |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Ders Anlatımı |
|
7 |
Bölümlendirme algoritmaları |
Kitaptan ilgili bölümün okunması + ödev |
Ders Anlatımı |
|
8 |
Ara sınav |
|
Klasik Sınav |
|
9 |
Şematik gösterim ve pin atamalarında kullanılan temel algoritmalar. |
Kitaptan ilgili bölümün okunması + Ödev |
Ders Anlatımı |
|
10 |
Global yönlendirme, basit yönlendirme algoritmaları |
Kitaptan ilgili bölümün okunması + Ödev |
Ders Anlatımı |
|
11 |
Tamsayı programlama tabanlı yönlendirme algoritmaları |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Ders Anlatımı |
|
12 |
Tasarım planını geliştirmek için kullanılan algoritmalar-1 minimizasyon |
Kitaptan ilgili bölümün okunması + Ödev |
Ders Anlatımı |
|
13 |
Tasarım planını geliştirmek için kullanılan algoritmalar-2 hücre üzerinde yönlendirme |
Kitaptan ilgili bölümün okunması + Ödev |
Ders Anlatımı |
|
14 |
Yüksek performanslı sistemlerin tasarımında geliştirilmesinde önemli konular |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Ders Anlatımı |
|
15 |
Problem Saati |
Konuların Tekrarı |
Problem çözümü |
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
Klasik Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Algorithms for VLSI Physical Design Autıomation, Naveed A. Sherwani, 3rd Editiion.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bilgisayar mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. |
4 |
|
2 |
Bilgisayar mühendisliği alanında sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. |
4 |
|
3 |
Bilgisayar mühendisliği mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir |
4 |
|
4 |
Bilgisayar Mühendisliği problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. |
3 |
|
5 |
Bilgisayar Mühendisliği alanında yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. |
4 |
|
6 |
Bilgisayar mühendisliği alanında analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. |
4 |
|
7 |
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. |
4 |
|
8 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
0 |
|
9 |
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. |
4 |
|
10 |
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. |
0 |
|
11 |
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
4 |
|
12 |
Bilgisayar mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
12 |
2 |
24 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
3 |
15 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
24 |
24 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
39 |
39 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|