|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Psikolojik Danışma Uygulamaları |
|
Dersin Kodu |
: |
PDR 732 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
7 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SONGÜL SONAY GÜÇRAY |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bir psikolojik danışma grubunu planlar, üyelerin seçimini yapar ve yardım becerilerini kullanır.
Grup sürecinin aşamalarının her birinde danışmanın rol ve sorumluluklarını kendi cümleleriyle ifade eder.
Grupla pskolojik danışmaya ilişkin bilgi ve becerilerinı bir lider olarak grup yönetiminde kullanır.
Grup oturumlarını başlatma ve sonlandırma becerilerini uygun bir şekilde kullanır.
Grupla psikolojik danışma sürecinin basamaklarında ortaya çıkabilecek olası problemleri tahmin eder, nasıl başa çıkabileceğini kararlaştırır ve uygular.
Grup sürecinde görülen dirençle etkili bir şekilde uğraşır.
Transferans ve karşıt transferansla ilgili etkili başaçıkma stratejilerini planlarlar ve uygular.
Grupta ortaya çıkabilecek danışanın problem davranışlarını ayırt eder, bunlarla ilgili becerileri kullanır.
Psikolojik danışma teknikleri ve müdahale stratejilerini grup üyelerinin (danışan) ihtiyaçlarına göre formüle ederler.
Grup yönetiminde grup kurallarını listeler ve açıklar.
Grupla danışma becerilerini grupta ortaya çıkabilecek yeni durumlara uyarlarlar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
EGT 700 Uzmanlık Alan Dersi PDR 729 Psikolojik Danışma Teknikleri
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencilerin PDR 729 dersinden edindikleri grupla psikolojik danışma becerileri ile duygusal, bilişsel ve davranışsal müdahale tekniklerini süpervizyonla gerçek bir grup ortamında kullanmalarnı sağlamak veı grup yönetme becerilerini geliştirmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste öğrencilerin grupla psikolojik danışma becerileri ve danışma kuramlarına dayalı müdahale teknikleri konusundaki bilgi ve becerilerini gerçek bir grup ortamında kullanmaları beklenmektedir. Her grupta bir danışman bir yardımcı danışman (therapist/lider) bulunmaktadır. Grubun türü, genel amaçları, üyelerin seçimi ve ilk oturumun içeriği ders sorumlusu ile birlikte planlanmaktadır.
Oturumlar aday danışmanlar tarafından sesli ya da görüntülü olarak kaydedilmektedir. Oturum protokolleri grup liderleri tarafından hazırlanmakta ve oturum sonrası öğrenci danışmanlara süpervizyon verilmektedir. Öğrenci danışmanların en az sekiz oturum grup yönetmeleri beklenmektedir. Süpervizyon verilirken yardım becerileri ve müdahale teknikleri örnekler, rol oynama, model olma, video vb. çeşitli uygulamalarla öğretilmektedir. Öğrencilere çalışmaları ile ilgili geri bildirimler verilmektedir.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Psikolojik Danışma Birimi. Grupla danışma odası. |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Grupla Psikolojik Danışmaya Giriş
Ders içeriğinin tanıtılması, ödev ve projelerin düzenlenmesi.
|
İlgili kaynaklardan okumalar. |
Düz anlatım, Soru-Sorma, Sunular.
|
|
2 |
Öğrencilere gerçekleştirilecek gruplar hakkında bilgi verme.
Gerçekleştirilecek grubun genel amaçlarının ders sorumlusu ile birlikte belirlenmesi.
|
İlgili kaynaklardan okumalar. |
Düz anlatım, Soru-Sorma, Sunular.
Tartışma.
Projeksiyon. Öğretim Teknolojileri. |
|
3 |
Gerçekleştirilecek grubun genel amaçlarının ders sorumlusu ile birlikte belirlenmesi (devam)..
Öğrenciler terapist /lider ve co-terapist olarak bir grup (Etkileşim grubu) oluştururlar.
Grup üyeleri için grup hakkında bilgi veren bir duyuru hazırlarlar.
|
İlgili kaynaklardan okumalar. |
Düz anlatım, Soru-Sorma, Sunular.
Tartışma.
Projeksiyon. Öğretim Teknolojileri. |
|
4 |
Grup genel amaçlarına göre grubun içeriği ders sorumlusu ile birlikte tasarlanır.
Yapılandırılmış bir görüşme formu hazırlarlar ve baş vuran öğrencilerle görüşürler..
Üye seçimi yapılır ve grup oluşturulur.
|
İlgili kaynaklardan okumalar. |
Düz anlatım, Soru-Sorma, Sunular.
Tartışma.
Projeksiyon. Öğretim Teknolojileri. |
|
5 |
İlk oturum konuları ve oturumun içeriği ders sorumlusu ile birlikte planlanır.
|
İlgili kaynaklardan okumalar |
Süpervizyon teknikleri. Anlatım. Soru sorma. Tartışma. Dramatizasyon.
Rol oynama. |
|
6 |
OTURUM - 1 Yaşantısal Grup Oturumu
Grup oturum kayıtlarının dinlenmesi ve incelenmesi, gelecek oturum için hazırlıkların planlanması.
Süpervizyon. |
İlgili kaynaklardan okumalar
Oturum kayıtları. |
Süpervizyon teknikleri.
Anlatım. Soru sorma. Tartışma. Dramatizasyon.
Rol oynama. |
|
7 |
OTURUM - 2 Yaşantısal Grup Oturumu
Önceki grup oturum kayıtlarının dinlenmesi ve incelenmesi, gelecek oturum için hazırlıkların planlanması. Süpervizyon. |
Önceki grup oturum kayıtlarının dinlenmesi ve incelenmesi, gelecek oturum için hazırlıkların planlanması.
Oturum protokollerinin group liderleri tarafından yazılması.
İlgili kaynaklardan okumalar |
Süpervizyon teknikleri.Anlatım. Soru sorma. Tartışma. Dramatizasyon.
Rol oynama. |
|
8 |
OTURUM - 3 Yaşantısal Grup Oturumu
Önceki grup oturum kayıtlarının dinlenmesi ve incelenmesi, gelecek oturum için hazırlıkların planlanması. Süpervizyon. |
Önceki grup oturum kayıtlarının dinlenmesi ve incelenmesi, gelecek oturum için hazırlıkların planlanması.
Oturum protokollerinin group liderleri tarafından yazılması.
İlgili kaynaklardan okumalar |
Süpervizyon
teknikleri. Anlatım. Soru sorma. Tartışma. Dramatizasyon.
Rol oynama. |
|
9 |
OTURUM - 4 Yaşantısal Grup Oturumu
Önceki grup oturum kayıtlarının dinlenmesi ve incelenmesi, gelecek oturum için hazırlıkların planlanması |
Önceki grup oturum kayıtlarının dinlenmesi ve incelenmesi, gelecek oturum için hazırlıkların planlanması.
İlgili kaynaklardan okumalar |
Süpervizyon
teknikleri. Anlatım. Soru sorma. Tartışma. Dramatizasyon.
Rol oynama. |
|
10 |
OTURUM - 5 Yaşantısal Grup Oturumu
Önceki grup oturum kayıtlarının dinlenmesi ve incelenmesi, gelecek oturum için hazırlıkların planlanması. Süpervizyon. |
Önceki grup oturum kayıtlarının dinlenmesi ve incelenmesi, gelecek oturum için hazırlıkların planlanması.
İlgili kaynaklardan okumalar |
Süpervizyon
teknikleri. Anlatım. Soru sorma. Tartışma. Dramatizasyon.
Rol oynama. |
|
11 |
OTURUM - 6 Yaşantısal Grup Oturumu
Önceki grup oturum kayıtlarının dinlenmesi ve incelenmesi, gelecek oturum için hazırlıkların planlanması. Süpervizyon. |
Önceki grup oturum kayıtlarının dinlenmesi ve incelenmesi, gelecek oturum için hazırlıkların planlanması.
Oturum protokollerinin group liderleri tarafından yazılması.
İlgili kaynaklardan okumalar |
Süpervizyon
teknikleri. Anlatım. Soru sorma. Tartışma. Dramatizasyon.
Rol oynama. |
|
12 |
OTURUM - 7 Yaşantısal Grup Oturumu
Önceki grup oturum kayıtlarının dinlenmesi ve incelenmesi, gelecek oturum için hazırlıkların planlanması. Süpervizyon. |
Önceki grup oturum kayıtlarının dinlenmesi ve incelenmesi, gelecek oturum için hazırlıkların planlanması.
Dosya hazırlama.
İlgili kaynaklardan okumalar |
Süpervizyon
teknikleri. Anlatım. Soru sorma. Tartışma. Dramatizasyon.
Rol oynama. |
|
13 |
OTURUM - 8 Yaşantısal Grup Oturumu
Önceki grup oturum kayıtlarının dinlenmesi ve incelenmesi, gelecek oturum için hazırlıkların planlanması |
Önceki grup oturum kayıtlarının dinlenmesi ve incelenmesi, gelecek oturum için hazırlıkların planlanması.
Oturum protokolünün group liderleri tarafından yazılması.
Dosya hazırlama.
|
Süpervizyon
teknikleri. Anlatım. Soru sorma. Tartışma. Dramatizasyon.
Rol oynama.
|
|
14 |
Önceki grup oturum kayıtlarının dinlenmesi ve incelenmesi, gelecek oturum için hazırlıkların planlanması. Süpervizyon. |
Önceki grup oturum kayıtlarının dinlenmesi ve incelenmesi,
Ödev / Projenin tamamlanması
Dosya Hazırlama. |
Süpervizyon
teknikleri. Anlatım. Soru sorma. Tartışma. Dramatizasyon.
Rol oynama. |
|
15 |
Genel Değerlendirme. |
Ödev / Projenin tamamlanması.
Dosyanın tamamlanması.
Final sınavına hazırlık.
|
Anlatım. Soru sorma. Tartışma. |
|
16/17 |
FİNAL SINAVI |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Rogers, C. (1994) Etkileşim Grupları, Çev: Hamdullah Erbil, Ekin Yayınları, Ankara.
Vinogradov, S.; Yalom, I. D. (1996) Grup Psikoterapisi, Compos Mentis Yayınları, Ankara.
DeLucia-Waack, J. L., Gerrity, D. A., Kalodner, C. R. and Riva, M. T. (2004). Handbook of Group Counseling and Psychotherapy. Sage Publication.
Chen, M. and Rybak, C. J. (2004). Group Leadership Skills İnterpersonal Process in Group Counseling and Therapy.
Morganett, S. R. (2005). Yaşam Becerileri: Ergenler için Grupla Psikolojik Danışma Uygulamaları, Çev. Prof. Dr. S. Sonay Güçray, Yrd. Doç. Dr. Alim Kaya, Mesut Saçkes. Pegem A Yayıncılık, Ankara.
Naar, R. (1987) Grup Psikoterapilerine İlk Adım, Çev: Nesrin Hisli, Erdem Yay. İzmir.
Yalom, I.D. (1992) Grup Psikoterapisinin Teori ve Pratiği, Çev: A. Tangör, Ö. Karaçam, Nobel Tıp Kitapları, İstanbul.
Yalom, I. D. (1998) Kısa Süreli Grup Terapileri: İlkeler ve Teknikler, (Çev. N. Hisli Şahin), Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
Gladding, T. S. (1995). Group Work. A Counseling Specialty. Second Ed. Prentice Hall.
Masson, R. L. and Harvill, R. L. (2006). Group Counseling. Strategies and Skills. Ed: E. Jacobs. Fifth Ed. Thomson.Brooks/Cole.
Kağnıcı, Y.; Koydemir, S.; Çakır, G.; Gizir, C.A., & Tuna, M.E. (2011). Grupla psikolojik danışma. (Ed. A. Demir, S. Koydemir). Pegem Akademi
Aktaş, A. M. (1997). Grup Süreci ve Grup Dinamikleri, Sistem Yayıncılık, İstanbul
*Carroll, M. R., Wiggins, J. D. (2008). Grupla Psikolojik Danışmanın Öğeleri Kavramlar, İlkeler ve Uygulamalar, Çev. Ed. Süleyman Doğan, Pegem Akadaemi, Ankara.
Fehr, S. S. (2000) Grup Terapisine Giriş, Grup Terapistleri İçin Rehber Kitap, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
Corey, G., Corey, M., Callanan, P., & Russell, J. M. (1992). Group Techniques (2nd Ed.) Pasific Grove, CA: Brooks/ Cole.
Okun, B. F. (1997).Effective Helping. Interviewing and Counseling Techniques.5th Ed. Brooks/Cole Publishing Company.
Voltan-Acar, N. (2002) Grupla Psikolojik danışmada Alıştırmalar, Deneyler. Nobel yAYINLARI, Ankara.
West, E. (1997). 201 Icebreakers. Group Mixers, Worm-Ups, Energizers, and Playful Activities. Great For Trainers, Speakers, and Goup Facilitators. McGrow Hill.
Altınay, D. (2007). Psikodrama Grup Terapisi. El Kitabı. 3. Baskı. Nobel Yayınları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Eğitim bilimleri lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir.
|
5 |
|
2 |
Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir
|
4 |
|
3 |
Eğitim bilimleri alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler |
2 |
|
4 |
Eğitim bilimleri alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır
|
4 |
|
5 |
Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir |
3 |
|
6 |
Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde eğitim bilimleri alanından mezun olan bireylere rehberlik eder.
|
4 |
|
7 |
Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır.
|
3 |
|
8 |
Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. |
5 |
|
9 |
Eğitim bilimleri kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer.
|
4 |
|
10 |
Eğitim bilimleri alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir.
|
5 |
|
11 |
Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. |
3 |
|
12 |
Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. |
4 |
|
13 |
Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir.
|
3 |
|
14 |
Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir.
|
4 |
|
15 |
Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. |
2 |
|
16 |
Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar.
|
1 |
|
17 |
Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. |
5 |
|
18 |
Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. |
2 |
|
19 |
Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar.
|
2 |
|
20 |
Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
15 |
60 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
12 |
12 |
|
Toplam İş Yükü: | 180 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 7.2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 7 |
|
|
|