|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Psikolojik Danışma Teknikleri |
|
Dersin Kodu |
: |
PDR 729 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
7 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SONGÜL SONAY GÜÇRAY |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Grupla psikolojik danışma sürecine ilişkin temel kavram ve ilkeleri açıklarlar.
Grupla psikolojik danışma sürecindeki temel yardım becerilerini betimlerler.
Grup türlerinin benzerlik ve farklılıklarını rapor ederler.
Grubun gelişim aşamalarındaki danışman yeterliliklerini aşamalara göre ayırt eder ve rapor ederler.
Grupla psikolojik danışma sürecindeki temel terapötik becerilerin her birine uygun örnekler verirler.
Grupla psikolojik danışma sürecinin basamaklarında ortaya çıkabilecek olası problemleri rapor ederler.
Gruptaki zor üyelerle ilgilenmede uygun becerileri belirlerler.
Grupla danışma becerilerini grupta ortaya çıkabilecek yeni durumlara uyarlarlar.
Grup yönetiminde grup kurallarını listeler ve açıklar.
Danışma kuramlarına ilişkin müdahale stratejilerini tanımlar ve problem alanlarına göre ayırt ederler.
Psikolojik danışma teknikleri ve müdahale stratejilerini grup üyelerinin (danışan) ihtiyaçlarına göre formüle ederler.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
EGT 700 Uzmanlık Alan Dersi EGT1 700 Uzmanlık Alan Dersi
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, Psikolojik danışma grupları ve yönetimi konusunda aday danışmanlara ileri düzeyde bilgi, beceri ve tutum kazandırmaktır.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders grupla psikolojik danışma ile ilgili hem kuramsal hem de uygulamalı konuları kapsamaktadır. Öğrencilerden ileri düzeyde grup becerileri vedanışma kuramlarına dayalı müdahale tekniklerini öğrenmeleri beklenmektedir.
Bu derste, bireysel ve grupla psikolojik danışma konusunda kazanılmış bilgiler genel olarak gözden geçirilerek, * * Grup çalışmasında temel konular. * Grup üyeliğinde etik konular * Çeşitli grup tiplerini gözden geçirme. * Grupla Psikolojik Danışmada Terapötik Beceriler. * Grup oluşturma Grup Oluştururken Gözönünde Bulundurulacak Konular. * Grup Süreci: Grubun gelişim aşamaları. * Başlangıç Aşamasının Özellikleri. Danışanın problemlerini belirleme, amaç oluşturma ve kendi kendine yardım becerilerini geliştirme. Oturumları Başlatmak ve Sonlandırmak için Teknikler. * Geçiş Aşaması. Geçiş Aşamasının Özellikleri. Problem Davranışlar ve Zor Grup Üyeleri ile başa çıkma. * Grubun İşlem Aşaması: İşlem Aşamasının Özellikleri * Sonlandırma Aşaması: Grup sürecini değerlendirme. * Grupta Danışmanın Karşılaşabileceği Sorunlar Dirençle Başa Çıkma Becerileri Transferans ve karşıttranferansla Uğraşma. * Psikolojik Danışmada Müdahale Stratejileri.Psiko-eğitim grupları, özellikleri, planlanması ve yönetimi Duygu Odaklı Psikolojik Danışma Stratejileri, Bilişsel Odaklı Psikolojik Danışma Stratejileri, Performans Odaklı Psikolojik Danışma Stratejileri. Bu belitilen konular kuramsal olarak, örnekler vererek, bilgisayar sunumları ile darmatizasyonlar, rol oynama, canlı model olma ve video vb. uygulamalarla öğretilmektedir.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Grupla Psikolojik Danışmaya Giriş
Ders içeriğinin tanıtılması, ödev ve projelerin düzenlenmesi.
|
Web içeriği okunacak makaleler, derlemeler.kaynak kitaplar.
|
Düz anlatım, soru-cevap, sunular .
Instructional technologies |
|
2 |
Bireysel ve Grupla Psikolojik Danışmaya Genel Bir Bakış.
Bireysel ve Grupla Psikolojik Danışmanın Karşılaştırılması.
Temel Yardım Becerileri ve Bireysel Psikolojik Danışma Sürecinin Aşamaları.
|
Web içeriği okunacak makaleler, derlemeler.kaynak kitaplar.
|
Düz anlatım, soru-cevap, sunular
|
|
3 |
Grup çalışmasında temel konular.
Çeşitli grup tiplerinin gözden geçirilmesi.
Psiko-eğitim grupları, özellikleri, planlanması ve yönetimi
Grup üyeliğinde etik konular. |
Web içeriği okunacak makaleler, derlemeler.kaynak kitaplar.
|
Düz anlatım, soru-cevap, sunular, video izleme
|
|
4 |
Grupla Psikolojik Danışmada Terapötik Beceriler. Teropatic etkileşim süreçleri..
|
Web içeriği okunacak makaleler, derlemeler.kaynak kitaplar.
|
Düz anlatım, soru-cevap, sunular, video izleme
|
|
5 |
Grupla Psikolojik Danışmada Terapötik Beceriler. Teropatic etkileşim süreçleri.
-Oturumları Başlatmak ve Sonlandırmak için Teknikler.
|
Okunacak makaleler, derlemeler, kaynak kitaplar.
|
Düz anlatım, soru-cevap, sunular . rol oynama. porjection. küçük grup çalışmaları. model olmaç
.
|
|
6 |
Grup oluşturma
- Grup Oluştururken Gözönünde Bulundurulacak Konular.
- Oturumları Başlatmak ve Sonlandırmak için Teknikler. |
Okunacak makaleler, derlemeler, kaynak kitaplar.
|
Düz anlatım, soru-cevap, sunular. rol oynama. porjection. küçük grup çalışmaları. model olmaç
|
|
7 |
ARASINAVI |
|
|
|
8 |
Grup Süreci: Grubun gelişim aşamaları.
Başlangıç Aşamasının Özellikleri.
* Geçiş Aşaması
-Geçiş Aşamasının Özellikleri
-Problem Davranışlar ve Zor Grup Üyeleri.
|
Okunacak makaleler, derlemeler, kaynak kitaplar.
|
Düz anlatım, soru-cevap, dramatizasyon / rol oynama, küçük grup çalışmaları, model olama
|
|
9 |
* Danışanın problemini belirleme, amaç oluşturma ve kendi kendine yardım becerilerini geliştirme.
* Grubun İşlem Aşaması:
İşlem Aşamasının Özellikleri |
Okunacak makaleler, derlemeler, kaynak kitaplar.
|
Düz anlatım, soru-cevap, drama/rol oynama, küçük grup çalışmaları, model olma
|
|
10 |
* Danışanın problemini belirleme, amaç oluşturma ve kendi kendine yardım becerilerini geliştirme.
* Grubun İşlem Aşaması:
İşlem Aşamasının Özellikleri |
Okunacak makaleler, derlemeler, kaynak kitaplar.
|
Düz anlatım, soru-cevap, drama/rol oynama, küçük grup çalışmaları,model olma
|
|
11 |
* Sonlandırma Aşaması:
Grup sürecinin değerlendirilmesi.
|
Okunacak makaleler, derlemeler, kaynak kitaplar.
|
Düz anlatım, soru-cevap, sunular . projection.
rol oynama. model olma. |
|
12 |
Grupta Danışmanın Karşılaşabileceği Sorunlar
* Dirençle Başa Çıkma Becerileri
* Transferans ve karşıttranferansla Uğraşma
|
Okunacak makaleler, derlemeler, kaynak kitaplar.
|
Düz anlatım, soru-cevap, sunular, model olma
|
|
13 |
Psikolojik Danışmada Müdahale Stratejileri.
*Duygu Odaklı Psikolojik Danışma Stratejileri. |
Okunacak makaleler, derlemeler, kaynak kitaplar.
|
Düz anlatım, soru-cevap, sunular. rol oynama, model olma. projection.
|
|
14 |
* Bilişsel Odaklı Psikolojik Danışma Stratejileri. |
Okunacak makaleler, derlemeler, kaynak kitaplar.
|
Düz anlatım, soru-cevap, rol oynama, sunular.
projection. modeling. |
|
15 |
* Performans Odaklı Psikolojik Danışma Stratejileri. |
Okunacak makaleler, derlemeler, kaynak kitaplar.
|
Düz anlatım, soru-cevap, rol oynama, projection. modeling. |
|
16/17 |
FİNAL SINAVI |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Masson, R. L. and Harvill, R. L. (2006). Group Counseling. Strategies and Skills. Ed: E. Jacobs. Fifth Ed. Thomson.Brooks/Cole.
DeLucia-Waack, J. L., Gerrity, D. A., Kalodner, C. R. and Riva, M. T. (2004). Handbook of Group Counseling and Psychotherapy. Sage Publication.
Chen, M. and Rybak, C. J. (2004). Group Leadership Skills İnterpersonal Process in Group Counseling and Therapy.
Corey, G., Corey, M., Callanan, P., & Russell, J. M. (1992). Group Techniques (2nd Ed.) Pasific Grove, CA: Brooks/ Cole.
Voltan-Acar, N. (2002) Grupla Psikolojik Danışmada Alıştırmalar Deneyler, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
Yalom, I.D. (1992) Grup Psikoterapisinin Teori ve Pratiği, Çev: A. Tangör, Ö. Karaçam, Nobel Tıp Kitapları, İstanbul.
Yalom, I. D. (1998) Kısa Süreli Grup Terapileri: İlkeler ve Teknikler, (Çev. N. Hisli Şahin), Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
Gladding, T. S. (1995). Group Work. A Counseling Specialty. Second Ed. Prentice Hall.
Morganett, S. R. (2005). Yaşam Becerileri: Ergenler için Grupla Psikolojik Danışma Uygulamaları, Çev. Prof. Dr. S. Sonay Güçray, Yrd. Doç. Dr. Alim Kaya, Mesut Saçkes. Pegem A Yayıncılık, Ankara.
Naar, R. (1987) Grup Psikoterapilerine İlk Adım, Çev: Nesrin Hisli, Erdem Yay. İzmir.
Rogers, C. (1994) Etkileşim Grupları, Çev: Hamdullah Erbil, Ekin Yayınları, Ankara.
Vinogradov, S.; Yalom, I. D. (1996) Grup Psikoterapisi, Compos Mentis Yayınları, Ankara.
Voltan-Acar, N. (2010) Grupla Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri, 3. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
Aktaş, A. M. (1997), Group Process and Dynamics, Sistem Publications. İstanbul.
Berg, R.C., Landreth, G. L. ve Fall, K.A. (1998). Group Counseling. Concepts and procedures. Third Ed. Taylor &Francis.
Carroll, M. R., Wiggins, J. D. (2008). Grupla Psikolojik Danışmanın Öğeleri Kavramlar, İlkeler ve Uygulamalar, Çev. Ed. Süleyman Doğan, Pegem Akadaemi, Ankara.
Fehr, S. S. (2000) Grup Terapisine Giriş, Grup Terapistleri İçin Rehber Kitap, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
Kağnıcı, Y.; Koydemir, S.; Çakır, G.; Gizir, C.A., & Tuna, M.E. (2011). Grupla psikolojik danışma. (Ed. A. Demir, S. Koydemir). Pegem Akademi.
West, E. (1997). 201 Icebreakers. Group Mixers, Worm-Ups, Energizers, and Playful Activities. Great For Trainers, Speakers, and Goup Facilitators. McGrow Hill.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Eğitim bilimleri lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir.
|
5 |
|
2 |
Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir
|
5 |
|
3 |
Eğitim bilimleri alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler |
1 |
|
4 |
Eğitim bilimleri alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır
|
3 |
|
5 |
Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir |
3 |
|
6 |
Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde eğitim bilimleri alanından mezun olan bireylere rehberlik eder.
|
5 |
|
7 |
Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır.
|
5 |
|
8 |
Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. |
5 |
|
9 |
Eğitim bilimleri kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer.
|
4 |
|
10 |
Eğitim bilimleri alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir.
|
4 |
|
11 |
Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. |
5 |
|
12 |
Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. |
5 |
|
13 |
Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir.
|
0 |
|
14 |
Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir.
|
4 |
|
15 |
Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. |
0 |
|
16 |
Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar.
|
0 |
|
17 |
Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. |
4 |
|
18 |
Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. |
2 |
|
19 |
Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar.
|
2 |
|
20 |
Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
10 |
5 |
50 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
20 |
60 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 172 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 7 |
|
|
|