|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Nörokimyasal Anatomi |
|
Dersin Kodu |
: |
ANA510 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. BEHİCE DURGUN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sinir sisteminin genel organizasyonunu sınıflar. Merkezi sinir sisteminin dış ve iç yapısını açıklar. Periferik sinir sisteminin organizasyonunu açıklar. Sinir sistemindeki entegre devreleri özetler. Nörotransmitter kavramını açıklar, nörotransmitterleri sınıflar ve anatomik olarak bulundukları yerleri ayırt eder. Amino asit yolları ile kortikokortikal ve duyu-motor devreler arasında fonksiyonel bağlantıyı ayırt eder. Biyojenik amin yolları ile modulatör (düzenleyici) sistem ve sinirsel devreler arasında fonksiyonel bağlantıyı ayırt eder. Neuropeptit yollarının fonksiyonel anatomik bağlantılarını ayırt eder. Nörotransmitter yolların duyu-motor ve davranış entegrasyonundaki etkilerini değerlendirir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kimyasal anatomi, nörotransmitterler ve yolları bağlamında nöroanatomiye modern yaklaşımı kazanmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Nörotransmitter yolların yapısal temeli, amino asit yolları, biyojenik amin yolları, nöropeptid yolları, nörotransmitter yolların duyu-motor ve davranış entegrasyonundaki etkileri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe+İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Anatomi Anabilim Dalı derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sinir sisteminin genel organizasyonu |
Konu ile ilgili kaynakları okuma |
Anlatım, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, standart bilgi teknolojileri, maketler |
|
2 |
Merkezi sinir sisteminin makroskopik yapısı
|
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, standart bilgi teknolojileri, maketler |
|
3 |
Merkezi sİnir sisteminin iç yapısı
|
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
4 |
Periferik sinir sistemi
|
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, standart bilgi teknolojileri, maketler |
|
5 |
Spinal sinirlerin fonksiyonel komponentleri ve segmental innervasyon |
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri, maketler |
|
6 |
Otonom sinir sisteminin organizasyonu
|
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri, maketler |
|
7 |
Sinir sistemindeki entegre devreler
|
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma, ödev veya proje |
Anlatım, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
8 |
Nörotransmitterler (snıflandırma ve anatomik olarak bulundukları yerler)
|
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma, ödev veya proje |
Anlatım, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
9 |
ARA SINAV
|
Öğrenilen bilgilerin bütünleştirilerek tekrarlanması |
Yazılı veya sözlü sınav |
|
10 |
Aminoasit yolları ve fonksiyonel anatomik bağlantıları
|
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
11 |
Dopaminerjik yollar ve fonksiyonel anatomik bağlantıları
|
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
12 |
Kolinerjik ve noradrenerjik yollar ve fonksiyonel anatomik bağlantıları
|
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
13 |
Serotonerjik yollar ve fonksiyonel anatomik bağlantıları
|
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
14 |
Nöropepeptit yollar ve fonksiyonel anatomik bağlantıları
|
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
15 |
Nörotransmitter yolların duyu-motor ve davranış entegrasyonundaki etkileri (ÖDEV SUNUMU)
|
Araştırma, soru geliştirme, takım çalışması, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, beyin fırtınası, proje, grup projesi, standart bilgi teknolojileri |
|
16/17 |
YARIYIL SONU SINAVI
|
Öğrenilen bilgilerin bütünleştirilerek tekrarlanması |
Yazılı veya sözlü sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
B. Durgun. Nörokimyasal Anatomi Ders Notları (Ders slaytlarının basılı materyali)
F. Dere. Nöroanatomi Fonksiyonel Nöroloji Atlası ve Ders Kitabı. Nobel Tıp Kitabevleri, Adana.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Konu ile ilgili olarak önerilen basılı veya online kaynaklar
R. Snell. Klinik Nöroanatomi, 7. İngilizce Baskıdan Çeviri (Çeviri Editörü: Prof. Dr. Mehmet Yıldırım), Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul
S.G. Waxman. Korrelatif Nöroanatomi. (Çeviri Editörü: Mehmet Yıldırım), Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. 2002
İnternet ve kütüphane veri tabanları
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Anatomi ve ilişkili alanlardaki çalışmaları bağımsız veya ekip olarak yürütür. |
5 |
|
2 |
Anatomi ile ilgili bir konuda seminer sunar. |
0 |
|
3 |
Anatomi ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip , öğrenmeyi yönlendirir. |
3 |
|
4 |
Anatomi ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. |
4 |
|
5 |
Anatomi bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. |
5 |
|
6 |
Bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
0 |
|
7 |
Kadavranın elde edilmesi, saklanması, kullanılması ve kullanım sonrası işlemlerinin yapılmasında etik ve yasal kuralları uygular. |
0 |
|
8 |
Anatomi ile ilgili konularda strateji geliştirip elde edilen sonuçları bilimsel ve etik çerçevede değerlendirir. |
4 |
|
9 |
Anatomik kavramları ve anatomide çalışma alanlarını açıklar. |
5 |
|
10 |
İnsan vücudunun normal makroskobik yapısını, oluşumların birbirleriyle olan komşuluklarını, damarlanmasını, innervasyonunu, lenfatik drenajını ve fonksiyonel ilişkilerini tanımlar |
4 |
|
11 |
İnsan vücudundaki varyasyon ve anomalileri ayırt eder. |
1 |
|
12 |
Yapıların yüzeyel anatomisini tanımlar. |
0 |
|
13 |
İnsan sinir sisteminin yapı ve fonksiyonel ilişkilerini açıklar. |
5 |
|
14 |
İnsan vücut yapısı bilgisini anatominin ilişkili olduğu diğer disiplinlerin temel bilgisi ile destekler. |
5 |
|
15 |
Anatomi alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman, kadavra, modeller ve mikroskopik teknikler hakkında bilgi sahibi olur. |
2 |
|
16 |
Anatomi bilgisini farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlama, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapma ve çözüm önerileri getirir. |
4 |
|
17 |
Anatomi alanına ait blimsel araştırma planlama ve araştırmanın raporunu yazar. |
2 |
|
18 |
Kadavranın makroskopik ve mikroskopik diseksiyonunu tekniğine uygun yapar, |
0 |
|
19 |
Canlıda referans noktalarını, yüzeyel konturları, oluşumların, damar ve sinirlerin vücut duvarına projeksiyonlarını çizer. |
0 |
|
20 |
Araştırma konusu ile ilgili ölçümleri ve hayvan deneylerini yapar. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 137 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|