|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bitkisel Lifler Teknolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
TB-510 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. ÖZGÜL GÖRMÜŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Lif bitkilerinin önemini, önemli lif bitkilerinde liflerin oluşumunu ve bu bitkilerde lifler arasındaki temel ayrımları öğrenir Lif kalite özelliklerini, bu özellikler arasındaki ilişkileri bilir Önemli lif kalite özelliklerinin saptanma yöntemlerini ve liflerin kalite açısından sınıflandırılmasını öğrenir Kalite laboratuarlarında lif kalite parametrelerinin testlerini uygulamalı olarak öğrenir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı; bitkisel liflerin önemi, sınıflandırılması, teknolojik yönden önemli özellikleri, bu özelliklerin oluşumu, birbirleriyle olan ilişkileri konusunda temel bilgiler vermektir |
|
Dersin İçeriği |
: |
Önemli Lif bitki türleri, liflerin sınıflandırılması, oluşumu, kimyasal ve fiziksel özellikleri ile önemli lif kalite özelliklerinin saptanma yöntemleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Lif türleri |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
2 |
Bitkisel lif türlerinin genel tanımı |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
3 |
Doğal lifler (pamuk, keten, kenevir, jüt vb) |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
4 |
Önemli lif bitkilerinde liflerin yapısı ve oluşumu |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
5 |
Ham pamuk komponentleri |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
6 |
Pamuk liflerinin kimyasal özellikleri |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
7 |
Pamuk liflerinin fiziksel özellikleri |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
8 |
Pamuk liflerinde uzunluk, incelik ve mukavemet özelliklerinin saptama yöntemleri |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
9 |
Pamuk liflerinde yeknesaklık, kısa lif içeriği, renk ve traş özelliklerinin saptama yöntemleri |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
10 |
Ara sınav |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
11 |
Liflerin işlenmesi ve bu konu hakkında ödev verilecek |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
12 |
Ticaret borsası lif laboratuarında lif teknolojisi konusunda uygulama |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
13 |
Ticaret borsası lif laboratuarında lif teknolojisi konusunda uygulama |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
14 |
Ticaret borsası lif laboratuarında lif teknolojisi konusunda uygulama |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
15 |
Önemli lif fiziksel özellikleri arasındaki ilişkiler |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
16/17 |
Yıl sonu sınavı |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
MADRAN, T., Tekstil Lif Teknolojisi. Tumateks Yayınları. Adana 1995
HARMANCIOĞLU, M., YAZICIOĞLU, T. ve YAZICIOĞLU, GÇ, 1973. Lif Teknolojisi Uygulama Kitabı. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları. Yayın No: 213
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. |
4 |
|
2 |
Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. |
3 |
|
3 |
Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. |
4 |
|
4 |
Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. |
3 |
|
5 |
Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. |
3 |
|
6 |
Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. |
4 |
|
7 |
Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. |
3 |
|
8 |
Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. |
3 |
|
9 |
Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. |
4 |
|
10 |
Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. |
3 |
|
11 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. |
2 |
|
12 |
Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
3 |
|
13 |
Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek. |
3 |
|
14 |
Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
12 |
12 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 139 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|