Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tarla Bitkileri Deneme Tekniği ve Özel Araştırma Yöntemleri

Dersin Kodu : TB-509

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. TACETTİN YAĞBASANLAR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Araştırmalarda kullanılacak deneme desenlerinin özelliklerini bilir
Araştırma konusuna uygun deneme deseninin seçimini yapar
Deneme desenlerinin uygulamasını ve sonuçların değerlendirilmesini bilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Tarımsal araştırmanın gerekliliği, deneme tekniğinin konusu, deneme çeşitleri, basit istatistiki kavramlar, tarla bitkileri ile yapılacak denemelerin planlanması, kullanılabilecek deneme desenleri (tesadüf parselleri, tesadüf blokları, latin karesi, faktöriyel denemeler) denemelerin kurulmasında dikkat edilecek hususlar, denemelerin değerlendirilmesinde kullanılan yeni yöntemler, araştırma sonuçlarının yazılmasında dikkat edilecek hususlar

Dersin İçeriği : Tarımsal araştırmanın gerekliliği, deneme tekniğinin konusu, deneme çeşitleri, tarla bitkileri ile yapılacak denemelerin planlanması, kullanılabilecek deneme desenleri (tesadüf parselleri, tesadüf blokları, latin karesi, faktöriyel denemeler) denemelerin kurulmasında dikkat edilecek hususlar, denemelerin değerlendirilmesinde kullanılan yeni yöntemler, araştırma sonuçlarının yazılmasında dikkat edilecek hususlar

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dersin tanıtımı ders içeriğinin tartışılması Ders içeriği hakkında bilgi edinme Düz anlatım, tartışma
2 Araştırmanın gerekliliği Ders içeriği hakkında bilgi edinme Düz anlatım, tartışma
3 Tarla denemelerinde amaçlar Ders içeriği hakkında bilgi edinme Düz anlatım, tartışma
4 Deneme çeşitleri Ders içeriği hakkında bilgi edinme Düz anlatım, tartışma
5 Araştırmadaki ve denemedeki adımlar Ders içeriği hakkında bilgi edinme Düz anlatım, tartışma
6 Denemede kullanılacak materyalin seçilmesinde dikkat edilecek hususlar Ders içeriği hakkında bilgi edinme Düz anlatım, tartışma
7 Tek faktörlü deneme desenleri ve özelliklerinin açıklanması Ders içeriği hakkında bilgi edinme Düz anlatım, tartışma
8 Tek faktörlü deneme desenleri ve özelliklerinin açıklanması Ders içeriği hakkında bilgi edinme Düz anlatım, tartışma
9 Ara sınav Sınava hazırlanma Yazılı sınav
10 Çok faktörlü deneme desenleri ve özelliklerinin açıklanması ve bu konu hakkında ödev verilecek Ders içeriği hakkında bilgi edinme Düz anlatım, tartışma
11 Çok faktörlü deneme desenleri ve özelliklerinin açıklanması Ders içeriği hakkında bilgi edinme Düz anlatım, tartışma
12 Uygulamalar arası önemlilik testleri Ders içeriği hakkında bilgi edinme Düz anlatım, tartışma
13 Basit regresyon ve korelasyon analizleri Ders içeriği hakkında bilgi edinme Düz anlatım, tartışma
14 Tarla bitkilerinde yeni deneme desenleri Ders içeriği hakkında bilgi edinme Düz anlatım, tartışma
15 Ara sınav Sınava hazırlanma Yazılı sınav
16/17 Yıl sonu sınavı Sınava hazırlanma Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  AÇIKGÖZ, N. Tarla Deneme Tekniği, Agricultural Experimentation: Design and Analysis
 AÇIKGÖZ, N. Araştırma ve Deneme Metodları, E.Ü. Ziraat Fak. Ders Notları.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. 3
2 Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. 2
3 Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. 4
4 Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. 3
5 Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. 5
6 Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. 5
7 Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. 5
8 Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. 3
9 Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. 4
10 Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 4
11 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 2
12 Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 4
13 Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek. 5
14 Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 156
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.24
Dersin AKTS Kredisi: 6