Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Kültür Bitkilerinin Evrimi

Dersin Kodu : TB-586

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HAKAN ÖZKAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Önemli kültür bitkileri hakkında bilgi sahibidir
Kültür bitkileri ve yabani formları hakkında bilgi sahibidir
Kültür bitkilerinin evrimleşmesinde önemli rol oynayan özellikler hakkında bilgi sahibidir
Kültür bitkilerinin tarımına nasıl geçildiği hakkında bilgi sahibidir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı; kültür bitkilerinin yabani formdan nasıl evrimleştiğini ve tarımına nasıl geçildiği hakkında bilgi vermektedir

Dersin İçeriği : Bu ders; evrim ve evcilleştirme kavramını, kültür bitkileri nerede ve neden evcilleştirildiğini, seleksiyonun kültür bitkilerinin evrimleşmesindeki yerini, buğdayın evrimleşmesi ve kültüre alınmasını, arpanın evrimleşmesi ve kültüre alınmasını, çavdarın evrimleşmesi ve kültüre alınmasını, yulafın evrimleşmesi ve kültüre alınmasını, mısırın evrimleşmesi ve kültüre alınmasını, çeltiğin evrimleşmesi ve kültüre alınmasını, patatesin evrimleşmesi ve kültüre alınmasını, pamuğun evrimleşmesi ve kültüre alınmasını, nohuttun evrimleşmesi ve kültüre alınmasını, diğer baklagiller, yem bitkileri ve diğer kültür bitkilerinin evrimleşmesini ve evrimleşmede poliploidin önemini kapsar

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Evrim ve evcilleştirme kavramı Ön okuma Düz anlatım ve tartışma
2 Kültür bitkileri nerede ve neden evcilleştirildi Ön okuma Düz anlatım ve tartışma
3 Seleksiyonun kültür bitkilerinin evrimleşmesindeki yeri denir Ön okuma Düz anlatım ve tartışma
4 Buğdayın evrimleşmesi ve kültüre alınması Ön okuma Düz anlatım ve tartışma
5 Arpanın evrimleşmesi Ön okuma Düz anlatım ve tartışma
6 Çavdarın evrimleşmesi ve kültüre alınması Ön okuma Düz anlatım ve tartışma
7 Yulafın evrimleşmesi ve kültüre alınması Ön okuma Düz anlatım ve tartışma
8 Mısırın evrimleşmesi Ön okuma Düz anlatım ve tartışma
9 Ara sınav Sınava hazırlanma Yazılı sınav
10 Çeltiğin evrimleşmesi ve kültüre alınması ve bu konu hakkında ödev verilecek Ön okuma Düz anlatım ve tartışma
11 Patatesin evrimleşmesi ve kültüre alınması Ön okuma Düz anlatım ve tartışma
12 Pamuğun evrimleşmesi ve kültüre alınması Ön okuma Düz anlatım ve tartışma
13 Nohutun evrimleşmesi ve kültüre alınması Ön okuma Düz anlatım ve tartışma
14 Diğer baklagiller, yem bitkileri ve diğer kültür bitkilerinin evrimleşmesi Ön okuma Düz anlatım ve tartışma
15 Evrimleşmede poliploidin önemi Ön okuma Düz anlatım ve tartışma
16/17 Yıl sonu sınavı Sınava hazırlanma Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  HANCOCK, J.F. 2004. Plant Evolution and the Origin of Crop Species. 2nd. London, UK
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. 4
2 Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. 3
3 Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. 4
4 Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. 3
5 Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. 3
6 Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. 3
7 Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. 4
8 Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. 0
9 Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. 4
10 Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 3
11 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 0
12 Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 0
13 Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek. 3
14 Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 139
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.56
Dersin AKTS Kredisi: 6