|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Kültür Bitkilerinin Evrimi |
|
Dersin Kodu |
: |
TB-586 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HAKAN ÖZKAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Önemli kültür bitkileri hakkında bilgi sahibidir Kültür bitkileri ve yabani formları hakkında bilgi sahibidir
Kültür bitkilerinin evrimleşmesinde önemli rol oynayan özellikler hakkında bilgi sahibidir
Kültür bitkilerinin tarımına nasıl geçildiği hakkında bilgi sahibidir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı; kültür bitkilerinin yabani formdan nasıl evrimleştiğini ve tarımına nasıl geçildiği hakkında bilgi vermektedir |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders; evrim ve evcilleştirme kavramını, kültür bitkileri nerede ve neden evcilleştirildiğini, seleksiyonun kültür bitkilerinin evrimleşmesindeki yerini, buğdayın evrimleşmesi ve kültüre alınmasını, arpanın evrimleşmesi ve kültüre alınmasını, çavdarın evrimleşmesi ve kültüre alınmasını, yulafın evrimleşmesi ve kültüre alınmasını, mısırın evrimleşmesi ve kültüre alınmasını, çeltiğin evrimleşmesi ve kültüre alınmasını, patatesin evrimleşmesi ve kültüre alınmasını, pamuğun evrimleşmesi ve kültüre alınmasını, nohuttun evrimleşmesi ve kültüre alınmasını, diğer baklagiller, yem bitkileri ve diğer kültür bitkilerinin evrimleşmesini ve evrimleşmede poliploidin önemini kapsar |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Evrim ve evcilleştirme kavramı |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
2 |
Kültür bitkileri nerede ve neden evcilleştirildi
|
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
3 |
Seleksiyonun kültür bitkilerinin evrimleşmesindeki yeri denir |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
4 |
Buğdayın evrimleşmesi ve kültüre alınması
|
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
5 |
Arpanın evrimleşmesi |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
6 |
Çavdarın evrimleşmesi ve kültüre alınması
|
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
7 |
Yulafın evrimleşmesi ve kültüre alınması |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
8 |
Mısırın evrimleşmesi |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
9 |
Ara sınav |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
10 |
Çeltiğin evrimleşmesi ve kültüre alınması ve bu konu hakkında ödev verilecek |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
11 |
Patatesin evrimleşmesi ve kültüre alınması
|
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
12 |
Pamuğun evrimleşmesi ve kültüre alınması
|
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
13 |
Nohutun evrimleşmesi ve kültüre alınması
|
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
14 |
Diğer baklagiller, yem bitkileri ve diğer kültür bitkilerinin evrimleşmesi |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
15 |
Evrimleşmede poliploidin önemi
|
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
16/17 |
Yıl sonu sınavı |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
HANCOCK, J.F. 2004. Plant Evolution and the Origin of Crop Species. 2nd. London, UK
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. |
4 |
|
2 |
Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. |
3 |
|
3 |
Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. |
4 |
|
4 |
Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. |
3 |
|
5 |
Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. |
3 |
|
6 |
Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. |
3 |
|
7 |
Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. |
4 |
|
8 |
Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. |
0 |
|
9 |
Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. |
4 |
|
10 |
Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. |
3 |
|
11 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. |
0 |
|
12 |
Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
0 |
|
13 |
Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek. |
3 |
|
14 |
Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
12 |
12 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 139 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|