Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tıbbi Bitkilerde Sekonder Madde Biyosentezi

Dersin Kodu : TB-544

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. LEYLA SEZEN TANSI
Prof.Dr. SALİHA KIRICI

Dersin Öğrenme Kazanımları : Öğrenci sekonder madde nedir? Tıbbi ve aromatik bitkilerde önem arz eden sekonder madde ürünleri nelerdir
Sekonder madde ürünlerinin fotosentezden itibaren hangi yollarla biyosentezlendiğini öğrenir. (mevalonik asit eldesi sikimik asit eldesi, terpen biyosentezi alkoloit biyosentezi)

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Ekonomik öneme sahip sekonder madde ürünleri (uçucu yağlar, glikozitler, steroidler, musilaj maddeleri, reçineler, taninler ve renk maddeleri) sadece bazı bitki türlerinde bulunmakta olup, genellikle tıbbi amaç için kullanılmaktadırlar. Burada bitkilerde sekonder madde oluşumu, sentez yolları, bitkilerdeki rolü, fizyolojik aktiviteleri, birbirlerine dönüşümleri ve genetik yapıları ele alınacaktır

Dersin İçeriği : Tıbbi ve aromatik bitkilerdeki sekonder maddeler ve sekonder maddelerin biyosentezi

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Sekonder madde nedir? Bitkiler niçin üretir? Bitkinin hangi kısmında üretilir Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
2 Sekonder maddeyi her bitki üretirmi Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
3 Sekonder maddenin primer maddelerden farkı nedir Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
4 Sekonder maddenin farklılıklarına göre biyonsentezleri Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
5 Şikimik asit sentezi Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
6 Pentoz fosfat yolu Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
7 Mevalonik asit yoluyla terpen sentezi Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
8 Ara sınav Genel çalışma Yazılı sınav
9 Alkaloit sekonder madde biyosentezi ve bu konu hakkında ödev verilecek Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
10 Glikozit (sekonder madde) biyosentezi Ön okuma Powerpoint sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
11 Fenolik (sekonder madde) biyosentezi Ön okuma Powerpoint sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
12 Siteroit (sekonder madde) biyosentezi Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
13 Sekonder madde üretiminde fotosentezin önemi Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
14 Polisakkarit ve lipit (sekonder madde) biyosentezi Ön okuma Powerpoint sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
15 Sekonder madde ürünlerinin biyosentezini etkileyen çevresel faktörler Genel çalışma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
16/17 Yıl sonu sınavı Genel çalışma Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Effect of Drought on the Sekondary Metabolites of Medicinal and Aromattic Plants-A Review
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. 3
2 Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. 3
3 Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. 4
4 Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. 3
5 Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. 4
6 Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. 4
7 Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. 3
8 Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. 0
9 Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. 3
10 Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 4
11 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 0
12 Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 3
13 Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek. 3
14 Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 8 8
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 140
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.6
Dersin AKTS Kredisi: 6