|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tıbbi Bitkilerde Sekonder Madde Biyosentezi |
|
Dersin Kodu |
: |
TB-544 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. LEYLA SEZEN TANSI Prof.Dr. SALİHA KIRICI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenci sekonder madde nedir? Tıbbi ve aromatik bitkilerde önem arz eden sekonder madde ürünleri nelerdir Sekonder madde ürünlerinin fotosentezden itibaren hangi yollarla biyosentezlendiğini öğrenir. (mevalonik asit eldesi sikimik asit eldesi, terpen biyosentezi alkoloit biyosentezi)
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Ekonomik öneme sahip sekonder madde ürünleri (uçucu yağlar, glikozitler, steroidler, musilaj maddeleri, reçineler, taninler ve renk maddeleri) sadece bazı bitki türlerinde bulunmakta olup, genellikle tıbbi amaç için kullanılmaktadırlar. Burada bitkilerde sekonder madde oluşumu, sentez yolları, bitkilerdeki rolü, fizyolojik aktiviteleri, birbirlerine dönüşümleri ve genetik yapıları ele alınacaktır |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tıbbi ve aromatik bitkilerdeki sekonder maddeler ve sekonder maddelerin biyosentezi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sekonder madde nedir? Bitkiler niçin üretir? Bitkinin hangi kısmında üretilir |
Ön okuma |
Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
|
|
2 |
Sekonder maddeyi her bitki üretirmi |
Ön okuma |
Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
3 |
Sekonder maddenin primer maddelerden farkı nedir |
Ön okuma |
Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
4 |
Sekonder maddenin farklılıklarına göre biyonsentezleri |
Ön okuma |
Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
5 |
Şikimik asit sentezi |
Ön okuma |
Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
6 |
Pentoz fosfat yolu |
Ön okuma |
Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
7 |
Mevalonik asit yoluyla terpen sentezi |
Ön okuma |
Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
8 |
Ara sınav |
Genel çalışma |
Yazılı sınav |
|
9 |
Alkaloit sekonder madde biyosentezi ve bu konu hakkında ödev verilecek |
Ön okuma |
Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
10 |
Glikozit (sekonder madde) biyosentezi |
Ön okuma |
Powerpoint sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
11 |
Fenolik (sekonder madde) biyosentezi |
Ön okuma |
Powerpoint sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
12 |
Siteroit (sekonder madde) biyosentezi |
Ön okuma |
Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
13 |
Sekonder madde üretiminde fotosentezin önemi |
Ön okuma |
Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
14 |
Polisakkarit ve lipit (sekonder madde) biyosentezi |
Ön okuma |
Powerpoint sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
15 |
Sekonder madde ürünlerinin biyosentezini etkileyen çevresel faktörler |
Genel çalışma |
Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
16/17 |
Yıl sonu sınavı |
Genel çalışma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Effect of Drought on the Sekondary Metabolites of Medicinal and Aromattic Plants-A Review
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. |
3 |
|
2 |
Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. |
3 |
|
3 |
Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. |
4 |
|
4 |
Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. |
3 |
|
5 |
Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. |
4 |
|
6 |
Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. |
4 |
|
7 |
Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. |
3 |
|
8 |
Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. |
0 |
|
9 |
Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. |
3 |
|
10 |
Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. |
4 |
|
11 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. |
0 |
|
12 |
Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
3 |
|
13 |
Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek. |
3 |
|
14 |
Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
8 |
8 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 140 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|