Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tıbbi Bitkilerde Alkaloit Metabolizması

Dersin Kodu : TB-521

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. SALİHA KIRICI

Dersin Öğrenme Kazanımları : Sekonder metabolitleri bilir
Alkaloit içeren tıbbi bitkiler hakkında bilgi sahibi olur
Bitkilerde alkaloit metabolizmasını öğrenir
Alkaloitlerin oluşumu üzerine çevrenin etkisi ve alkaloitlerin bitkideki rolü hakkında fikir sahibi olurlar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Tıbbi bitkilerde alkaloit üretiminin genetik kontrolü, alkaloit üretimi üzerine çevrenin etkisi, bitkilerde alkaloitlerin rolü, bitkilerde alkaloitlerin değişimi, alkaloitlerin oluşumu ve azot metabolizması ile arasındaki ilişkisi anlatılacaktır

Dersin İçeriği : Genel olarak bitkilerde sekonder metabolitler olarak adlandırılan alkaloitler, bilinen türlerin % 20’sinde oluşmaktadır. Tıbbi bitkilerde alkaloit üretiminin genetik kontrolü, alkaloit üretimi üzerine çevrenin etkisi, alkaloitlerin rolü, bitkilerde alkaloitlerin metabolik değişimleri ve N-metabolizması ile alkaloit oluşumu ilişkisi izah edilecektir

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tıbbi bitkiler Ön okuma Düz anlatım, tartışma
2 Sekonder metabolitler Ön okuma Düz anlatım, tartışma
3 Alkaloit nedir, özellikleri Ön okuma Düz anlatım, tartışma
4 Bitkilerde alkaloitlerin oluşumu ve önemi Ön okuma Düz anlatım, tartışma
5 Alkaloit içeren önemli bitkiler Ön okuma Düz anlatım, tartışma
6 Bitkilerde alkaloit üretimi üzerine azotun etkisi Ön okuma Düz anlatım, tartışma
7 Bitkilerde alkaloit üretimi üzerine ışık ve sıcaklığın etkisi ön okuma Düz anlatım, tartışma
8 Tıbbi bitkilerde alkaloit üretimi üzerine sulamanın etkisi Ön okuma Düz anlatım, tartışma
9 Ara sınav Sınava hazırlanma Yazılı sınav
10 Bitkilerde alkaloitlerin rolü. Bu konu hakkında ödev verilecek ön okuma Düz anlatım, tartışma
11 Bitkilerde alkaloitlerin metabolizması Ön okuma Düz anlatım, tartışma
12 Bitkisel alkaloitlerin kullanım alanları Ön okuma Düz anlatım, tartışma
13 Önemli alkaloit bitkilerin tanınması Ön okuma Düz anlatım, tartışma
14 Önemli alkaloit bitkilerin tanınması Ön okuma Düz anlatım, tartışma
15 Bitkisel alkaloitler ile ilgili literatürdeki bazı son gelişmeler Ön okuma Düz anlatım, tartışma
16/17 Yıl sonu sınavı Sınava hazırlanma Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  A. CEYLAN. Medicinal Plants III
 G.R. WALLER and E. NOWACKI, Alkaloid Biology and Metabolism in Plants
 R.F.RAFFAUF, FLS. FAAAS. Plants Alkaloids
 LEWIS, W.H. and M.P.F. ELWIN-LEWIS. 1977. Medical Botany. John Wiley and Sons, Inc., New York
 Handbook of Medicinal Plants, 2005. Zohara Yaniv, Uriel BACRACH
 Handbook of Medicinal Herbs, James A. DUKE, CRC Press, 2002
 Medicinal Plants of The World: An Illustrated Scientific Guide to Important Medicinal Plants and Their Uses, Ben-Erik Van WYK, Michael WINK, Timber Press, 2004
 Understanding Medicinal Plants: Their Chemistry and Therapeutic Action, Bryan Abbott HANSON. Routledge, 2005
 Fundamentals of Pharmacognosy and Phytotherapy, Michael Heinrich, Simon GIBBONS
 Elsevier Health Sciences, 2004
 Phytotherapy: A Quick Reference to Herbal Medicine, Francesco CAPASSO, Springer, 2003
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. 3
2 Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. 3
3 Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. 4
4 Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. 3
5 Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. 3
6 Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. 3
7 Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. 4
8 Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. 0
9 Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. 3
10 Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 3
11 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 0
12 Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 0
13 Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek. 3
14 Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 8 8
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 140
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.6
Dersin AKTS Kredisi: 6