|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tıbbi Bitkilerde Alkaloit Metabolizması |
|
Dersin Kodu |
: |
TB-521 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SALİHA KIRICI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sekonder metabolitleri bilir Alkaloit içeren tıbbi bitkiler hakkında bilgi sahibi olur Bitkilerde alkaloit metabolizmasını öğrenir Alkaloitlerin oluşumu üzerine çevrenin etkisi ve alkaloitlerin bitkideki rolü hakkında fikir sahibi olurlar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tıbbi bitkilerde alkaloit üretiminin genetik kontrolü, alkaloit üretimi üzerine çevrenin etkisi, bitkilerde alkaloitlerin rolü, bitkilerde alkaloitlerin değişimi, alkaloitlerin oluşumu ve azot metabolizması ile arasındaki ilişkisi anlatılacaktır |
|
Dersin İçeriği |
: |
Genel olarak bitkilerde sekonder metabolitler olarak adlandırılan alkaloitler, bilinen türlerin % 20’sinde oluşmaktadır. Tıbbi bitkilerde alkaloit üretiminin genetik kontrolü, alkaloit üretimi üzerine çevrenin etkisi, alkaloitlerin rolü, bitkilerde alkaloitlerin metabolik değişimleri ve N-metabolizması ile alkaloit oluşumu ilişkisi izah edilecektir |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tıbbi bitkiler |
Ön okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Sekonder metabolitler |
Ön okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Alkaloit nedir, özellikleri |
Ön okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
4 |
Bitkilerde alkaloitlerin oluşumu ve önemi |
Ön okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
5 |
Alkaloit içeren önemli bitkiler |
Ön okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
6 |
Bitkilerde alkaloit üretimi üzerine azotun etkisi |
Ön okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
7 |
Bitkilerde alkaloit üretimi üzerine ışık ve sıcaklığın etkisi |
ön okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
8 |
Tıbbi bitkilerde alkaloit üretimi üzerine sulamanın etkisi |
Ön okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
9 |
Ara sınav |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
10 |
Bitkilerde alkaloitlerin rolü. Bu konu hakkında ödev verilecek |
ön okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
11 |
Bitkilerde alkaloitlerin metabolizması |
Ön okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
12 |
Bitkisel alkaloitlerin kullanım alanları |
Ön okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
13 |
Önemli alkaloit bitkilerin tanınması |
Ön okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
14 |
Önemli alkaloit bitkilerin tanınması |
Ön okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
15 |
Bitkisel alkaloitler ile ilgili literatürdeki bazı son gelişmeler |
Ön okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
16/17 |
Yıl sonu sınavı |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
A. CEYLAN. Medicinal Plants III
G.R. WALLER and E. NOWACKI, Alkaloid Biology and Metabolism in Plants
R.F.RAFFAUF, FLS. FAAAS. Plants Alkaloids
LEWIS, W.H. and M.P.F. ELWIN-LEWIS. 1977. Medical Botany. John Wiley and Sons, Inc., New York
Handbook of Medicinal Plants, 2005. Zohara Yaniv, Uriel BACRACH
Handbook of Medicinal Herbs, James A. DUKE, CRC Press, 2002
Medicinal Plants of The World: An Illustrated Scientific Guide to Important Medicinal Plants and Their Uses, Ben-Erik Van WYK, Michael WINK, Timber Press, 2004
Understanding Medicinal Plants: Their Chemistry and Therapeutic Action, Bryan Abbott HANSON. Routledge, 2005
Fundamentals of Pharmacognosy and Phytotherapy, Michael Heinrich, Simon GIBBONS
Elsevier Health Sciences, 2004
Phytotherapy: A Quick Reference to Herbal Medicine, Francesco CAPASSO, Springer, 2003
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. |
3 |
|
2 |
Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. |
3 |
|
3 |
Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. |
4 |
|
4 |
Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. |
3 |
|
5 |
Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. |
3 |
|
6 |
Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. |
3 |
|
7 |
Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. |
4 |
|
8 |
Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. |
0 |
|
9 |
Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. |
3 |
|
10 |
Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. |
3 |
|
11 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. |
0 |
|
12 |
Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
0 |
|
13 |
Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek. |
3 |
|
14 |
Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
8 |
8 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 140 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|