|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Çayır-Mer`alarda Zehirli Bitkiler; Olumsuz Etkileri ve Önleme Yolları |
|
Dersin Kodu |
: |
TB-532 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. RÜŞTÜ HATİPOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Çayır-meralarda hayvanlar için toksik etki yapacak bazı önemli bitkileri bilir Çayır-meralarda hayvan zehirlenmesinin temel esaslarını bilir Çayır-meralarda hayvan zehirlenmelerini önleyici tedbirleri bilir Zehirli yabancı otlarla mücadele yöntemlerini bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
SEÇMELİ DERSLER
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı; çayır-mera vejetasyonlarında hayvanlara toksik etki eden bitkiler, zehirli bitki-hayvan ilişkileri ve merada zehirlenmeleri önleyici tedbirler konularında temel bilgiler vermektir |
|
Dersin İçeriği |
: |
Çayır-Meralarda zehirlenmelere neden olabilecek önemli bitkilerin tanıtılması, zehirlenme prensipleri, bitkilerde toksisiteyi etkileyen faktörler, hayvanlarda bitki zehirlenmesi belirtileri ve hayvanların bunlara gösterdiği fizyolojik tepkiler, otlayan hayvanlarda, zehirlenmeye bağlı olarak çıkabilecek hastalıklar, zehirlenmeden kaynaklanan kayıpların önlenmesi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Çayır-meralarda zehirli bitkiler ve ortaya çıkardıkları ekonomik kayıplar |
Ön okuma |
Sunum ve tartışma |
|
2 |
Çayır-meralarda zehirlenemeye yol açan bazı önemli bitkiler I: Mikotoksin içeren bitkiler ve zehirleme mekanizmaları |
Ön okuma |
Sunum ve tartışma |
|
3 |
Çayır-meralarda zehirlenemeye yol açan bazı önemli bitkiler II: Alkoloid içeren bitkiler ve zehirleme mekanizmaları |
Ön okuma |
Sunum ve tartışma |
|
4 |
Çayır-meralarda zehirlenemeye yol açan bazı önemli bitkiler III: Glikozid içeren bitkiler ve zehirleme mekanizmaları |
Ön okuma |
Sunum ve tartışma |
|
5 |
Çayır-meralarda zehirlenemeye yol açan bazı önemli bitkiler IV: Hidrosiyonik asit içeren bitkiler ve zehirleme mekanizmaları |
Ön okuma |
Sunum ve tartışma |
|
6 |
Çayır-meralarda zehirlenemeye yol açan bazı önemli bitkiler V: Kumarin içeren bitkiler ve zehirleme mekanizmaları |
Ön okuma |
Sunum ve tartışma |
|
7 |
Çayır-meralarda zehirlenemeye yol açan bazı önemli bitkiler VI: Fenol bileşiği içeren bitkiler ve zehirleme mekanizmaları |
Ön okuma |
Sunum ve tartışma |
|
8 |
Çayır-meralarda zehirlenemeye yol açan bazı önemli bitkiler VII: Kondense tanin içeren bitkiler ve zehirleme mekanizmaları |
Ön okuma |
Sunum ve tartışma |
|
9 |
Ara sınav |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
10 |
Çayır-meralarda zehirlenmeye yol açan bazı önemli bitkiler VIII: Hayvanlarda şişmeye neden olan bitkiler ve şişmenin mekanizması |
Ön okuma |
Sunum ve tartışma |
|
11 |
Çayır-meralarda zehirlenemeye yol açan bazı önemli bitkiler IX: Estrojen içeren bitkiler ve estrojenlerin hayvanlardaki etkileri |
Ön okuma |
Sunum ve tartışma |
|
12 |
Çayır-Meralarda zehirlenemeye yol açan bazı önemli bitkiler X: Oksalat içeren bitkiler ve oksalatın hayvanlardaki etkisi |
Ön okuma |
Sunum ve tartışma |
|
13 |
Çayır-meralarda zehirlenemeye yol açan bazı önemli bitkiler XI: Zehirli amino asit içeren bitkiler ve toksik amino asitlerin hayvanlardaki etkileri |
Ön okuma |
Sunum ve tartışma |
|
14 |
Çayır-meralarda bitki zehirlenmelerini önleme yöntemleri |
Ön okuma |
Sunum ve tartışma |
|
15 |
Çayır-meralarda zehirli bitkilerle mücadele |
Ön okuma |
Sunum ve tartışma |
|
16/17 |
Yıl sonu sınavı |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
KINGSBURY J. M. 1964. Poisonous Plants of the United States and Canada. Printice-Hall Inc. New Jersey
AÇIKGÖZ, E., 2001. Yem bitkileri. Uludağ Üniversitesi Güçlendirme Vakfı Yayın No: 182. Vipaş A.Ş. Yayın No: 58, Bursa
CAN, E. ve ÇELİKTEŞ, N., 2009. Yem Bitkilerinden Kaynaklanan Beslenme Bozuklukları ve Zehirlenmeler. Yem bitkileri Genel Bölüm C I, S: 173-186, R.AVCIOĞLU, R.HATİPOĞLU ve Y. KARADAĞ (eds),. TÜGEM yayınları, İzmir
Journal of Range Management, İlgili Makaleler
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
10 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. |
3 |
|
2 |
Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. |
4 |
|
3 |
Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. |
3 |
|
4 |
Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. |
3 |
|
5 |
Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. |
3 |
|
6 |
Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. |
4 |
|
7 |
Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. |
2 |
|
8 |
Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. |
0 |
|
9 |
Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. |
3 |
|
10 |
Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. |
3 |
|
11 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. |
0 |
|
12 |
Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
0 |
|
13 |
Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek. |
4 |
|
14 |
Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
10 |
4 |
40 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|