|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bitki Islahında Moleküler Genetik |
|
Dersin Kodu |
: |
TB-560 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HASAN GÜLCAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Klasik bitki ıslahı bilir Modern ıslah yöntemleri ve özellikle moleküler açıdan hangi yöntemlerin ıslahta yeri ve önemi olduğunu bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu derste; özellikle bitki ıslahı yönünden moleküler biyolojinin temel konuları, moleküler biyolojinin (bitkilerde genetik mühendisliği, “biyoteknoloji” yoluyla) pratikte ne gibi olanaklar sağladığı, DNA teknolojisi, DNA replikasyonu hücrede dinamik yapılar, kromozomların ve hücre bölünmesinin moleküler temelleri, genetik şifre ve bitki ıslahı yönünden önemi incelenecektir |
|
Dersin İçeriği |
: |
Genel anlamda klasik bitki ıslahı ve moleküler bitki ıslahı nedir? Hangi konuları işler? Bitkilerde genetik mühendisliği ne anlama gelir? Biyoteknoloji ile nelere ulaşılabilir? Genetik mühendisliğinin pratik bitki ıslahı açısından önemi nedir? ne gibi olanaklar sağlar ve DNA teknolojisi , DNA replikasyonu, hücrede dinamik yapılar nelerdir? Konuları detaylı incelenecektir |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Genel anlamda klasik bitki ıslahı ve moleküler bitki ıslahı nedir? hangi konuları işler? (doku, meristem, kallus kültürleri nelerdir |
Ön okuma |
Teorik ve uygulamalı eğitim |
|
2 |
Bitkilerde genetik mühendisliği ne anlama gelir? Biyoteknoloji ile nelere ulaşılabilir |
Ön okuma |
Teorik ve uygulamalı eğitim |
|
3 |
Genetik mühendisliğinin pratik bitki ıslahı açısından önemi nedir? ne gibi olanaklar sağlar |
Ön okuma |
Teorik ve uygulamalı eğitim |
|
4 |
DNA teknolojisi , DNA replikasyonu, hücrede dinamik yapılar nelerdir |
Ön okuma |
Teorik ve uygulamalı eğitim |
|
5 |
Genetik şifre ve bitki ıslahı açısından önemi nedir |
Ön okuma |
Teorik ve uygulamalı eğitim |
|
6 |
RFLP ve RAPD gibi yeni moleküler teknikler ile genetik çeşitliliğin belirlenmesi |
Ön okuma |
Teorik ve uygulamalı eğitim |
|
7 |
Melezlemeye gerek kalmadan vektör aracılığı ile ya da doğrudan gen aktarılması |
Ön okuma |
Teorik ve uygulamalı eğitim |
|
8 |
Uzun süreli, klasik bitki ıslahı programlarının kısaltılması |
Ön okuma |
Teorik ve uygulamalı eğitim |
|
9 |
Ara sınav |
Genel çalışma |
Yazılı Sınav |
|
10 |
Yabancı gen taşıyan melezlerden hızlı ve güvenilir seleksiyon ve bu konu hakkında ödev verilecek |
Ön okuma |
Teorik ve uygulamalı eğitim |
|
11 |
Tür genotiplerinin ve agronomik özelliklerin belirlenmesi için genetik haritalama.
|
Ön okuma |
Teorik ve uygulamalı eğitim |
|
12 |
Linkage´nin kırılması anlatılır. |
Ön okuma |
Teorik ve uygulamalı eğitim |
|
13 |
Rekombinant DNA teknolojisi |
Ön okuma |
Teorik ve uygulamalı eğitim |
|
14 |
GDO nedir? GDO tartışmaları ile hangi sonuçlara ulaşılabilir |
Ön okuma |
Teorik ve uygulamalı eğitim |
|
15 |
Ara sınav |
Genel çalışma |
Yazılı sınav |
|
16/17 |
Yıl sonu sınavı |
Genel çalışma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Moleküler Biyoloji (2007). Nobel Kitabevi Yayın No: 1170, Ankara, İstanbul, İzmir
FREFELDER, D. (1987) Molecular Biology, Jones and Bartlett Publischers
KLUG, S. W. CUMMİNGS, M. R. (2000) Concepts of Genetics, 6 th ed. Prentiee Hall Inc., Jersey
YOXEN, E. (1970), The Gene Business. Who Should Control Biotechnology? Science in Society Pan Books London/Sydney
BROWN, T.A. (1989) Genetics, A Moleculer Approach, Van Nostrand Reinhold (İnt.) Co. Ltd
DARNELL, J, LODISH, H and BALTIMORE (1986) Molecular Cell Biology, Scientific American Books, Inc
KLUG, S. W. CUMMINGS, M. R. (2000) Concepts of Geneties, 6 th ed. Prentiee Hall, Inc. New Jensey
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. |
4 |
|
2 |
Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. |
2 |
|
3 |
Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. |
4 |
|
4 |
Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. |
2 |
|
5 |
Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. |
3 |
|
6 |
Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. |
3 |
|
7 |
Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. |
4 |
|
8 |
Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. |
0 |
|
9 |
Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. |
3 |
|
10 |
Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. |
3 |
|
11 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. |
0 |
|
12 |
Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
0 |
|
13 |
Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek. |
3 |
|
14 |
Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 142 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|