Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Bitki Islahında Moleküler Genetik

Dersin Kodu : TB-560

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HASAN GÜLCAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Klasik bitki ıslahı bilir
Modern ıslah yöntemleri ve özellikle moleküler açıdan hangi yöntemlerin ıslahta yeri ve önemi olduğunu bilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu derste; özellikle bitki ıslahı yönünden moleküler biyolojinin temel konuları, moleküler biyolojinin (bitkilerde genetik mühendisliği, “biyoteknoloji” yoluyla) pratikte ne gibi olanaklar sağladığı, DNA teknolojisi, DNA replikasyonu hücrede dinamik yapılar, kromozomların ve hücre bölünmesinin moleküler temelleri, genetik şifre ve bitki ıslahı yönünden önemi incelenecektir

Dersin İçeriği : Genel anlamda klasik bitki ıslahı ve moleküler bitki ıslahı nedir? Hangi konuları işler? Bitkilerde genetik mühendisliği ne anlama gelir? Biyoteknoloji ile nelere ulaşılabilir? Genetik mühendisliğinin pratik bitki ıslahı açısından önemi nedir? ne gibi olanaklar sağlar ve DNA teknolojisi , DNA replikasyonu, hücrede dinamik yapılar nelerdir? Konuları detaylı incelenecektir

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Genel anlamda klasik bitki ıslahı ve moleküler bitki ıslahı nedir? hangi konuları işler? (doku, meristem, kallus kültürleri nelerdir Ön okuma Teorik ve uygulamalı eğitim
2 Bitkilerde genetik mühendisliği ne anlama gelir? Biyoteknoloji ile nelere ulaşılabilir Ön okuma Teorik ve uygulamalı eğitim
3 Genetik mühendisliğinin pratik bitki ıslahı açısından önemi nedir? ne gibi olanaklar sağlar Ön okuma Teorik ve uygulamalı eğitim
4 DNA teknolojisi , DNA replikasyonu, hücrede dinamik yapılar nelerdir Ön okuma Teorik ve uygulamalı eğitim
5 Genetik şifre ve bitki ıslahı açısından önemi nedir Ön okuma Teorik ve uygulamalı eğitim
6 RFLP ve RAPD gibi yeni moleküler teknikler ile genetik çeşitliliğin belirlenmesi Ön okuma Teorik ve uygulamalı eğitim
7 Melezlemeye gerek kalmadan vektör aracılığı ile ya da doğrudan gen aktarılması Ön okuma Teorik ve uygulamalı eğitim
8 Uzun süreli, klasik bitki ıslahı programlarının kısaltılması Ön okuma Teorik ve uygulamalı eğitim
9 Ara sınav Genel çalışma Yazılı Sınav
10 Yabancı gen taşıyan melezlerden hızlı ve güvenilir seleksiyon ve bu konu hakkında ödev verilecek Ön okuma Teorik ve uygulamalı eğitim
11 Tür genotiplerinin ve agronomik özelliklerin belirlenmesi için genetik haritalama. Ön okuma Teorik ve uygulamalı eğitim
12 Linkage´nin kırılması anlatılır. Ön okuma Teorik ve uygulamalı eğitim
13 Rekombinant DNA teknolojisi Ön okuma Teorik ve uygulamalı eğitim
14 GDO nedir? GDO tartışmaları ile hangi sonuçlara ulaşılabilir Ön okuma Teorik ve uygulamalı eğitim
15 Ara sınav Genel çalışma Yazılı sınav
16/17 Yıl sonu sınavı Genel çalışma Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Moleküler Biyoloji (2007). Nobel Kitabevi Yayın No: 1170, Ankara, İstanbul, İzmir
 FREFELDER, D. (1987) Molecular Biology, Jones and Bartlett Publischers
 KLUG, S. W. CUMMİNGS, M. R. (2000) Concepts of Genetics, 6 th ed. Prentiee Hall Inc., Jersey
 YOXEN, E. (1970), The Gene Business. Who Should Control Biotechnology? Science in Society Pan Books London/Sydney
 BROWN, T.A. (1989) Genetics, A Moleculer Approach, Van Nostrand Reinhold (İnt.) Co. Ltd
 DARNELL, J, LODISH, H and BALTIMORE (1986) Molecular Cell Biology, Scientific American Books, Inc
 KLUG, S. W. CUMMINGS, M. R. (2000) Concepts of Geneties, 6 th ed. Prentiee Hall, Inc. New Jensey
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. 4
2 Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. 2
3 Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. 4
4 Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. 2
5 Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. 3
6 Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. 3
7 Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. 4
8 Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. 0
9 Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. 3
10 Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 3
11 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 0
12 Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 0
13 Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek. 3
14 Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 142
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.68
Dersin AKTS Kredisi: 6