Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sitoloji ve Sitogenetik Laboratuvar Tekniği

Dersin Kodu : TB-533

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HASAN GÜLCAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Öğrenci bu derste; bitkiyi hücresel düzeyde tanımakta ve hücre bilimine ilk adımı atmaktadır
Bitki ıslahında çok önemli olan kromozomları (Mitoz ve Mayoz´da) tanımakta ve onların çeşitli davranışlarını izlemektedir
Bu dersi alan öğrenci; pratik olarak gerek kök ucu meristeminde gerekse bitkinin diğer organlarında hücresel düzeyde ilk uygulamaları yapmaktadır. (stoma, çiçek tozu ana hücreleri, çiçek tozları v.b...)

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu derste; sitoloji ve sitogenetiğin bitki ıslahındaki önemi, bitki hücresi ve organellerinin tanıtılması, kromozomların yapısı ve fonksiyonları, mitoz bölünme ve mitoz bölünmenin pratik çalışma tekniği olarak somatik kromozomlar gözlenmekte; mayoz bölünme, karyotip analizi, kromozom yapı ve sayı değişiklikleri, ezme tekniği ile mitoz safhaları, colchicine uygulaması ve stomadaki değişiklikler incelenmektedir

Dersin İçeriği : Bu derste; sitoloji ve sitogenetiğin bitki ıslahındaki önemi, bitki hücresi ve organellerinin tanıtılması, kromozomların yapısı ve fonksiyonları, mitoz bölünme ve mitoz bölünmenin pratik çalışma tekniği olarak somatik kromozomlar gözlenmekte; mayoz bölünme, karyotip analizi, kromozom yapı ve sayı değişiklikleri, ezme tekniği ile mitoz safhaları, colchicine uygulaması ve stomadaki değişiklikler incelenmektedir

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Dersilk


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Sitoloji ve sitogenetik nedir? Genel bilgiler verilir Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
2 Hücre bölünmesi safhaları (mitoz) incelenir Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
3 Mitoz kromozomlarının yapısı incelenir (pratik olarak) Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
4 Mayoz kromozomlarının yapısı incelenir (pratik olarak) Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
5 Karyotip nedir? Nasıl yapılır? incelenir Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
6 Kromozom sayı değişkenlikleri incelenir Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
7 Kromozom yapı değişkenlikleri incelenir Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
8 Mutasyon nedir? Genel anlamda incelenir Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
9 Paliploidi elde etme yolları (colchicine uygulaması) incelenir Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
10 Ara sınav Sınava hazırlanma Yazılı sınav
11 Stomaların yapısı ve stomaların önemi incelenir. Bu konu hakkında ödev verilecek Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
12 Polenler incelenir, boyanır ve canlılıkları incelenir Ön okuma Powerpoint sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
13 Genel olarak bir özetleme yapılarak mutasyonun sitogenetik açıdan önemi incelenir Ön okuma Powerpoint sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
14 Genel olarak sitoloji ve sitogenetiğin bitki ıslahı açısından önemi anlatılır Ön okuma Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması
15 Ara sınav Sınava hazırlanma Yazılı sınav
16/17 Yıl sonu sınavı Sınava hazırlanma Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  GÜLCAN, H. (1986). Sitoloji ve Sitogenetik Lab. Tekniği, Ç.Ü. Ziraat Fak. Ders Notları, No:18, Adana
 SHARP, W. L. (1943). Fundamentals of Cytology İnt. Stu. Edi. The Mc. Graw. New York, London
 BAYSAL, İ (1973). Sitogenetik I. Kısım Atatürk Üni. Ziraat Fak. Tarla Bitk. Böl. (t.307)
 BROWN, W. V. , E. M. DERTKE (1974). Texbook of Cytology. Sec. Edi. T. C. V. Mosby Comp. Saint Louis, USA
 EKİNGEN, H. R. (1980). Triticum´da Meiotik Kromozomların Eşleşmesinin Genetik Regulasyonu Ankara Üni. Ziraat Fak. Yay. No: 733, Ankara
 ELÇİ, S. (1975). Bazı Kültür Bitkilerinde Hücre Bölünmesi ve Mitoz ile Mayoz da Kromozom Konfigurasyonları Ç.Ü. Ziraat Fak. Yayın No: 99 , Adana
 MOMENT, G. B., H. M. HABERMANN (1974). Biology A Full Spectrum Sec. Edi. The Williams An Wilkins Comp. Baltiomore, USA
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. 2
2 Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. 3
3 Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. 1
4 Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. 1
5 Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. 3
6 Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. 1
7 Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. 3
8 Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. 0
9 Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. 4
10 Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 1
11 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 0
12 Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 0
13 Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek. 0
14 Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 142
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.68
Dersin AKTS Kredisi: 6