|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sitoloji ve Sitogenetik Laboratuvar Tekniği |
|
Dersin Kodu |
: |
TB-533 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HASAN GÜLCAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenci bu derste; bitkiyi hücresel düzeyde tanımakta ve hücre bilimine ilk adımı atmaktadır Bitki ıslahında çok önemli olan kromozomları (Mitoz ve Mayoz´da) tanımakta ve onların çeşitli davranışlarını izlemektedir Bu dersi alan öğrenci; pratik olarak gerek kök ucu meristeminde gerekse bitkinin diğer organlarında hücresel düzeyde ilk uygulamaları yapmaktadır. (stoma, çiçek tozu ana hücreleri, çiçek tozları v.b...)
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu derste; sitoloji ve sitogenetiğin bitki ıslahındaki önemi, bitki hücresi ve organellerinin tanıtılması, kromozomların yapısı ve fonksiyonları, mitoz bölünme ve mitoz bölünmenin pratik çalışma tekniği olarak somatik kromozomlar gözlenmekte; mayoz bölünme, karyotip analizi, kromozom yapı ve sayı değişiklikleri, ezme tekniği ile mitoz safhaları, colchicine uygulaması ve stomadaki değişiklikler incelenmektedir |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste; sitoloji ve sitogenetiğin bitki ıslahındaki önemi, bitki hücresi ve organellerinin tanıtılması, kromozomların yapısı ve fonksiyonları, mitoz bölünme ve mitoz bölünmenin pratik çalışma tekniği olarak somatik kromozomlar gözlenmekte; mayoz bölünme, karyotip analizi, kromozom yapı ve sayı değişiklikleri, ezme tekniği ile mitoz safhaları, colchicine uygulaması ve stomadaki değişiklikler incelenmektedir |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Dersilk |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sitoloji ve sitogenetik nedir? Genel bilgiler verilir |
Ön okuma |
Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
2 |
Hücre bölünmesi safhaları (mitoz) incelenir |
Ön okuma |
Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
3 |
Mitoz kromozomlarının yapısı incelenir (pratik olarak) |
Ön okuma |
Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
4 |
Mayoz kromozomlarının yapısı incelenir (pratik olarak) |
Ön okuma |
Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
5 |
Karyotip nedir? Nasıl yapılır? incelenir |
Ön okuma |
Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
6 |
Kromozom sayı değişkenlikleri incelenir |
Ön okuma |
Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
7 |
Kromozom yapı değişkenlikleri incelenir |
Ön okuma |
Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
8 |
Mutasyon nedir? Genel anlamda incelenir |
Ön okuma |
Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
9 |
Paliploidi elde etme yolları (colchicine uygulaması) incelenir |
Ön okuma |
Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
10 |
Ara sınav |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
11 |
Stomaların yapısı ve stomaların önemi incelenir. Bu konu hakkında ödev verilecek |
Ön okuma |
Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
12 |
Polenler incelenir, boyanır ve canlılıkları incelenir |
Ön okuma |
Powerpoint sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
13 |
Genel olarak bir özetleme yapılarak mutasyonun sitogenetik açıdan önemi incelenir |
Ön okuma |
Powerpoint sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
14 |
Genel olarak sitoloji ve sitogenetiğin bitki ıslahı açısından önemi anlatılır |
Ön okuma |
Power point sunu ile ders anlatımı, örnek çalışma ve pratik laboratuvar çalışması |
|
15 |
Ara sınav |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
16/17 |
Yıl sonu sınavı |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
GÜLCAN, H. (1986). Sitoloji ve Sitogenetik Lab. Tekniği, Ç.Ü. Ziraat Fak. Ders Notları, No:18, Adana
SHARP, W. L. (1943). Fundamentals of Cytology İnt. Stu. Edi. The Mc. Graw. New York, London
BAYSAL, İ (1973). Sitogenetik I. Kısım Atatürk Üni. Ziraat Fak. Tarla Bitk. Böl. (t.307)
BROWN, W. V. , E. M. DERTKE (1974). Texbook of Cytology. Sec. Edi. T. C. V. Mosby Comp. Saint Louis, USA
EKİNGEN, H. R. (1980). Triticum´da Meiotik Kromozomların Eşleşmesinin Genetik Regulasyonu Ankara Üni. Ziraat Fak. Yay. No: 733, Ankara
ELÇİ, S. (1975). Bazı Kültür Bitkilerinde Hücre Bölünmesi ve Mitoz ile Mayoz da Kromozom Konfigurasyonları Ç.Ü. Ziraat Fak. Yayın No: 99 , Adana
MOMENT, G. B., H. M. HABERMANN (1974). Biology A Full Spectrum Sec. Edi. The Williams An Wilkins Comp. Baltiomore, USA
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. |
2 |
|
2 |
Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. |
3 |
|
3 |
Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. |
1 |
|
4 |
Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. |
1 |
|
5 |
Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. |
3 |
|
6 |
Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. |
1 |
|
7 |
Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. |
3 |
|
8 |
Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. |
0 |
|
9 |
Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. |
4 |
|
10 |
Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. |
1 |
|
11 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. |
0 |
|
12 |
Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
0 |
|
13 |
Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek. |
0 |
|
14 |
Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 142 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|