Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tarla Bitkilerinde Melezleme Tekniği

Dersin Kodu : TB-516

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HALİS ARIOĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Tarla bitkileri ıslahında melezlemenin önemini bilir
Kendine döllenen tarla bitkilerinde melezleme tekniklerini ve uygulamasını bilir
Yabancı döllenen tarla bitkilerinde melezleme tekniklerini ve uygulamasını bilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Tarla bitkilerinde melezleme tekniği dersinde; tarla bitkileri ile yapılacak melezleme çalışmalarında dikkat edilmesi gereken temel prensipler, tarla bitkilerinin çiçek yapıları, döllenme şekilleri, kullanılan emaskulasyon, izolasyon ve tozlama teknikleri ile elde edilen tohumların ekimi ve F1 bitkilerinin yetiştirilmesi gibi bitki ıslahcısının bilmesi gereken temel konular uygulamalı olarak incelenecektir

Dersin İçeriği : Bitki ıslahında melezlemenin yeri, bitki ıslahında kullanılan melezleme yöntemleri, kendine döllenen tarla bitkilerinde melezleme teknikleri, soyada melezleme uygulaması, yerfıstığında melezleme uygulamasının yapılması

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dersin amacı ve dersin işlenişi hakkında genel bilgiler Kaynak araştırması Teorik ve uygulamalı eğitim
2 Melezlemenin amacı Kaynak araştırması Teorik ve uygulamalı eğitim
3 Bitki ıslahında melezlemenin yeri Kaynak araştırması Teorik ve uygulamalı eğitim
4 Bitki ıslahında kullanılan melezleme yöntemleri Kaynak araştırması Teorik ve uygulamalı eğitim
5 Kendine döllenen tarla bitkilerinde melezleme teknikleri Kaynak araştırması Teorik ve uygulamalı eğitim
6 Buğdayda melezleme uygulaması Kaynak araştırması Teorik ve uygulamalı eğitim
7 Arpada melezleme uygulaması Kaynak araştırması Teorik ve uygulamalı eğitim
8 Tritikalede melezleme uygulaması Kaynak araştırması Teorik ve uygulamalı eğitim
9 Ara sınav Genel çalışma Yazılı sınav
10 Yabancı döllenen tarla bitkilerinde melezleme teknikleri ve bu konu hakkında ödev verilecek Kaynak araştırması Teorik ve uygulamalı eğitim
11 Soyada melezleme uygulaması Kaynak araştırması Teorik ve uygulamalı eğitim
12 Yerfıstığında melezleme uygulaması Kaynak araştırması Teorik ve uygulamalı eğitim
13 Pamukta melezleme uygulaması Kaynak araştırması Teorik ve uygulamalı eğitim
14 Tarla bitkilerinde kullanılan yeni melezleme teknikleri Kaynak araştırması Teorik ve uygulamalı eğitim
15 Arasınav Genel çalışma Yazılı sınav
16/17 Yılsonu sınavı Genel çalışma Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  GENÇ, İ. ve T. YAĞBASANLAR. 2002. Bitki Islahı. Çukurova Üniv. Basımevi, Adana.
 FEHR, W.R. 1987. Principles of Cultivar Development. Lowa State university.
 POEHLMAN, J.M..1996. Breeding Field Crops. Lowa State University Press, Ames, Lowa
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. 3
2 Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. 3
3 Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. 4
4 Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. 3
5 Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. 4
6 Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. 3
7 Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. 4
8 Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. 3
9 Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. 4
10 Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 4
11 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 0
12 Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 0
13 Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek. 4
14 Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 8 8
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 140
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.6
Dersin AKTS Kredisi: 6