|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tarla Bitkilerinde Melezleme Tekniği |
|
Dersin Kodu |
: |
TB-516 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HALİS ARIOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tarla bitkileri ıslahında melezlemenin önemini bilir Kendine döllenen tarla bitkilerinde melezleme tekniklerini ve uygulamasını bilir Yabancı döllenen tarla bitkilerinde melezleme tekniklerini ve uygulamasını bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tarla bitkilerinde melezleme tekniği dersinde; tarla bitkileri ile yapılacak melezleme çalışmalarında dikkat edilmesi gereken temel prensipler, tarla bitkilerinin çiçek yapıları, döllenme şekilleri, kullanılan emaskulasyon, izolasyon ve tozlama teknikleri ile elde edilen tohumların ekimi ve F1 bitkilerinin yetiştirilmesi gibi bitki ıslahcısının bilmesi gereken temel konular uygulamalı olarak incelenecektir |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bitki ıslahında melezlemenin yeri, bitki ıslahında kullanılan melezleme yöntemleri, kendine döllenen tarla bitkilerinde melezleme teknikleri, soyada melezleme uygulaması, yerfıstığında melezleme uygulamasının yapılması |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin amacı ve dersin işlenişi hakkında genel bilgiler |
Kaynak araştırması |
Teorik ve uygulamalı eğitim |
|
2 |
Melezlemenin amacı |
Kaynak araştırması |
Teorik ve uygulamalı eğitim |
|
3 |
Bitki ıslahında melezlemenin yeri |
Kaynak araştırması |
Teorik ve uygulamalı eğitim |
|
4 |
Bitki ıslahında kullanılan melezleme yöntemleri |
Kaynak araştırması |
Teorik ve uygulamalı eğitim |
|
5 |
Kendine döllenen tarla bitkilerinde melezleme teknikleri |
Kaynak araştırması |
Teorik ve uygulamalı eğitim |
|
6 |
Buğdayda melezleme uygulaması |
Kaynak araştırması |
Teorik ve uygulamalı eğitim |
|
7 |
Arpada melezleme uygulaması |
Kaynak araştırması |
Teorik ve uygulamalı eğitim |
|
8 |
Tritikalede melezleme uygulaması |
Kaynak araştırması |
Teorik ve uygulamalı eğitim |
|
9 |
Ara sınav |
Genel çalışma |
Yazılı sınav |
|
10 |
Yabancı döllenen tarla bitkilerinde melezleme teknikleri ve bu konu hakkında ödev verilecek |
Kaynak araştırması |
Teorik ve uygulamalı eğitim |
|
11 |
Soyada melezleme uygulaması |
Kaynak araştırması |
Teorik ve uygulamalı eğitim |
|
12 |
Yerfıstığında melezleme uygulaması |
Kaynak araştırması |
Teorik ve uygulamalı eğitim |
|
13 |
Pamukta melezleme uygulaması |
Kaynak araştırması |
Teorik ve uygulamalı eğitim |
|
14 |
Tarla bitkilerinde kullanılan yeni melezleme teknikleri |
Kaynak araştırması |
Teorik ve uygulamalı eğitim |
|
15 |
Arasınav |
Genel çalışma |
Yazılı sınav |
|
16/17 |
Yılsonu sınavı |
Genel çalışma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
GENÇ, İ. ve T. YAĞBASANLAR. 2002. Bitki Islahı. Çukurova Üniv. Basımevi, Adana.
FEHR, W.R. 1987. Principles of Cultivar Development. Lowa State university.
POEHLMAN, J.M..1996. Breeding Field Crops. Lowa State University Press, Ames, Lowa
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. |
3 |
|
2 |
Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. |
3 |
|
3 |
Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. |
4 |
|
4 |
Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. |
3 |
|
5 |
Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. |
4 |
|
6 |
Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. |
3 |
|
7 |
Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. |
4 |
|
8 |
Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. |
3 |
|
9 |
Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. |
4 |
|
10 |
Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. |
4 |
|
11 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. |
0 |
|
12 |
Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
0 |
|
13 |
Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek. |
4 |
|
14 |
Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
8 |
8 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 140 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|