Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Çağdaş Psikolojik Danışma Kuramları II

Dersin Kodu : PDR 764

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz ve Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. FULYA CENKSEVEN ÖNDER

Dersin Öğrenme Kazanımları : Psikolojik danışma kuramlarının temel kavramlarını ve ilkelerini bilirler
Psikolojik danışma kuramlarının müdahale teknikleri ve prosedürlerini bilirler
Psikolojik danışma kuramlarını karşılaştırabilirler
Psikolojik danışma kuramlarının üstün yönlerini ve zayıflıklarını bilirler.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu ders, bir terapötik ilişki geliştirmek için uygun danışmanlık hedefleri belirlemek, müdahale yöntemleri tasarlamak, danışan çıktılarını değerlendirmek ve danışan-danışman ilişkisini başarılı bir şekilde sonlandırabilmek için öğrencilerin çağdaş psikolojik danışma kuramlarını anlamalarını ve kullanmalarını amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği : İki dönemlik olan bu derste çağdaş psikolojik danışma kuramlarını tanıtmak amaçlanmaktadır. Dersin içeriği: Danışmanlıkta yardım ilişkileri, Varoluşçu kuram, Danışan Merkezli Kuram, Geştalt Kuram, Bilişsel-Davranışçı Kuramlar, Akılcı Duygusal Davranışsal Kuram (ADDT), Gerçeklik Terapisi, Transaksiyonel Analiz (TA), Aile Sistemi Kuramları, Feminist Kuram, Doğu Terapileri, Beden Merkezli Danışma, Yapılandırmacı ve Bütünleştirici Yaklaşımlar, Diğer Psikoterapiler.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Giriş: Dersin içeriği, önemi, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme hakkında bilgi Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi Düz anlatım, tartışma
2 Transaksiyonel Analiz (TA) Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Düz anlatım, tartışma, rol oynama, örnek olay çalışması
3 Transaksiyonel Analiz (TA) Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Düz anlatım, tartışma, rol oynama, örnek olay çalışması
4 Feminist Kuram Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Düz anlatım, tartışma, rol oynama, örnek olay çalışması
5 Aile Sistemi Kuramları Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Düz anlatım, tartışma, rol oynama, örnek olay çalışması
6 Aile Sistemi Kuramları Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Düz anlatım, tartışma, rol oynama, örnek olay çalışması
7 Ara Sınav Ara sınava hazırlık
8 Çözüm Odaklı Terapi Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Düz anlatım, tartışma, rol oynama, örnek olay çalışması
9 Anlatımsal Terapi Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Düz anlatım, tartışma, rol oynama, örnek olay çalışması
10 Doğu Terapileri Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Düz anlatım, tartışma, rol oynama, örnek olay çalışması
11 Beden Merkezli Terapi Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Düz anlatım, tartışma, rol oynama, örnek olay çalışması
12 Sanat Terapileri ve Psikodrama Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Düz anlatım, tartışma, rol oynama, örnek olay çalışması
13 Psikolojik danışmada çok kültürlülük Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Düz anlatım, tartışma, rol oynama, örnek olay çalışması
14 Farklı kuramların bütünleştirilmesi Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Düz anlatım, tartışma, rol oynama, örnek olay çalışması
15 Dersle ilgili genel değerlendirme Dönem boyunca ele alınan konuların gözden geçirilmesi Düz anlatım, tartışma
16/17 Final Sınava hazırlık


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Corey,G.(2008). Theory and Practice of Counseling and Psychoterapy- Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları (T.Ergene, Çeviren) Ankara: Mentis Yayıncılık
 Sommer-Flanagan, J. And Sommer-Flanagan,R.(2004) Counseling and Psychotherapy Theories in Context and Practice. John Miley& Sons.Inc
 Corsini, R.J. & Wedding, D. (2000). Current psychotherapies (7th ed.). Itasca IL: F.E. Peacock.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 30
    Ödev/Proje/Diğer 3 70
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Eğitim bilimleri lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. 5
2 Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir 5
3 Eğitim bilimleri alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler 3
4 Eğitim bilimleri alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır 4
5 Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir 3
6 Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde eğitim bilimleri alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. 3
7 Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. 4
8 Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. 3
9 Eğitim bilimleri kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. 3
10 Eğitim bilimleri alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. 5
11 Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. 3
12 Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. 3
13 Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. 5
14 Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. 3
15 Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. 2
16 Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. 1
17 Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. 5
18 Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. 3
19 Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. 3
20 Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 15 45
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 144
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.76
Dersin AKTS Kredisi: 6