|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Niteliksel Araştırma Yöntemleri II |
|
Dersin Kodu |
: |
PDR 744 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MERAL ATICI KILIÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Gözlem yöntemini nasıl kullanacağını açıklar. Gözlem yöntemini bir araştırmada veri toplamak amacıyla kullanır. Görüşme yöntemini nasıl kullanacağını açıklar. Görüşme yöntemini bir araştırmada veri toplamak amacıyla kullanır. Çeşitli doküman türlerini veri toplamak amacıyla kullanır. Nitel verilerin analizinde kullanılan yöntemleri söyler. İçerik analizi yöntemini kullanarak nitel verileri analizi eder. İçerik analizi sonucunda ortaya çıkan bulguları bir araştırma raporu şeklinde yazar. Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik yöntemlerini söyler. Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik yöntemlerini uygular.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Demokrasi ve Eğitim
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, nitel araştırma yöntemlerinden gözlem, görüşme ve dokuman inceleme yöntemlerini kullanarak veri toplama ve bu verileri analiz ederek bir araştırma raporu halinde yazma konusunda bilgi ve beceri kazanmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Gözlem, görüşme ve dökuman inceleme yöntemleri, nitel verilerin analizi, nitel araştırma raporu yazma, nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Yüksek Lisans Dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin içeriği, yapılacak çalışmalar, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme |
Dersle ilgili kaynak ve materyallerin incelenmesi |
Düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Veri toplamak amacıyla gözlem yöntemini kullanma biçimleri |
Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, örnek olay |
|
3 |
Gözlem yöntemini kullanarak araştırma yapma sürecinin değerlendirilmesi |
Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması |
Sözlü sunum, örnek olay, tartışma |
|
4 |
Veri toplamak amacıyla görüşme yöntemini kullanma biçimleri |
Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, örnek olay |
|
5 |
Görüşme yöntemini kullanarak araştırma yapma sürecinin değerlendirilmesi |
Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması |
Sözlü sunum, örnek olay, tartışma |
|
6 |
Nitel araştırmalarda kullanılan çeşitli doküman türleri |
Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması |
Düz anlatım, beyin fırtınası, örnek olay |
|
7 |
Çeşitli doküman türlerini kullanarak araştırma yapma sürecinin değerlendirilmesi |
Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması |
Tartışma, sözlü sunum, örnek olay |
|
8 |
Nitel verilerin analizinde kullanılan yöntemler |
Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, örnek olay |
|
9 |
İçerik analizi ve verileri kodlama süreci |
Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması |
Düz anlatım, gösterim, örnek olay |
|
10 |
İçerik analizi ve temaları oluşturma süreci |
Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması |
Düz anlatım, gösterim, örnek olay |
|
11 |
İçerik analizi sonucunda ortaya çıkan bulguları bir araştırma raporu şeklinde hazırlama ve yazma süreci |
Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması |
Düz anlatım, gösterim, örnek olay |
|
12 |
İçerik analizinin ve araştırma raporunun incelenmesi ve değerlendirilmesi |
Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması |
Tartışma, değerlendirme |
|
13 |
Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik |
Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
14 |
Ders kapsamında yapılan araştırmaların sunumu |
Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması |
Sözlü sunum, tartışma, örnek olay |
|
15 |
Derste elde edilen kazanımlar, yapılan uygulamalar, kullanılan yöntem ve teknikler çerçevesinde değerlendirmeler yapılması |
Dönem boyunca yapılan çalışmaların incelenmesi ve değerlendirilmesi |
Tartışma, beyin fırtınası, değerlendirme |
|
16/17 |
Dönem sonu sınavı |
Dönem sonu sınavı için hazırlık yapılması |
değerlendirme |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Bogdan, R.C. & Biklen, S.K. (1992). Qualitative research for education: an introduction to theory and methods. London: Allyn and Bacon.
Glesne, C. & Peshkin, A. (1992). Becoming a qualitative researchers: An introduction. London: Longman.
Kvale, S. (1996). Interviews: An introduction to qualitative research interviewing. London: Sage Publications.
Miles, B. M. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). London: Sage Publications.
Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. (2nd ed.). Newbury Park: Sage Publications.
Robson, C. (1993). Real world research. Oxford: Blackwell Publications.
Strauss, A. L. (1996). Qualitative analysis for social scientists. Cambridge University Press.
Strauss, A. & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and technique. London: Sage Publications.
Yıldırım, A. & Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Eğitim bilimleri lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir.
|
2 |
|
2 |
Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir
|
3 |
|
3 |
Eğitim bilimleri alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler |
5 |
|
4 |
Eğitim bilimleri alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır
|
1 |
|
5 |
Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir |
4 |
|
6 |
Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde eğitim bilimleri alanından mezun olan bireylere rehberlik eder.
|
2 |
|
7 |
Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır.
|
0 |
|
8 |
Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. |
0 |
|
9 |
Eğitim bilimleri kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer.
|
2 |
|
10 |
Eğitim bilimleri alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir.
|
0 |
|
11 |
Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. |
0 |
|
12 |
Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. |
0 |
|
13 |
Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir.
|
2 |
|
14 |
Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir.
|
0 |
|
15 |
Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. |
0 |
|
16 |
Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar.
|
0 |
|
17 |
Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. |
4 |
|
18 |
Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. |
3 |
|
19 |
Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar.
|
3 |
|
20 |
Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
4 |
52 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
20 |
40 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
15 |
15 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 161 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.44 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|