Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Çocuk ve Ergenlerde Şiddet ve Zorbalık : Önleme ve Azaltma |
|
Dersin Kodu |
: |
PDR 761 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. FULYA CENKSEVEN ÖNDER |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Şiddet ve zorbalık kavramlarını bilirler. Zorba ve kurbanların özelliklerini bilirler Zorbalık üzerinde aile ve akran etkilerini bilirler Çocuk ve ergenlerde zorbalığı önleme ve azaltma programlarını bilirler.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı çocuk ve ergenlerde gözlenen şiddet ve zorbalığın doğasının çok yönlü bir şekilde incelenmesi, önleme ve azaltma için müdahale programlarının gözden geçirilmesidir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Giriş, Kurbanlar ve zorbalar kimlerdir? Zorbalığa teorik bir bakış, çocuklukta zorbalık, zorbalık üzerinde aile etkileri, akran etkileri, okullar ve zorbalık, ortaokul yıllarında zorbalık, program ve araştırma temelli zorbalığı önleme programlarını değerlendirme. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş: Dersin içeriği, önemi, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme hakkında bilgi |
Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi |
Düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Kurbanlar ve zorbaların özellikleri |
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
3 |
Kurbanlar ve zorbaların özellikleri |
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
4 |
Zorbalığa teorik bir bakış |
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
5 |
Zorbalığın psikolojik belirleyicileri |
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
6 |
Zorbalık üzerinde aile etkileri |
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
7 |
Ara Sınav |
Sınava hazırlık |
|
|
8 |
Zorbalık üzerinde akran etkileri |
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
9 |
Okullar ve zorbalık: Zorbalıkta okulla ilişkili faktörler |
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
10 |
Ortaokul yıllarında zorbalık |
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
11 |
Program temelli önleme çalışmalarının değerlendirilmesi |
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
12 |
Program temelli önleme çalışmalarının değerlendirilmesi |
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
13 |
Araştırma temelli önleme çalışmaları |
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
14 |
Araştırma temelli önleme çalışmaları |
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
15 |
Dersle ilgili genel değerlendirme |
Dönem boyunca ele alınan konuların gözden geçirilmesi |
Düz anlatım, tartışma |
|
16/17 |
Final |
Final sınavına hazırlık |
|
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Eğitim bilimleri lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir.
|
4 |
|
2 |
Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir
|
5 |
|
3 |
Eğitim bilimleri alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler |
5 |
|
4 |
Eğitim bilimleri alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır
|
4 |
|
5 |
Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir |
5 |
|
6 |
Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde eğitim bilimleri alanından mezun olan bireylere rehberlik eder.
|
3 |
|
7 |
Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır.
|
5 |
|
8 |
Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. |
4 |
|
9 |
Eğitim bilimleri kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer.
|
5 |
|
10 |
Eğitim bilimleri alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir.
|
5 |
|
11 |
Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. |
5 |
|
12 |
Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. |
5 |
|
13 |
Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir.
|
5 |
|
14 |
Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir.
|
2 |
|
15 |
Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. |
2 |
|
16 |
Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar.
|
3 |
|
17 |
Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. |
5 |
|
18 |
Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. |
5 |
|
19 |
Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar.
|
2 |
|
20 |
Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|