Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Çocuk ve Ergenlerde Şiddet ve Zorbalık : Önleme ve Azaltma

Dersin Kodu : PDR 761

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz ve Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. FULYA CENKSEVEN ÖNDER

Dersin Öğrenme Kazanımları : Şiddet ve zorbalık kavramlarını bilirler.
Zorba ve kurbanların özelliklerini bilirler
Zorbalık üzerinde aile ve akran etkilerini bilirler
Çocuk ve ergenlerde zorbalığı önleme ve azaltma programlarını bilirler.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı çocuk ve ergenlerde gözlenen şiddet ve zorbalığın doğasının çok yönlü bir şekilde incelenmesi, önleme ve azaltma için müdahale programlarının gözden geçirilmesidir.

Dersin İçeriği : Giriş, Kurbanlar ve zorbalar kimlerdir? Zorbalığa teorik bir bakış, çocuklukta zorbalık, zorbalık üzerinde aile etkileri, akran etkileri, okullar ve zorbalık, ortaokul yıllarında zorbalık, program ve araştırma temelli zorbalığı önleme programlarını değerlendirme.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Giriş: Dersin içeriği, önemi, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme hakkında bilgi Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi Düz anlatım, tartışma
2 Kurbanlar ve zorbaların özellikleri Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası
3 Kurbanlar ve zorbaların özellikleri Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası
4 Zorbalığa teorik bir bakış Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası
5 Zorbalığın psikolojik belirleyicileri Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası
6 Zorbalık üzerinde aile etkileri Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası
7 Ara Sınav Sınava hazırlık
8 Zorbalık üzerinde akran etkileri Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası
9 Okullar ve zorbalık: Zorbalıkta okulla ilişkili faktörler Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası
10 Ortaokul yıllarında zorbalık Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası
11 Program temelli önleme çalışmalarının değerlendirilmesi Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası
12 Program temelli önleme çalışmalarının değerlendirilmesi Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası
13 Araştırma temelli önleme çalışmaları Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası
14 Araştırma temelli önleme çalışmaları Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası
15 Dersle ilgili genel değerlendirme Dönem boyunca ele alınan konuların gözden geçirilmesi Düz anlatım, tartışma
16/17 Final Final sınavına hazırlık


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Rigby, K. (2002). New Perspectiveson Bullying. London: Jesica Kingsley.
 Olweus, D. (2005). Bullying at School. Australia, Oxford: Blackwell Sanders
 Sanders, C. E. & Phye, G. D. (2004.). Bullying implications for the classroom. Elsevier Academic Pres. USA.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 30
    Ödev/Proje/Diğer 3 70
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Eğitim bilimleri lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. 4
2 Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir 5
3 Eğitim bilimleri alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler 5
4 Eğitim bilimleri alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır 4
5 Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir 5
6 Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde eğitim bilimleri alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. 3
7 Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. 5
8 Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. 4
9 Eğitim bilimleri kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. 5
10 Eğitim bilimleri alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. 5
11 Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. 5
12 Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. 5
13 Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. 5
14 Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. 2
15 Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. 2
16 Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. 3
17 Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. 5
18 Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. 5
19 Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. 2
20 Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 15 45
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 139
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.56
Dersin AKTS Kredisi: 6