|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Aile Terapisine Giriş I |
|
Dersin Kodu |
: |
PDR 753 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. TURAN AKBAŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Aile terapilerinin tarihsel gelişimini öğrenme Aile terapisinin kuramsal temellerini anlama Temel aile terapisi modellerini açıklama Alandaki son gelişmelerden haberdar olma Sistem yaklaşımlarını öğrenme Bireysel terapi-aile terapisi farkı öğrenme Uygun terapi tekniklerini öğrenme
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Aile Terapisine giriş niteliğinde olan bu derste aile terapilerinin tarihsel gelişimi, aile terapisinin kuramsal temelleri, temel aile terapisi modelleri tanıtılır. Alandaki son gelişmeler ile ilgili bilgi verilir. Dersin amacı, aile terapilerinde kullanılan sistem yaklaşımlarını tanıtmak, aile içi sorunları tanımlayabilme ve çözümleyebilme becerilerini geliştirmektir. Bu ders kapsamında ailenin psikolojik, sosyolojik yapısı; evlilikte eş seçimi; iş yaşamı ve aile; ailede çağdaş değişimler; bireysel terapi-aile terapisi farkı; uygun terapi teknikleri gibi konular işlenecektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Aile terapilerinin tarihsel gelişimini öğrenme, Aile terapisinin kuramsal temellerini anlama, Temel aile terapisi modellerini açıklama, Alandaki son gelişmelerden haberdar olma, Sistem yaklaşımlarını öğrenme, Ailenin psikolojik, sosyolojik yapısını öğrenme, Ailede çağdaş değişimleri araştırma, Bireysel terapi-aile terapisi farkı öğrenme, Uygun terapi tekniklerini öğrenme. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Dersi veren öğretim üyesinin ofisi |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Aile ve Aile Danışmanlığında Temel Kavramlar |
Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar |
Sözlü anlatım |
|
2 |
Bir Sistem Olarak Aile |
Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar |
Sözlü anlatım |
|
3 |
Aile Yaşam Döngüsü |
Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar |
Sözlü anlatım |
|
4 |
Aile Yaşam Döngüsü |
Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar |
Sözlü anlatım |
|
5 |
Aile Danışmanlığına Giriş |
Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar |
Sözlü anlatım |
|
6 |
Bowen Aile Danışmanlığı |
Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar |
Sözlü anlatım |
|
7 |
Yapısal Aile Danışmanlığı |
Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar |
Sözlü anlatım |
|
8 |
Yaşantısal – İnsancıl Aile Danışmanlığı |
Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar |
Sözlü anlatım |
|
9 |
Sistematik Aile Danışmanlığı |
Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar |
Sözlü anlatım |
|
10 |
Sistematik Aile Danışmanlığı |
Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar |
Sözlü anlatım |
|
11 |
Bilişsel Davranışçı Aile Danışmanlığı |
Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar |
Sözlü anlatım |
|
12 |
Öyküsel (Narattive) Danışmanlık |
Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar |
Sözlü anlatım |
|
13 |
Deprasyon, Yeme Bozuklukları, Panik Atak Bozuklukları Gibi Özel Durumlarda Aile Danışmanlığı Uygulamaları |
Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar |
Sözlü anlatım |
|
14 |
Etik İlke ve Kurallar |
Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar |
Sözlü anlatım |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Worden, M. (2013). Aile Terapisi: Temelleri (Çev. Edit. Akbaş, T.). Adana: NOBEL Kitabevi.
Jones, E. (1997). Family Systems Therapy. USA:John Willey and Sons.
Özabacı, N., Erkan, S. (2013). Aile Danışmanlığı. Ankara: PegemYayıncılık
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Eğitim bilimleri lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir.
|
3 |
|
2 |
Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir
|
5 |
|
3 |
Eğitim bilimleri alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler |
4 |
|
4 |
Eğitim bilimleri alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır
|
2 |
|
5 |
Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir |
3 |
|
6 |
Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde eğitim bilimleri alanından mezun olan bireylere rehberlik eder.
|
5 |
|
7 |
Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır.
|
3 |
|
8 |
Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. |
3 |
|
9 |
Eğitim bilimleri kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer.
|
5 |
|
10 |
Eğitim bilimleri alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir.
|
4 |
|
11 |
Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. |
3 |
|
12 |
Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. |
5 |
|
13 |
Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir.
|
5 |
|
14 |
Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir.
|
5 |
|
15 |
Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. |
1 |
|
16 |
Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar.
|
1 |
|
17 |
Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. |
4 |
|
18 |
Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. |
4 |
|
19 |
Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar.
|
4 |
|
20 |
Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
15 |
45 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
8 |
8 |
|
Toplam İş Yükü: | 151 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.04 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|