Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Aile Terapisine Giriş I

Dersin Kodu : PDR 753

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. TURAN AKBAŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Aile terapilerinin tarihsel gelişimini öğrenme
Aile terapisinin kuramsal temellerini anlama
Temel aile terapisi modellerini açıklama
Alandaki son gelişmelerden haberdar olma
Sistem yaklaşımlarını öğrenme
Bireysel terapi-aile terapisi farkı öğrenme
Uygun terapi tekniklerini öğrenme

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Aile Terapisine giriş niteliğinde olan bu derste aile terapilerinin tarihsel gelişimi, aile terapisinin kuramsal temelleri, temel aile terapisi modelleri tanıtılır. Alandaki son gelişmeler ile ilgili bilgi verilir. Dersin amacı, aile terapilerinde kullanılan sistem yaklaşımlarını tanıtmak, aile içi sorunları tanımlayabilme ve çözümleyebilme becerilerini geliştirmektir. Bu ders kapsamında ailenin psikolojik, sosyolojik yapısı; evlilikte eş seçimi; iş yaşamı ve aile; ailede çağdaş değişimler; bireysel terapi-aile terapisi farkı; uygun terapi teknikleri gibi konular işlenecektir.

Dersin İçeriği : Aile terapilerinin tarihsel gelişimini öğrenme, Aile terapisinin kuramsal temellerini anlama, Temel aile terapisi modellerini açıklama, Alandaki son gelişmelerden haberdar olma, Sistem yaklaşımlarını öğrenme, Ailenin psikolojik, sosyolojik yapısını öğrenme, Ailede çağdaş değişimleri araştırma, Bireysel terapi-aile terapisi farkı öğrenme, Uygun terapi tekniklerini öğrenme.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Dersi veren öğretim üyesinin ofisi


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Aile ve Aile Danışmanlığında Temel Kavramlar Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar Sözlü anlatım
2 Bir Sistem Olarak Aile Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar Sözlü anlatım
3 Aile Yaşam Döngüsü Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar Sözlü anlatım
4 Aile Yaşam Döngüsü Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar Sözlü anlatım
5 Aile Danışmanlığına Giriş Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar Sözlü anlatım
6 Bowen Aile Danışmanlığı Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar Sözlü anlatım
7 Yapısal Aile Danışmanlığı Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar Sözlü anlatım
8 Yaşantısal – İnsancıl Aile Danışmanlığı Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar Sözlü anlatım
9 Sistematik Aile Danışmanlığı Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar Sözlü anlatım
10 Sistematik Aile Danışmanlığı Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar Sözlü anlatım
11 Bilişsel Davranışçı Aile Danışmanlığı Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar Sözlü anlatım
12 Öyküsel (Narattive) Danışmanlık Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar Sözlü anlatım
13 Deprasyon, Yeme Bozuklukları, Panik Atak Bozuklukları Gibi Özel Durumlarda Aile Danışmanlığı Uygulamaları Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar Sözlü anlatım
14 Etik İlke ve Kurallar Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar Sözlü anlatım


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Worden, M. (2013). Aile Terapisi: Temelleri (Çev. Edit. Akbaş, T.). Adana: NOBEL Kitabevi.
 Jones, E. (1997). Family Systems Therapy. USA:John Willey and Sons.
 Özabacı, N., Erkan, S. (2013). Aile Danışmanlığı. Ankara: PegemYayıncılık
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 50
    Ödev/Proje/Diğer 3 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Eğitim bilimleri lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. 3
2 Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir 5
3 Eğitim bilimleri alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler 4
4 Eğitim bilimleri alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır 2
5 Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir 3
6 Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde eğitim bilimleri alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. 5
7 Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. 3
8 Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. 3
9 Eğitim bilimleri kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. 5
10 Eğitim bilimleri alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. 4
11 Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. 3
12 Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. 5
13 Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. 5
14 Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. 5
15 Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. 1
16 Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. 1
17 Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. 4
18 Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. 4
19 Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. 4
20 Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 15 45
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü: 151
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.04
Dersin AKTS Kredisi: 6