Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Niteliksel Araştırma Yöntemleri I |
|
Dersin Kodu |
: |
PDR 745 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MERAL ATICI KILIÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farkları açıklar. Nitel araştırmanın özelliklerini söyler. Nitel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı bir çalışmayı inceler ve değerlendirir. Nitel araştırmada kullanılan örneklem türlerini kavrar. Görüşme türlerini söyler. Görüşme formunu nasıl hazırlayacağını öğrenir. Görüşme formunu kullanarak ön çalışma yapar. Gözlem türlerini söyler. Belirli bir konu alanında gözlem formu hazırlar. Gözlem formunu kullanarak ön çalışma yapar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
EGT 700 Uzmanlık Alan Dersi
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farklar, nitel araştırmanın özellikleri, eğitim bilimlerinde nitel araştırmaların kullanılış amaçları ve biçimleri, gözlem ve görüşmenin hazırlanması, yapılması ve nitel araştırmalarda örneklem seçimi konusunda bilgi ve beceri kazanmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farklar, nitel araştırmanın özellikleri, eğitim bilimlerinde nitel araştırmaların kullanılış amaçları ve biçimleri, gözlem ve görüşmenin hazırlanması, yapılması ve nitel araştırmalarda örneklem seçimi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Yüksek Lisans dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin içeriği, yapılacak çalışmalar, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme |
konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu çin hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farklar |
konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
3 |
Nitel araştırma yönteminin özellikleri |
konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
4 |
Nitel araştırmada örneklem seçimi ve kullanılan örneklem türleri |
konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
5 |
Görüşme yöntemi ve türleri |
konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
6 |
Görüşme formunun hazırlanması |
konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, örnek olay |
|
7 |
Görüşme formunun sınıfta sunulması ve geribildirimler çerçevesinde değerlendirilmesi |
konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması |
Tartışma, sözlü sunum |
|
8 |
Gözlem yöntemi ve gözlem türleri |
konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
9 |
Gözlem formunun hazırlanması |
konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması |
Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay |
|
10 |
Gözlem formunun sunulması ve geribildirimler çerçevesinde değerlendirilmesi |
konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması |
Tartışma, sözlü sunum, örnek olay |
|
11 |
Gözlem formunu kullanarak ön çalışmalar yapma |
konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması |
Gözlem, sözlü sunum, örnek olay |
|
12 |
Görüşme formunu kullanarak ön çalışmalar yapma |
konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması |
Görüşme, sözlü sunum, örnek olay |
|
13 |
Gözlem formunu kullanarak yapılan ön çalışmalarla ilgili değerlendirme |
konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması |
Sözlü sunum, tartışma, örnek olay |
|
14 |
Görüşme formunu kullanarak yapılan ön çalışmalarla ilgili değerlendirme |
konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması |
Sözlü sunum, tartışma, örnek olay |
|
15 |
Derste elde edilen kazanımlar, yapılan uygulamalar, kullanılan yöntem ve teknikler çerçevesinde değerlendirmeler yapılması |
konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu için hazırlık yapılması |
Tartışma, beyin fırtınası, değerlendirme |
|
16/17 |
Dönem sonu sınavı |
Dönem sonu sınavı için hazırlık yapılması |
Sınav ve değerlendirme |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Eğitim bilimleri lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir.
|
4 |
|
2 |
Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir
|
3 |
|
3 |
Eğitim bilimleri alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler |
5 |
|
4 |
Eğitim bilimleri alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır
|
2 |
|
5 |
Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir |
5 |
|
6 |
Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde eğitim bilimleri alanından mezun olan bireylere rehberlik eder.
|
3 |
|
7 |
Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır.
|
0 |
|
8 |
Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. |
0 |
|
9 |
Eğitim bilimleri kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer.
|
4 |
|
10 |
Eğitim bilimleri alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir.
|
2 |
|
11 |
Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. |
0 |
|
12 |
Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. |
0 |
|
13 |
Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir.
|
3 |
|
14 |
Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir.
|
0 |
|
15 |
Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. |
0 |
|
16 |
Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar.
|
2 |
|
17 |
Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. |
2 |
|
18 |
Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. |
3 |
|
19 |
Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar.
|
3 |
|
20 |
Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|