Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sınıf Yönetimi ve Danışma Yaklaşımları

Dersin Kodu : PDR 743

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. MERAL ATICI KILIÇ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Psikolojik danışmanların öğretmenlerle davranış yönetimi konusunda yapacakları konsültasyon çalışmalarını açıklar.
Davranış yönetiminde kullanılabilecek psikolojik danışma yaklaşımlarını kavrar.
Öğretmenlerin sınıflarında karşılaştıkları istenmeyen davranışları belirler.
Öğretmenlerin karşılaştıkları istenmeyen davranışlarla baş etmelerine yardımcı olacak stratejiler önerir.
İstenmeyen davranışlarla başa çıkarken belirli psikolojik danışma yaklaşımlarının önerdiği stratejileri uygular.
İstenmeyen davranışlarla başa çıkarken belirli psikolojik danışma yaklaşımlarını nasıl kullanabilecekleri konusunda öğretmenlere rehberlik yapar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Demokrasi ve Eğitim

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı, öğrenci istenmeyen davranışlarıyla baş etmede psikolojik danışman ve öğretmenlerin kullanabileceği önleyici ve aktif davranış yönetimi stratejileri konusunda bilgi ve beceri sahibi olmak, öğretmenlere nasıl yardımcı olunabileceği hakkında planlama ve uygulamalar yapmaktır.

Dersin İçeriği : İstenmeyen davranışlarla baş etme, önleyici davranış yönetimi stratejileri, aktif davranış yönetimi stratejileri, danışmanların öğretmenlere davranış yönetiminde yaptığı yardımlar ve konsültasyonlar, öğretmenler için davranış yönetimi eğitim programı

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Yüksek Lisans Dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dersin içeriği, yapılacak çalışmalar, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme hakkında bilgi verme Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası
2 Psikolojik danışmanların davranış yönetimi konusunda öğretmenlerle yapacakları konsültasyon çalışmaları Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Düz anlatım, beyin fırtınası, tartışma, örnek olay
3 Sınıfta istenmeyen davranışlar, bu davranışların türleri ve nedenleri Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Düz anlatım, beyin fırtınası, tartışma, örnek olay
4 Sınıfta istenmeyen davranışlar, bu davranışların türleri ve nedenleri konusunda yapılan gözlem ve görüşmeleri değerlendirme Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Sözlü sunum, tartışma, örnek olay
5 İstenmeyen davranışlarla başa çıkmada önleyici davranış yönetimi stratejileri Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Düz anlatım, örnek olay, tartışma
6 İstenmeyen davranışlarla başa çıkmada aktif davranış yönetimi stratejileri Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Düz anlatım, örnek olay, tartışma
7 Önleyici ve aktif davranış yönetimi stratejileri konusunda öğretmenlerle bireysel konsültasyon Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Sözlü sunum, örnek olay, tartışma
8 Öğrencilerin Davranışsal Problemlerini Analiz Etme Yöntemi Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Düz anlatım, örnek olay, tartışma
9 Gerçeklik Terapisi yaklaşımı Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Düz anlatım, örnek olay, tartışma
10 Sosyal disiplin yaklaşımı Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Düz anlatım, örnek olay, tartışma
11 Transaksiyonel Analiz yaklaşımı Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Düz anlatım, örnek olay, tartışma
12 İstenmeyen davranışlarla baş etmede öğretmenlerle grup konsültasyonu Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Düz anlatım, örnek olay, tartışma
13 Psikolojik danışma yaklaşımlarının önerdiği stratejilerin istenmeyen davranışlarla baş etmede uygulanması Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası
14 Bu yaklaşımları istenmeyen davranışlarla baş etmede kullanan öğrencilerin yaşantılarının paylaşılması ve değerlendirilmesi Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Sözlü sunum, tartışma, örnek olay
15 Derste elde edilen kazanımlar, yapılan uygulamalar, kullanılan yöntem ve teknikler çerçevesinde değerlendirmeler yapılması Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Tartışma, beyin fırtınası, değerlendirme
16/17 Dönem sonu sınavı Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, sınav için hazırlık yapılması Make preparation for final exam


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Dreikurs, R., Grunwald, B. B. & Pepper, F. C. (1982) Maintaining Sanity in the Classroom: Classroom Management Techniques. (2nd ed.), New York: Harper & Row.
 Hall, A. S.& Lin, M. J. (1994) An Integrative Consultation Framework: A Practical Tool for Elementary School Counselors. elementary School Guidance and Counseling. 29, 16-27.
 Jones, V. F. & Jones, L. S. (1998) Comprehensive Classroom Management: Creating Communities of Support and Solving Problems. (5th ed.), Boston: Allyn and Bacon.
 Weinstein, C. S. (1996) Secondary Classroom Management. McGraw-Hill.
 Wolfgang, C. H. (1995) Solving Discipline Problems. Allyn and Bacon.
 Atıcı, M. (2012). Sınıf yönetimi ders notu. Adana: Çukurova Üniversitesi.
 Karip, E. (2002). Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.
 Charles, C. M. (1996) Building Classroom Discipline. (5th ed.). New York: Longman.
 Doyle, W. (1986) Classroom organisation and management. Handbook of Research on Teaching. (3rd Ed.) 392-431.
 Burden, P. R. (1995) Classroom Management and Discipline: Methods to Facilitate Cooperation and Instruction. (Kansas State University) London: Longman.
 Canter, L.& Canter, M. (1992) Lee Canter’s Assertive Discipline. Santa Monica: Canter & Associates, Inc.
 Benshoff, J. M., Poidevant, J. M. ve Cashwell, C. S. (1994). School discipline programs: issues and implications for school counselors. Elementary School Guidance and Counseling, 28, 163-169.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 1 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Eğitim bilimleri lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. 5
2 Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir 4
3 Eğitim bilimleri alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler 1
4 Eğitim bilimleri alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır 5
5 Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir 5
6 Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde eğitim bilimleri alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. 3
7 Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. 1
8 Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. 2
9 Eğitim bilimleri kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. 2
10 Eğitim bilimleri alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. 5
11 Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. 3
12 Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. 4
13 Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. 1
14 Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. 2
15 Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. 0
16 Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. 4
17 Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. 2
18 Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. 3
19 Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. 4
20 Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 3 39
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 20 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 20 20
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 138
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.52
Dersin AKTS Kredisi: 6