Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İletişim Becerileri Eğitimi

Dersin Kodu : PDR 735

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz ve Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. SABAHATTİN ÇAM

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bu dersin sonunda öğrenciler; Kişileraarsı iletişim becerilerinin bireyin günlük ilişklerini nasıl etkilediğini açıklar,
Temel iletişim becerilerinin neler olduğunu söyler,
Kişilerarası iletişimin nasıl bir süreç olduğunu kavrar,
Kişileraarsı iletişimin sözlü ve sözsüz öğelerini söyler,
Farklı gelişim düzeylerinde olan bireylerden beklenen iletişim becerileri davranışlarının neler olduğunu ayırt eder,
İletişim becerilerinin hangi tekniklerle öğretildiğini kavrar,
Kendi sahip olduğu iletişim becerilerinin güçlü ve zayıf yönlerini değerlendirir,
Hazırlanmış olan farklı iletişim becerileri eğitimi programlarını içerik ve amaç açısından değerlendirir,
Kşileraarsı iletişimde kendini ifade etmenin önemini açıklar,
Kişilerarası iletişimde etkili dinlemenin işlevini söyler,
Kişileraarsı iletişimde duyguların iletişimi ve ilişkileri nasıl biçimlendirdiğini fark eder,
Kişilerarası çatışmalrın çözümünde etkili iletişim becerilerinin nasıl kullanılacağını açıklar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Dersin amacı, kişileraarsı iletişim becerielrinin ne olduğu ve farklı yaş gruplarından beklenen iletişim becerilerinin içerik ve düzeylerinin ne olduğu, bu becerilerin nasıl öğretildiği ve bu becerileri kendi iletişimlerinde kullanmaları hakkında bilgi ve beceri sahibi olunmasını sağlamaktır.

Dersin İçeriği : Ders, iletişi ve iletişim sınıflaması, kişi-içi iletişim ve kişileraarsı iletişim ilişkisi, iletişimde sözlü ve sözsüz mesajlar, dinleme türleri, etkili dinleme ve empati, kendini ifade etme, kişilerarası iletişimde etkili sosyal kontrol-sosayl maskeler, açık ve savunucu iletişim, iletişim çatışmaları ve iletişim engelleri, duyguların ifade edilmesi ve kişilerarası ilişkiler, etkili iletişimle kişilerarası problemlerin çözümü konularını kapsamaktadır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dersin tanıtımı; içerik, dersin işlenişi, kaynaklar ve değerlendirmenin ölçütlerinin kararlaştrıılması Kaynakların incelenmesi Açıklama
2 İletişim ve iletişim sınıflaması ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi Bilgi verme, tartışma
3 Kişilerarası İletişimde sözsüz mesajlar iİgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi Bilgi verme, alııştırma yapma, geribildirim, tartışma
4 Kişileraarsı İletişimde sözlü mesajlar ilgili konunun gözden geçirilmesi, örnek durumların belirlenmesi Bilgi verme, alııştırma yapma, geribildirim, tartışma
5 Kişileraarsı İletişimde geribildirim ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi Bilgi verme, alııştırma yapma, geribildirim, tartışma
6 Kendini tanıma ve kişileraarsı iletişim ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi Bilgi verme, alııştırma yapma, geribildirim, tartışma
7 Kendini ifade etme becerisi ve kişilerarası iletişimde kendini açma ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi Bilgi verme, alııştırma yapma, geribildirim, tartışma
8 Ara sınavı Soru yazma Soru yazma
9 Dinleme türleri ve etkili dinleme ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi Bilgi verme, alııştırma yapma, geribildirim, tartışma
10 Empati ve etkili dinleme ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi Bilgi verme, alııştırma yapma, geribildirim, tartışma
11 Kişilerarası iİetişim engelelri ve iletişim çatışmaları ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi Bilgi verme, alııştırma yapma, geribildirim, tartışma
12 Kşileraarsı iletimde duyguların ifadesi ve kişileraarsı ilişkiler ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi Bilgi verme, alııştırma yapma, geribildirim, tartışma
13 Kişileraarsı çatışma çözme stratejileri ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi Bilgi verme, alııştırma yapma, geribildirim, tartışma
14 Kişilerarsı çatışmaların çözümünde iletşim becerilerinin kullanımı ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi Bilgi verme, alııştırma yapma, geribildirim, tartışma
15 Dersin içerik ve süreç açısından değerlendirilmesi kazanımların ve dersin içerik ve sürecinn gözden geçirilmesi Değerlendirme
16/17 Dönem sonu sınavı Soru yazma Soru yazma


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Çam, S. (1997) iletişim Becerileri Eğitimi programının Öğretmen Adayalrının Ego durumları ve Problem Çözme Becerilsi Algılarına Etkisi. Yayınlanmamaış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
 Mckay, M., Davis, M. ve Fannig, P. (2006). İletişim Becerileri, (Çev. E. Köroğlu), Ankara: HYB Yayıncılık.
 Akkoyun, F. (1998). Transaksiyonel Analiz: Psikolojide İşlemsel Çözümleme Yaklaşımı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
 Cüceloğlu, D. (1991) Yeniden insan İnsana. İstanbul: Remzi Kitabevi.
 Dökmen, Ü. (1994) İletişim çatışmaları ve epmati, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
 Öğülmüş, S. (2001) Kişilerarası sorun çözme Becerileri ve Eğitimi. Ankara: Nobel Yayınları
 Kaya, A. (Ed) (2010) Kişilerarası İlişkiler ve Etkili İletişim. Ankara: Pegem Akademi.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 13 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Eğitim bilimleri lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. 5
2 Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir 2
3 Eğitim bilimleri alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler 1
4 Eğitim bilimleri alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır 5
5 Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir 3
6 Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde eğitim bilimleri alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. 5
7 Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. 5
8 Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. 3
9 Eğitim bilimleri kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. 2
10 Eğitim bilimleri alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. 5
11 Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. 2
12 Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. 5
13 Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. 0
14 Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. 3
15 Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. 0
16 Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. 4
17 Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. 5
18 Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. 1
19 Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. 5
20 Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 3 39
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 13 4 52
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 147
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.88
Dersin AKTS Kredisi: 6