|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İletişim Becerileri Eğitimi |
|
Dersin Kodu |
: |
PDR 735 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. SABAHATTİN ÇAM |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bu dersin sonunda öğrenciler;
Kişileraarsı iletişim becerilerinin bireyin günlük ilişklerini nasıl etkilediğini açıklar, Temel iletişim becerilerinin neler olduğunu söyler, Kişilerarası iletişimin nasıl bir süreç olduğunu kavrar, Kişileraarsı iletişimin sözlü ve sözsüz öğelerini söyler, Farklı gelişim düzeylerinde olan bireylerden beklenen iletişim becerileri davranışlarının neler olduğunu ayırt eder, İletişim becerilerinin hangi tekniklerle öğretildiğini kavrar, Kendi sahip olduğu iletişim becerilerinin güçlü ve zayıf yönlerini değerlendirir, Hazırlanmış olan farklı iletişim becerileri eğitimi programlarını içerik ve amaç açısından değerlendirir, Kşileraarsı iletişimde kendini ifade etmenin önemini açıklar, Kişilerarası iletişimde etkili dinlemenin işlevini söyler, Kişileraarsı iletişimde duyguların iletişimi ve ilişkileri nasıl biçimlendirdiğini fark eder, Kişilerarası çatışmalrın çözümünde etkili iletişim becerilerinin nasıl kullanılacağını açıklar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dersin amacı, kişileraarsı iletişim becerielrinin ne olduğu ve farklı yaş gruplarından beklenen iletişim becerilerinin içerik ve düzeylerinin ne olduğu, bu becerilerin nasıl öğretildiği ve bu becerileri kendi iletişimlerinde kullanmaları hakkında bilgi ve beceri sahibi olunmasını sağlamaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ders, iletişi ve iletişim sınıflaması, kişi-içi iletişim ve kişileraarsı iletişim ilişkisi, iletişimde sözlü ve sözsüz mesajlar, dinleme türleri, etkili dinleme ve empati, kendini ifade etme, kişilerarası iletişimde etkili sosyal kontrol-sosayl maskeler, açık ve savunucu iletişim, iletişim çatışmaları ve iletişim engelleri, duyguların ifade edilmesi ve kişilerarası ilişkiler, etkili iletişimle kişilerarası problemlerin çözümü konularını kapsamaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin tanıtımı; içerik, dersin işlenişi, kaynaklar ve değerlendirmenin ölçütlerinin kararlaştrıılması |
Kaynakların incelenmesi |
Açıklama |
|
2 |
İletişim ve iletişim sınıflaması |
ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi |
Bilgi verme, tartışma |
|
3 |
Kişilerarası İletişimde sözsüz mesajlar |
iİgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi |
Bilgi verme, alııştırma yapma, geribildirim, tartışma |
|
4 |
Kişileraarsı İletişimde sözlü mesajlar |
ilgili konunun gözden geçirilmesi, örnek durumların belirlenmesi |
Bilgi verme, alııştırma yapma, geribildirim, tartışma |
|
5 |
Kişileraarsı İletişimde geribildirim |
ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi |
Bilgi verme, alııştırma yapma, geribildirim, tartışma |
|
6 |
Kendini tanıma ve kişileraarsı iletişim |
ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi |
Bilgi verme, alııştırma yapma, geribildirim, tartışma |
|
7 |
Kendini ifade etme becerisi ve kişilerarası iletişimde kendini açma |
ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi |
Bilgi verme, alııştırma yapma, geribildirim, tartışma |
|
8 |
Ara sınavı |
Soru yazma |
Soru yazma |
|
9 |
Dinleme türleri ve etkili dinleme |
ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi |
Bilgi verme, alııştırma yapma, geribildirim, tartışma |
|
10 |
Empati ve etkili dinleme |
ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi |
Bilgi verme, alııştırma yapma, geribildirim, tartışma |
|
11 |
Kişilerarası iİetişim engelelri ve iletişim çatışmaları |
ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi |
Bilgi verme, alııştırma yapma, geribildirim, tartışma |
|
12 |
Kşileraarsı iletimde duyguların ifadesi ve kişileraarsı ilişkiler |
ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi |
Bilgi verme, alııştırma yapma, geribildirim, tartışma |
|
13 |
Kişileraarsı çatışma çözme stratejileri |
ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi |
Bilgi verme, alııştırma yapma, geribildirim, tartışma |
|
14 |
Kişilerarsı çatışmaların çözümünde iletşim becerilerinin kullanımı |
ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi |
Bilgi verme, alııştırma yapma, geribildirim, tartışma |
|
15 |
Dersin içerik ve süreç açısından değerlendirilmesi |
kazanımların ve dersin içerik ve sürecinn gözden geçirilmesi |
Değerlendirme |
|
16/17 |
Dönem sonu sınavı |
Soru yazma |
Soru yazma |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Çam, S. (1997) iletişim Becerileri Eğitimi programının Öğretmen Adayalrının Ego durumları ve Problem Çözme Becerilsi Algılarına Etkisi. Yayınlanmamaış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Mckay, M., Davis, M. ve Fannig, P. (2006). İletişim Becerileri, (Çev. E. Köroğlu), Ankara: HYB Yayıncılık.
Akkoyun, F. (1998). Transaksiyonel Analiz: Psikolojide İşlemsel Çözümleme Yaklaşımı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Cüceloğlu, D. (1991) Yeniden insan İnsana. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Dökmen, Ü. (1994) İletişim çatışmaları ve epmati, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
Öğülmüş, S. (2001) Kişilerarası sorun çözme Becerileri ve Eğitimi. Ankara: Nobel Yayınları
Kaya, A. (Ed) (2010) Kişilerarası İlişkiler ve Etkili İletişim. Ankara: Pegem Akademi.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
13 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Eğitim bilimleri lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir.
|
5 |
|
2 |
Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir
|
2 |
|
3 |
Eğitim bilimleri alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler |
1 |
|
4 |
Eğitim bilimleri alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır
|
5 |
|
5 |
Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir |
3 |
|
6 |
Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde eğitim bilimleri alanından mezun olan bireylere rehberlik eder.
|
5 |
|
7 |
Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır.
|
5 |
|
8 |
Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. |
3 |
|
9 |
Eğitim bilimleri kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer.
|
2 |
|
10 |
Eğitim bilimleri alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir.
|
5 |
|
11 |
Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. |
2 |
|
12 |
Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. |
5 |
|
13 |
Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir.
|
0 |
|
14 |
Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir.
|
3 |
|
15 |
Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. |
0 |
|
16 |
Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar.
|
4 |
|
17 |
Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. |
5 |
|
18 |
Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. |
1 |
|
19 |
Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar.
|
5 |
|
20 |
Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
2 |
26 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
13 |
4 |
52 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 147 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|