|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Uygulamalı Eğitim İstatistiği I |
|
Dersin Kodu |
: |
PDR 705 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. SABAHATTİN ÇAM |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Dersi alan öğrenciler;
Betimsel istatistikleri tanımlar, İstatistiksel tahminin ne olduğunu söyler, Ölçme ve istatistiksel çıkarımın ilişkisini açıklar, Bir veri setinin SPSSpaket programına veri girişini yapar, Bir veri setinde frekanslar arasındaki dağılımın farkını test eder, Bir veri setinde değişkenler arası ilişkileri hesaplar, Veri setlerinden elde edilen aritmetik ortalamaları t testi ile analiz eder, Betimsel bir araştırmada farklı grupların puanlarını Varyans Analizi tekniği ile karşılaştırır, Deneysel araştırmalarda elde edilen verilere Varyans Analizi tekniğini uygular, Betimsel ve deneysel çalışmalarda uygun Kovaryans Analizi tekniğini uygular, Normallik sayıtlısının karşılanmadığı veri setlerinde farklı grupların puanlarını uygun istatistik teknik ile karşılaştırmasını yapar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, sosyal bilimlerde nicel araştırmalarda kullanılan istatistik teknikler konusunda bilgi ve beceri kazanmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ders, bilimsel araştırmalarında istatistiğin yeri ve önemi, SPSS programına veri girişi ve düzenlemesi, betimsel istatistik tekninkler, ilişki hesaplamalarında kullanılan teknikler, t testi, bağımsız ve tekrarlı ölçümlerde kullanılan varayan analizi teknikleri, kovaryans analizi, bağımsız ve tektekrarlı ölçümlerde kullanılan nonparametrik istatistik teknikleri konularını içermektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin içeriği, yapılacak çalışmalar, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme hakkında bilgi verme |
İlgili kaynakkların incelenmesi |
Düz anlatım, tartışma |
|
2 |
İstatistik ve istatistiğin bilimsel araştırmadaki yeri ve önemi |
İlgili kaynakkların incelenmesi |
Düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Ölçme, değişken ve değişken türleri
İstatistik tekniklerin türleri
|
İlgili kaynakkların incelenmesi ve örnek durumlar hazırlama |
Düz anlatım, tartışma |
|
4 |
İstatistiksel tahmin ve tahmin hataları.
Veri analizinde istatistik teknik belirleme ölçütleri.
|
İlgili kaynakkların incelenmesi ve örnek durumlar hazırlama |
Düz anlatım, tartışma, örnek durum inceleme |
|
5 |
SPSS programına veri girişi |
İlgili kaynakkların incelenmesi ve örnek durumlar hazırlama |
Düz anlatım, derste uygulama |
|
6 |
Veri setlerinden SPSS programı ile betimsel istatistikleri hesaplama |
İlgili kaynakkların incelenmesi ve örnek durumlar hazırlama |
Düz anlatım, derste uygulama |
|
7 |
Veri setlerinde ilişki hesaplama teknikleri |
İlgili kaynakkların incelenmesi ve örnek durumlar hazırlama |
Düz anlatım, uygulama, ödev inceleme |
|
8 |
Ara sıanvı |
Soru hazırlama |
Soru hazırlama |
|
9 |
Veri analizinde t testinin kullanımı |
İlgili kaynakkların incelenmesi ve örnek durumlar hazırlama |
Düz anlatım, derste uygulama, ödev inceleme |
|
10 |
Veri analizinde t testinin kullanımı |
İlgili kaynakkların incelenmesi ve örnek durumlar hazırlama |
Düz anlatım, uygulama, ödev inceleme |
|
11 |
Betimsel çalışmalarda Varyans Analizi tekniği kullanımı |
İlgili kaynakkların incelenmesi ve örnek durumlar hazırlama |
Düz anlatım, derste uygulama, ödev inceleme |
|
12 |
Deneysel çalışmalarda Varayns Analizi kullanımı |
İlgili kaynakkların incelenmesi ve örnek durumlar hazırlama |
Düz anlatım, derste uygulama, ödev inceleme |
|
13 |
Kovaryans Analizi tekniği |
İlgili kaynakkların incelenmesi ve örnek durumlar hazırlama |
Düz anlatım, derste uygulama, ödev inceleme |
|
14 |
Diğer parametrik olmayan analiz teknikleri |
İlgili kaynakkların incelenmesi ve örnek durumlar hazırlama |
Düz anlatım, derste uygulama, ödev inceleme |
|
15 |
Derste elde edilen kazanımlar ve yapılan uygulamalar çerçevesinde değerlendirmeler yapılması |
kazanım ve uygulamaların gözden geçirilmesi |
Ödev inceleme, kazanımların paylaşılması, geribildirim |
|
16/17 |
Dönem sonu sınavı |
Soru hazırlama |
Soru hazırlama |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Baykul, Y. (1997). İstatistik: Metodlar ve Uygulamalar (2. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık
Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin veri Analizi El Kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
Hovardaoğlu, S. (1994). Davranış Bilimleri İçin İstatistik. Ankara: Hatipoğlu Yayınları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
12 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Eğitim bilimleri lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir.
|
5 |
|
2 |
Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir
|
2 |
|
3 |
Eğitim bilimleri alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler |
5 |
|
4 |
Eğitim bilimleri alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır
|
3 |
|
5 |
Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir |
5 |
|
6 |
Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde eğitim bilimleri alanından mezun olan bireylere rehberlik eder.
|
3 |
|
7 |
Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır.
|
5 |
|
8 |
Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. |
1 |
|
9 |
Eğitim bilimleri kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer.
|
4 |
|
10 |
Eğitim bilimleri alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir.
|
2 |
|
11 |
Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. |
3 |
|
12 |
Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. |
1 |
|
13 |
Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir.
|
0 |
|
14 |
Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir.
|
5 |
|
15 |
Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. |
5 |
|
16 |
Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar.
|
1 |
|
17 |
Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. |
5 |
|
18 |
Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. |
4 |
|
19 |
Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar.
|
3 |
|
20 |
Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
3 |
39 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
12 |
4 |
48 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 156 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.24 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|