|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Biyoteknolojide Çok Değişkenli İstatistik Analiz Yöntemleri |
|
Dersin Kodu |
: |
BT-535 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. G.TAMER KAYAALP |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
- Çok değişkenli istatistik yöntemlerin analizlerini öğrenir. -SPSS paket program vasıtası ile, analizlerin uygulamasını öğrenir. - Analitik düşünme ve yorumlamayı öğrenir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Biyoteknoloji denemelerinden elde edilen veriler,genellikle çok değişkenli veri yapısındadır.Ayrıca bunların toplu istatistik analizlerinin yapılıp, yorumlanması büyük önem arz eder. Bu derste uygulamalı olarak bu verilerin istatistik analizleri ve yorumlnması amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste Çok değişkenli istatistik analiz yöntemleri ve sonuçlarının yorumlanması analatılmakatadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Temel Matris Bilgileri, Matris Notasyonları,Matris Rankı, İdempotent Matris |
Kaynak Kitaplar |
Bilgisayarda Paket Program Uygulamaları |
|
2 |
Özdeğer, Öz vektörler, Doğrusal Denklem Sistemleri |
Kaynak Kitaplar |
Bilgisayarda Paket Program Uygulamaları |
|
3 |
Çok Değişkenli Analizde Veri Matrisi ve Tanımlayıcı İstatistikler |
Kaynak Kitaplar |
Bilgisayarda Paket Program Uygulamaları |
|
4 |
Varyans-Kovaryans Matrisi,Korelasyon matrisi, Grup içi Analiz, Gruplar Arası Analiz |
Kaynak Kitaplar |
Bilgisayarda Paket Program Uygulamaları |
|
5 |
Çok Değişkenli Hipotez Testleri, Güven Aralıkları |
Kaynak Kitaplar |
Bilgisayarda Paket Program Uygulamaları |
|
6 |
Wilks Lamda İstatistiği, Hotelling iz İstatistiği, Pillai İz İstatistiği, Hotellingin T2 istatistiği |
Kaynak Kitaplar |
Bilgisayarda Paket Program Uygulamaları |
|
7 |
Güvenilirlik; Güvenilirlik katsayısı, alfa katsayısı, madde analizi |
Kaynak Kitaplar |
Bilgisayarda Paket Program Uygulamaları |
|
8 |
Temel Bileşenler Analizi |
Kaynak Kitaplar |
Bilgisayarda Paket Program Uygulamaları |
|
9 |
Ara Sınav |
Kaynak Kitaplar |
yok |
|
10 |
Faktör Analizi |
Kaynak Kitaplar |
Bilgisayarda Paket Program Uygulamaları |
|
11 |
Diskriminant Analizi |
Kaynak Kitaplar |
Bilgisayarda Paket Program Uygulamaları |
|
12 |
Lojistik Regresyon |
Kaynak Kitaplar |
Bilgisayarda Paket Program Uygulamaları |
|
13 |
Kanonik Korelasyon Analizi |
Kaynak Kitaplar |
Bilgisayarda Paket Program Uygulamaları |
|
14 |
Genel Değerlendirme |
Kaynak Kitaplar |
Bilgisayarda Paket Program Uygulamaları |
|
15 |
Proje Sunu |
Kaynak Kitaplar |
Bilgisayarda Paket Program Uygulamalar |
|
16/17 |
YARIYIL SONU SINAVI |
Kaynak Kitaplar |
yok |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Rencher, A.C.,2002. Methods of Multivariate Analysis. John Wiley and Sons. Canada.
Alpar, R.,2003. Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemlere Giriş. Ankara Nobel Kitabevi.
Albayrak, A.S., 2006., Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Baran Ofset Yayınları. Ankara.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
8 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme |
0 |
|
2 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme |
0 |
|
3 |
Alana ilişkin uluslararası çalışmaları takip edebilme, uluslar arası düzeyde çeşitli sosyal etkileşim ve bilimsel çalışma grupları içinde yer alma ve kendi çalışmalarını uluslar arası düzeyde paylaşabilmek için en az bir yabancı dilde iletişim becerilerine sahip olmak |
0 |
|
4 |
Biyoteknoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini yeterli düzeyde kullanabilme |
5 |
|
5 |
Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme |
0 |
|
6 |
Biyoteknoloji bilimine ilişkin genel bilgi birikimini, çalışma alanına ilişkin temel teori ve uygulamalar çerçevesinde derinleştirmek, alanına ilişkin teori ve uygulamalar arasındaki ilişkileri değerlendirebilmek |
5 |
|
7 |
Alana ilişkin yürütülen çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve etik değerlerin farkında olarak; araştırma sürecini bu değerler çerçevesinde yürütebilmek |
5 |
|
8 |
Biyoteknoloji alanıyla ilgili varsayım, düşünce ve teorileri şüpheci, mantıksal, analitik ve bağımsız bir bakış açısıyla ele alarak eleştirel bir gözle değerlendirebilmek |
4 |
|
9 |
Doğal ve uygulamalı bilimlerde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi edinme |
3 |
|
10 |
Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme |
3 |
|
11 |
Biyoteknolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme |
4 |
|
12 |
Biyoteknolojide edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme |
3 |
|
13 |
Alanını ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme |
0 |
|
14 |
Alanını ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme |
0 |
|
15 |
Biyoteknoloji ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme |
0 |
|
16 |
Biyoteknoloji ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
8 |
6 |
48 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 152 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|