Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Bitkilerde Genetik Haritalama

Dersin Kodu : BT-529

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HAKAN ÖZKAN
Prof.Dr. SALİH KAFKAS

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1. Moleküler markörleri bilir
2. Genetik haritalamada kullanılan populasyonları bilir
3.Genetik bağlantı haritalarının oluşturulmasını bilir
4.Karşılaştırma haritalamayı bilir
5. Kantitatif özelliklerin haritalanmasını bilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bitkilerde genetik haritalama prensiplerini öğretmek

Dersin İçeriği : Markörler tarihçesi, Moleküler markörler, Moleküler Markörlerin çalışma prensipleri, Genetik haritaların oluşturulmasında kullanılan populasyonlar, Genetik haritaların oluşturulmasında kullanılan populasyonlar, Genetik Bağlantı Haritalarının Oluşturulması, Karşılaştırmalı Haritalama, Kantitatif Karakterlerin Haritalanması, Önemli Genlerin Haritalanması

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Çukurova Üniversitesi Ziraat fakültesi Bahçe Bitkileri Bölümü derslikleri ve Moleküler Genetik Laboratuvarı


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Markörler ve tarihçesi Ders ile ilgili notlarının okunması Ders notları ve kaynak kitaplardaki ilgili bölümler
2 Moleküler markör tipleri Ders ile ilgili notlarının okunması Ders notları ve kaynak kitaplardaki ilgili bölümler
3 Moleküler Markörlerin çalışma prensipleri Ders ile ilgili notlarının okunması Ders notları ve kaynak kitaplardaki ilgili bölümler
4 Genetik haritaların oluşturulmasında kullanılan populasyonlar Ders ile ilgili notlarının okunması Ders notları ve kaynak kitaplardaki ilgili bölümler
5 Genetik haritaların oluşturulmasında kullanılan populasyonlar Ders ile ilgili notlarının okunması Ders notları ve kaynak kitaplardaki ilgili bölümler
6 Genetik haritaların oluşturulmasında kullanılan populasyonlar Ders ile ilgili notlarının okunması Ders notları ve kaynak kitaplardaki ilgili bölümler
7 Genetik Bağlantı Haritalarının Oluşturulması Ders ile ilgili notlarının okunması Ders notları ve kaynak kitaplardaki ilgili bölümler
8 Genetik Bağlantı Haritalarının Oluşturulması Ders ile ilgili notlarının okunması Ders notları ve kaynak kitaplardaki ilgili bölümler
9 Genetik Bağlantı Haritalarının Oluşturulması Ders ile ilgili notlarının okunması Ders notları ve kaynak kitaplardaki ilgili bölümler
10 ARA SINAV Ders ile ilgili notlarının okunması Sınav haftasına kadar işlenen konulardan sınav
11 Karşılaştırmalı Haritalama Ders ile ilgili notlarının okunması Ders notları ve kaynak kitaplardaki ilgili bölümler
12 Karşılaştırmalı Haritalama Ders ile ilgili notlarının okunması Ders notları ve kaynak kitaplardaki ilgili bölümler
13 Kantitatif Karakterlerin Haritalanması Ders ile ilgili notlarının okunması Ders notları ve kaynak kitaplardaki ilgili bölümler
14 Önemli Genlerin Haritalanması Ders ile ilgili notlarının okunması Ders notları ve kaynak kitaplardaki ilgili bölümler
15 Önemli Genlerin Haritalanması Ders ile ilgili notlarının okunması Ders notları ve kaynak kitaplardaki ilgili bölümler
16/17 Final sınavı Ders ile ilgili notlarının okunması Ders notları ve kaynak kitaplardaki ilgili bölümler


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  The Handbook of Plant Genome Mapping (Genetic and Physical mapping) (K.Meksem and G.Kahl)
 Molecular Markers in Plant Genetics and Biotechnology (D. Vienne)
 Plant Genotyping: The DNA Fingerprinting of Plants (R.J. Henry)
 Statistical Genomics, Linkage, Mapping and QTL Analysis (Ben Hui Liu)
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 70
    Ödev/Proje/Diğer 4 30
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 - Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme 4
2 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme 4
3 Alana ilişkin uluslararası çalışmaları takip edebilme, uluslar arası düzeyde çeşitli sosyal etkileşim ve bilimsel çalışma grupları içinde yer alma ve kendi çalışmalarını uluslar arası düzeyde paylaşabilmek için en az bir yabancı dilde iletişim becerilerine sahip olmak 4
4 Biyoteknoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini yeterli düzeyde kullanabilme 5
5 Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme 3
6 Biyoteknoloji bilimine ilişkin genel bilgi birikimini, çalışma alanına ilişkin temel teori ve uygulamalar çerçevesinde derinleştirmek, alanına ilişkin teori ve uygulamalar arasındaki ilişkileri değerlendirebilmek 3
7 Alana ilişkin yürütülen çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve etik değerlerin farkında olarak; araştırma sürecini bu değerler çerçevesinde yürütebilmek 4
8 Biyoteknoloji alanıyla ilgili varsayım, düşünce ve teorileri şüpheci, mantıksal, analitik ve bağımsız bir bakış açısıyla ele alarak eleştirel bir gözle değerlendirebilmek 5
9 Doğal ve uygulamalı bilimlerde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi edinme 3
10 Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme 5
11 Biyoteknolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme 4
12 Biyoteknolojide edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme 4
13 Alanını ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme 5
14 Alanını ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme 5
15 Biyoteknoloji ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme 5
16 Biyoteknoloji ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 10 40
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 14 14
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü: 152
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.08
Dersin AKTS Kredisi: 6