Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sitogenetik

Dersin Kodu : BİO525

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. OSMAN DEMİRHAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Kromozom yapısını ve oluşumunu bilmeli
İnsan kromozomlarının her birini ayrı ayrı tanıyabilmeli.
Sayısal kromozom sendromlarını bilmeli.
Yapısal kromozom sendromlarını bilmeli.
Kromozom preparatlarının oluşumundaki tüm basamakları bilmeli.
Mikroskopta metafaz plağının analizini yapabilmeli.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : BİO501 Temel Tıbbi Biyoloji

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Sitogenetiğin temel ilkelerinin öğretilmesi ve uygulama metodları hakkında detaylı bilgilerin verilmesi.

Dersin İçeriği : Kromozomların yapısı, işlevleri, fenotipik etkileri, eldesi ile ilgili yöntemler hakkında teorik ve pratik uygulamalar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Tıbbi Biyoloji ve Genetik Anabilim Dalı Seminer salonu ve genetik laboratuvarları


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Genetik ve Sitogenetiğin tarihsel geçmişi Dinleme ve anlamlandırma, gözlemleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme. Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar.
2 Kromozom oluşumu Dinleme ve anlamlandırma, gözlemleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme. Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar.
3 Kromozomların yapısal özellikleri Dinleme ve anlamlandırma, gözlemleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme. Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar.
4 Kromozomların elde etme yöntemleri Dinleme ve anlamlandırma, gözlemleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme. Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar.
5 Kromozomların eldesi ile ilgili kültür ve hazırlama uygulamaları Dinleme ve anlamlandırma, gözlemleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme. Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar.
6 Kromozomların eldesi ile ilgili kültür ve hazırlama uygulamaları Dinleme ve anlamlandırma, gözlemleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme. Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar.
7 Kromozomları boyalama ve bantlama yöntemleri Dinleme ve anlamlandırma, gözlemleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme. Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar.
8 Vize Çoktan seçmeli soru hazırlama. Yazılı sınav
9 Kromozomları tanıma ve sınıflandırılması Dinleme ve anlamlandırma, gözlemleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme. Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar.
10 Kromozomları tanıma ve sınıflandırılması Dinleme ve anlamlandırma, gözlemleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme. Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar.
11 Kromozomların mikroskopta inceleme Dinleme ve anlamlandırma, gözlemleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme. Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar.
12 Kromozomların mikroskopta inceleme Dinleme ve anlamlandırma, gözlemleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme. Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar.
13 Anormal kromozom yapılarının incelenmesi Dinleme ve anlamlandırma, gözlemleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme. Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar.
14 Sayısal kromozom düzensizlikleri Dinleme ve anlamlandırma, gözlemleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme. Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar.
15 Yapısal kromozom düzensizlikleri Dinleme ve anlamlandırma, gözlemleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme. Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar.
16/17 Final sınavı Çoktan seçmeli soru hazırlama. Yazılı sınav ve Soru cevap şeklinde tartışma.


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Steven L. Gersen and Martha B. Keagle. Klinik Sitoğenetiğin Temel Prensipleri, 2005.
 Başaran N. Tıbbi Genetik. Bilim Teknik Yayınevi, Altıncı Baskı, Çağaloğlu, İstanbul, 1996.
 Kasap H, Kasap M, Demirhan O, Alptekin D, Lüleyap Ü, Pazarbaşı A, Güzel Aİ. Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Editör Halil Kasap, Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 5 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 0
2 Doku ve organ sistemlerinin fonksiyonlarını bilmeli. 0
3 Genetik materyalin yapısını bilmeli. 4
4 Genetik hastalıkları ve hastalıklara neden olan genleri bilmeli. 4
5 Moleküler ve sitogenetik tetkik ve analizleri yapabilmeli. 5
6 Otozomal ve seks kromozomlarının sayısal ve yapısal anomalilerinin ne anlama geldiğini bilmeli ve açıklayabilmeli. 5
7 Her türlü dokudan DNA izolasyonunu yapabilmeli. 2
8 PCR yapabilmeli. 2
9 Agaroz ve poliakrilamid jel elektroforezini yapabilmeli ve yorumlayabilmeli. 3
10 Dokudan elde ettiği DNA´yı spektrofotometrede ölçebilmeli. 0
11 QF-PCR tekniğini uygulama ve yorumlama becerisine sahip olmalı. 2
12 Kan, amniyon, koryon villüs biyopsi örneklerinden hücre kültürü yapabilmeli, kromozom preparatını elde edebilmeli. 5
13 Elde edilen kromozom preparatlarından karyotip analizini yapabilmeli, insan kromozomlarının tamamını tanıyabilmeli ve yorumlayabilmelidir. 5
14 Bilimsel bir makaleyi yorumlayabilme ve makale nasıl yazılır öğrenmeli. 5
15 Genlerin yapısını bilmeli. 3
16 Kromozom ve gen mutasyonlarını bilmeli. 5
17 Kalıtım biçimlerini (otozomal dominant, otozomal resesif, cinsiyete bağlı dominant ve resesif kalıtım modelleri) bilmeli. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 4 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 148
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.92
Dersin AKTS Kredisi: 6