|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Temel Tıbbi Genetik |
|
Dersin Kodu |
: |
BİO502 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MÜLKİYE KASAP Prof.Dr. HALİL KASAP Prof.Dr. OSMAN DEMİRHAN Doç.Dr. AYFER PAZARBAŞI Prof.Dr. DAVUT ALPTEKİN Prof.Dr. HÜSNÜ ÜMİT LÜLEYAP |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Mendel genetiğinin temel prensiplerini bilmeli. Multipl alleli ve kan grupları kalıtımını bilmeli.
Multifaktöriyel kalıtımı, pleiotropi, mitokondrial ve sitoplazmik kalıtımı bilmeli. Kromozom mutasyonları, otozomal düzensizlikler ve cinsiyete bağlı kromozom düzensizliklerini bilmeli. DNA ve RNA´nın yapısını, mutasyonları, protein sentezini bilmeli. Gen ekspresyonu kontrolünü ile rekombinant DNA teknolojilerini bilmeli. Cinsiyete bağlı kalıtım ile genom analizi ve haritalanmasını bilmeli. Bakteriler, virüsler, bakteri genetiğini bilmeli. Kök hücre, farmakogenetik ve davranış genetiğini bilmeli.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
BİO501 Temel Tıbbi Biyoloji
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tıbbi biyoloji, moleküler genetik ve sitogenetik için temel bilgileri vermek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Multipl alleli ve kan grupları kalıtımı. Multifaktöriyel kalıtım ve pleitropi. Mitokondrial ve sitoplazmik kalıtım. Fenotipik ifade. Kromozom mutasyonları. Otozomal düzensizlikler, Cinsiyet düzensizlikleri. Genetik danışma, Prenatal tanı. Populasyon genetiği. DNA’nın yapısı ve replikasyonu. RNA’nın yapısı ve protein sentezi. Mutasyonlar ve DNA tamiri. Gen ekpresyonu ve kontrolü. Rekombinant DNA. Rekombinant DNA Uygulamaları Cinsiyete bağlı kalıtım. Genom analizi ve haritalama. DNA kitaplığı. DNA analiz yöntemleri. Bakteri Genetiği, Transformasyon, Transdüksiyon. Kojugasyon ve plazmidler. Ökaryotik genom organizasyonu. Kök hücre. Farmakogenetik. Davranış genetiği. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Seminer salonu |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Mendel genetiği. Tek gene bağlı kalıtım ve genler arası etkileşim. |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar. |
Ders, Tartışmalı Ders. |
|
2 |
Multipl alleli ve kan grupları kalıtımı. Multifaktöriyel kalıtım ve pleitropi. Mitokondrial ve sitoplazmik kalıtım. Fenotipik ifade. |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar. |
Ders, Tartışmalı Ders |
|
3 |
Kromozom mutasyonları. |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar. |
Ders, Tartışmalı Ders |
|
4 |
Otozomal düzensizlikler, Cinsiyet düzensizlikleri. |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar. |
Ders, Tartışmalı Ders, Gösterim. |
|
5 |
Genetik danışma, Prenatal tanı. |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar. |
Ders, Tartışmalı Ders. |
|
6 |
Populasyon genetiği. DNA’nın yapısı ve replikasyonu. |
Standart derslik teknolojileri, Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar. |
Ders, Tartışmalı Ders, Gösterim. |
|
7 |
RNA’nın yapısı ve protein sentezi. Mutasyonlar ve DNA tamiri. |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar. |
Ders, Tartışmalı Ders, Gösterim. |
|
8 |
Gen ekpresyonu ve kontrolu. Rekombinant DNA. |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar. |
Ders, Tartışmalı Ders. |
|
9 |
Rekombinant DNA Uygulamaları. |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar. |
Ders, Tartışmalı Ders. |
|
10 |
Cinsiyete bağlı kalıtım. Genom analizi ve haritalama. |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar. |
Ders, Tartışmalı Ders. |
|
11 |
DNA kitaplığı. DNA analiz yöntemleri. |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar. |
Ders, Tartışmalı Ders. |
|
12 |
Vize Sınavı |
Standart derslik |
Çoktan seçmeli sorular ile ölçme ve değerlendirme. |
|
13 |
Bakteri Genetiği, Transformasyon, Transdüksiyon. |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar. |
Ders, Tartışmalı Ders. |
|
14 |
Kojugasyon ve plazmidler. Ökaryotik genom organizasyonu. |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar. |
Ders, Tartışmalı Ders. |
|
15 |
Kök hücre. Farmakogenetik. Davranış genetiği. |
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar. |
Ders, Tartışmalı Ders. |
|
16/17 |
Final sınavı |
Standart derslik |
Çoktan seçmeli sorular ile ölçme ve değerlendirme. |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kasap H, Kasap M, Demirhan O, Alptekin D, Lüleyap Ü, Pazarbaşı A, Güzel Aİ. Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Editör Halil Kasap, Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010.
Cooper GM, Hausman RE. Hücre, Moleküler Yaklaşım. Üçüncü baskı. Çeviri Editörleri: Meral Sakızlı, Neşe Atabey. İzmir Tıp Kitabevi, 2006.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Klug WS, Cummings MR. Genetik Kavramlar, Altıncı Baskı. Çeviri Editörü: Öner C., Palme Yayıncılık, 2002.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar |
0 |
|
2 |
Doku ve organ sistemlerinin fonksiyonlarını bilmeli. |
0 |
|
3 |
Genetik materyalin yapısını bilmeli. |
4 |
|
4 |
Genetik hastalıkları ve hastalıklara neden olan genleri bilmeli. |
5 |
|
5 |
Moleküler ve sitogenetik tetkik ve analizleri yapabilmeli. |
2 |
|
6 |
Otozomal ve seks kromozomlarının sayısal ve yapısal anomalilerinin ne anlama geldiğini bilmeli ve açıklayabilmeli. |
5 |
|
7 |
Her türlü dokudan DNA izolasyonunu yapabilmeli. |
2 |
|
8 |
PCR yapabilmeli. |
1 |
|
9 |
Agaroz ve poliakrilamid jel elektroforezini yapabilmeli ve yorumlayabilmeli. |
2 |
|
10 |
Dokudan elde ettiği DNA´yı spektrofotometrede ölçebilmeli. |
1 |
|
11 |
QF-PCR tekniğini uygulama ve yorumlama becerisine sahip olmalı. |
1 |
|
12 |
Kan, amniyon, koryon villüs biyopsi örneklerinden hücre kültürü yapabilmeli, kromozom preparatını elde edebilmeli. |
3 |
|
13 |
Elde edilen kromozom preparatlarından karyotip analizini yapabilmeli, insan kromozomlarının tamamını tanıyabilmeli ve yorumlayabilmelidir. |
4 |
|
14 |
Bilimsel bir makaleyi yorumlayabilme ve makale nasıl yazılır öğrenmeli. |
1 |
|
15 |
Genlerin yapısını bilmeli. |
5 |
|
16 |
Kromozom ve gen mutasyonlarını bilmeli. |
5 |
|
17 |
Kalıtım biçimlerini (otozomal dominant, otozomal resesif, cinsiyete bağlı dominant ve resesif kalıtım modelleri) bilmeli. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
6 |
84 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
5 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 152 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|