Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Temel Tıbbi Genetik

Dersin Kodu : BİO502

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. MÜLKİYE KASAP
Prof.Dr. HALİL KASAP
Prof.Dr. OSMAN DEMİRHAN
Doç.Dr. AYFER PAZARBAŞI
Prof.Dr. DAVUT ALPTEKİN
Prof.Dr. HÜSNÜ ÜMİT LÜLEYAP

Dersin Öğrenme Kazanımları : Mendel genetiğinin temel prensiplerini bilmeli.
Multipl alleli ve kan grupları kalıtımını bilmeli. Multifaktöriyel kalıtımı, pleiotropi, mitokondrial ve sitoplazmik kalıtımı bilmeli.
Kromozom mutasyonları, otozomal düzensizlikler ve cinsiyete bağlı kromozom düzensizliklerini bilmeli.
DNA ve RNA´nın yapısını, mutasyonları, protein sentezini bilmeli.
Gen ekspresyonu kontrolünü ile rekombinant DNA teknolojilerini bilmeli.
Cinsiyete bağlı kalıtım ile genom analizi ve haritalanmasını bilmeli.
Bakteriler, virüsler, bakteri genetiğini bilmeli.
Kök hücre, farmakogenetik ve davranış genetiğini bilmeli.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : BİO501 Temel Tıbbi Biyoloji

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Tıbbi biyoloji, moleküler genetik ve sitogenetik için temel bilgileri vermek.

Dersin İçeriği : Multipl alleli ve kan grupları kalıtımı. Multifaktöriyel kalıtım ve pleitropi. Mitokondrial ve sitoplazmik kalıtım. Fenotipik ifade. Kromozom mutasyonları. Otozomal düzensizlikler, Cinsiyet düzensizlikleri. Genetik danışma, Prenatal tanı. Populasyon genetiği. DNA’nın yapısı ve replikasyonu. RNA’nın yapısı ve protein sentezi. Mutasyonlar ve DNA tamiri. Gen ekpresyonu ve kontrolü. Rekombinant DNA. Rekombinant DNA Uygulamaları Cinsiyete bağlı kalıtım. Genom analizi ve haritalama. DNA kitaplığı. DNA analiz yöntemleri. Bakteri Genetiği, Transformasyon, Transdüksiyon. Kojugasyon ve plazmidler. Ökaryotik genom organizasyonu. Kök hücre. Farmakogenetik. Davranış genetiği.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Seminer salonu


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Mendel genetiği. Tek gene bağlı kalıtım ve genler arası etkileşim. Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar. Ders, Tartışmalı Ders.
2 Multipl alleli ve kan grupları kalıtımı. Multifaktöriyel kalıtım ve pleitropi. Mitokondrial ve sitoplazmik kalıtım. Fenotipik ifade. Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar. Ders, Tartışmalı Ders
3 Kromozom mutasyonları. Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar. Ders, Tartışmalı Ders
4 Otozomal düzensizlikler, Cinsiyet düzensizlikleri. Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar. Ders, Tartışmalı Ders, Gösterim.
5 Genetik danışma, Prenatal tanı. Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar. Ders, Tartışmalı Ders.
6 Populasyon genetiği. DNA’nın yapısı ve replikasyonu. Standart derslik teknolojileri, Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar. Ders, Tartışmalı Ders, Gösterim.
7 RNA’nın yapısı ve protein sentezi. Mutasyonlar ve DNA tamiri. Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar. Ders, Tartışmalı Ders, Gösterim.
8 Gen ekpresyonu ve kontrolu. Rekombinant DNA. Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar. Ders, Tartışmalı Ders.
9 Rekombinant DNA Uygulamaları. Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar. Ders, Tartışmalı Ders.
10 Cinsiyete bağlı kalıtım. Genom analizi ve haritalama. Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar. Ders, Tartışmalı Ders.
11 DNA kitaplığı. DNA analiz yöntemleri. Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar. Ders, Tartışmalı Ders.
12 Vize Sınavı Standart derslik Çoktan seçmeli sorular ile ölçme ve değerlendirme.
13 Bakteri Genetiği, Transformasyon, Transdüksiyon. Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar. Ders, Tartışmalı Ders.
14 Kojugasyon ve plazmidler. Ökaryotik genom organizasyonu. Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar. Ders, Tartışmalı Ders.
15 Kök hücre. Farmakogenetik. Davranış genetiği. Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar. Ders, Tartışmalı Ders.
16/17 Final sınavı Standart derslik Çoktan seçmeli sorular ile ölçme ve değerlendirme.


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Kasap H, Kasap M, Demirhan O, Alptekin D, Lüleyap Ü, Pazarbaşı A, Güzel Aİ. Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Editör Halil Kasap, Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010.
 Cooper GM, Hausman RE. Hücre, Moleküler Yaklaşım. Üçüncü baskı. Çeviri Editörleri: Meral Sakızlı, Neşe Atabey. İzmir Tıp Kitabevi, 2006.
Diğer Kaynaklar  Klug WS, Cummings MR. Genetik Kavramlar, Altıncı Baskı. Çeviri Editörü: Öner C., Palme Yayıncılık, 2002.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 2 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 0
2 Doku ve organ sistemlerinin fonksiyonlarını bilmeli. 0
3 Genetik materyalin yapısını bilmeli. 4
4 Genetik hastalıkları ve hastalıklara neden olan genleri bilmeli. 5
5 Moleküler ve sitogenetik tetkik ve analizleri yapabilmeli. 2
6 Otozomal ve seks kromozomlarının sayısal ve yapısal anomalilerinin ne anlama geldiğini bilmeli ve açıklayabilmeli. 5
7 Her türlü dokudan DNA izolasyonunu yapabilmeli. 2
8 PCR yapabilmeli. 1
9 Agaroz ve poliakrilamid jel elektroforezini yapabilmeli ve yorumlayabilmeli. 2
10 Dokudan elde ettiği DNA´yı spektrofotometrede ölçebilmeli. 1
11 QF-PCR tekniğini uygulama ve yorumlama becerisine sahip olmalı. 1
12 Kan, amniyon, koryon villüs biyopsi örneklerinden hücre kültürü yapabilmeli, kromozom preparatını elde edebilmeli. 3
13 Elde edilen kromozom preparatlarından karyotip analizini yapabilmeli, insan kromozomlarının tamamını tanıyabilmeli ve yorumlayabilmelidir. 4
14 Bilimsel bir makaleyi yorumlayabilme ve makale nasıl yazılır öğrenmeli. 1
15 Genlerin yapısını bilmeli. 5
16 Kromozom ve gen mutasyonlarını bilmeli. 5
17 Kalıtım biçimlerini (otozomal dominant, otozomal resesif, cinsiyete bağlı dominant ve resesif kalıtım modelleri) bilmeli. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 5 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 152
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.08
Dersin AKTS Kredisi: 6