Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Bakteri Genetiği

Dersin Kodu : BİO511

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz ve Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. DAVUT ALPTEKİN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bakteriler hakkında bilgi sahibi olmalı.
Bakterilerin hücre yapısını bilmeli.
Bakterilerin doğadaki önemini bilmeli.
Transformasyon nedir bilmeli.
Transdüksiyon nedir bilmeli.
Konjugasyon nedir bilmeli.
Bakterilerin litik ve lizojenik tipteki yaşam döngülerini bilmeli.
Virüslerin ve bakteriyofajların yapısını ve önemini bilmeli.
Transpozonları ve önemini bilmeli.
Rekombinant DNA teknolojisini bilmeli.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bakterilerin yapısını ve doğadaki önemini, bakteri genomunu ve önemini, transformasyon, transdüksiyon ve konjugasyon yolu ile meydana gelen genetik değişiklikleri , rekombinant DNA teknolojisindeki önemini, virüslerin yapısını ve önemini, transpozonların önemini ve insan genomundaki etkilerini öğretmektir.

Dersin İçeriği : Bakteriler hakkında genel bilgiler. Bakteri hücre yapısı; hücre duvarı, hücre zarı. Bakteri sitoplazması, sitoplazma içi yapılar. Bakteri yüzey uzantıları; sil, flagel, pilus. Bakteri besi yeri hazırlama. Bakteri genomu; DNA, RNA. Bakterilerde gen fonksiyonlarının düzenlenmesi, operon kuramı. Bakterilerde mutasyonlar. Bakteriyofajlar, morfolojik yapıları, sınıflandırılmaları. Fajların yaşam döngüleri. Bakteriler arasında genetik madde aktarımı, Transformasyon. Bakteriler arasında genetik madde aktarımı, Konjugasyon. Bakteriler arasında genetik madde aktarımı, Transdüksiyon. Plazmitler. Transpozonlar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Seminer salonu


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Bakteriler hakkında genel bilgiler. Dinleme ve anlamlandırma, slayt hazırlama, durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, bilgisayar.
2 Bakteri hücre yapısı; hücre duvarı, hücre zarı. Dinleme ve anlamlandırma, slayt hazırlama, durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, bilgisayar.
3 Bakteri sitoplazması, sitoplazma içi yapılar. Dinleme ve anlamlandırma, slayt hazırlama, durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, bilgisayar.
4 Bakteri yüzey uzantıları; sil, flagel, pilus. Bakteri besi yeri hazırlama. Dinleme ve anlamlandırma, slayt hazırlama, durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, bilgisayar.
5 Bakteri genomu; DNA, RNA. Dinleme ve anlamlandırma, slayt hazırlama, durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, bilgisayar.
6 Bakterilerde gen fonksiyonlarının düzenlenmesi, operon kuramı. Dinleme ve anlamlandırma, slayt hazırlama, durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar.
7 Bakterilerde mutasyonlar. Dinleme ve anlamlandırma, slayt hazırlama, durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar.
8 Bakteriyofajlar, morfolojik yapıları, sınıflandırılmaları. Dinleme ve anlamlandırma, slayt hazırlama, durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar.
9 Fajların yaşam döngüleri. Dinleme ve anlamlandırma, slayt hazırlama, durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, bilgisayar.
10 Vize sınavı Çoktan seçmeli soru hazırlama. Çoktan seçmeli soru ile sınav, sözlü sınav.
11 Bakteriler arasında genetik madde aktarımı, Transformasyon. Dinleme ve anlamlandırma, slayt hazırlama, durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, bilgisayar.
12 Bakteriler arasında genetik madde aktarımı, Konjugasyon. Dinleme ve anlamlandırma, slayt hazırlama, durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, bilgisayar.
13 Bakteriler arasında genetik madde aktarımı, Transdüksiyon. Dinleme ve anlamlandırma, slayt hazırlama, durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, bilgisayar.
14 Plazmitler. Dinleme ve anlamlandırma, slayt hazırlama, durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, bilgisayar.
15 Transpozonlar. Dinleme ve anlamlandırma, slayt hazırlama, durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar.
16/17 Final sınavı Çoktan seçmeli soru hazırlama. Çoktan seçmeli soru ile sınav, sözlü sınav.


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Akman M. Bakteri Genetiği, Teorik-Pratik. Cumhuriyet Üniversitesi Yayını No:1, Sivas, 1977.
 Kasap H, Kasap M, Demirhan O, Alptekin D, Lüleyap Ü, Pazarbaşı A, Güzel Aİ. Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Editör Halil Kasap, Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010.
Diğer Kaynaklar  Cooper GM, Hausman RE. Hücre Moleküler Yaklaşım. Üçüncü baskı. Çeviri Editörleri: Meral sakızlı, Neşe Atabey. İzmir Tıp Kitabevi, 2006.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 3 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 5
2 Doku ve organ sistemlerinin fonksiyonlarını bilmeli. 0
3 Genetik materyalin yapısını bilmeli. 5
4 Genetik hastalıkları ve hastalıklara neden olan genleri bilmeli. 3
5 Moleküler ve sitogenetik tetkik ve analizleri yapabilmeli. 2
6 Otozomal ve seks kromozomlarının sayısal ve yapısal anomalilerinin ne anlama geldiğini bilmeli ve açıklayabilmeli. 0
7 Her türlü dokudan DNA izolasyonunu yapabilmeli. 2
8 PCR yapabilmeli. 2
9 Agaroz ve poliakrilamid jel elektroforezini yapabilmeli ve yorumlayabilmeli. 0
10 Dokudan elde ettiği DNA´yı spektrofotometrede ölçebilmeli. 0
11 QF-PCR tekniğini uygulama ve yorumlama becerisine sahip olmalı. 0
12 Kan, amniyon, koryon villüs biyopsi örneklerinden hücre kültürü yapabilmeli, kromozom preparatını elde edebilmeli. 1
13 Elde edilen kromozom preparatlarından karyotip analizini yapabilmeli, insan kromozomlarının tamamını tanıyabilmeli ve yorumlayabilmelidir. 0
14 Bilimsel bir makaleyi yorumlayabilme ve makale nasıl yazılır öğrenmeli. 4
15 Genlerin yapısını bilmeli. 2
16 Kromozom ve gen mutasyonlarını bilmeli. 2
17 Kalıtım biçimlerini (otozomal dominant, otozomal resesif, cinsiyete bağlı dominant ve resesif kalıtım modelleri) bilmeli. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 4 12
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 126
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.04
Dersin AKTS Kredisi: 5