Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sıra İstatistikleri ve Tahmin

Dersin Kodu : ISB-566

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. ALİ İHSANGENÇ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Sıra istatistikleri teorisini öğrenir.
Sıra istatistiklerine dayalı tahmin edicileri öğrenir.
İstatistiksel paket programlar kullanarak tahmin edicilerin nasıl hesaplanacağını öğrenir.
Tahmin edicileri karşılaştırma kriterlerini uygular.
Regresyon modellerinde tahmin yöntemlerini öğrenir.
Sansürlü veri durumunda tahmin yöntemlerini öğrenir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı istatistiksel sonuç çıkarsamada özellikle parametre tahmininde sıra istatistiklerine dayalı tahmin edicilerin bulunması, hesaplanması ve diğer klasik tahmin edicilerle karşılaştırılması konularını tartışmaktır.

Dersin İçeriği : Sıra istatistiklerinin dağılımı, sıra istatistiklerinin momentleri ve moment bağıntıları, çeşitli özel dağılımlar için sonuçlar, lineer tahmin, BLUE, maksimum olabilirlik yöntemi, yaklaşık maksimum olabilirlik yöntemi, seçilmiş sıra istatistiklerine dayalı optimal tahmin, Cohen-Whitten tahmin edicileri, regresyon modellerinde tahmin, sansürlü örneklemler

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İstatistik Bölümü seminer salonu


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Sıra istatistikleri teorisi Kaynak okuma Düz anlatım, makale, tartışma
2 Sıra istatistikleri teorisi Kaynak okuma Düz anlatım, makale, tartışma
3 Sıra istatistiklerinin momentleri, Moment bağıntıları Kaynak okuma Düz anlatım, makale, tartışma
4 Lineer tahmin Kaynak okuma Düz anlatım, makale, tartışma
5 Lineer tahmin Kaynak okuma Düz anlatım, makale, tartışma
6 Maksimum olabilirlik yöntemi Kaynak okuma Düz anlatım, makale, tartışma
7 Yaklaşık maksimum olabilirlik yöntemi Kaynak okuma Düz anlatım, makale, tartışma, ödev
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Yazılı sınav
9 Seçilmiş sıra istatistiklerine dayalı optimal tahmin Kaynak okuma Düz anlatım, makale, tartışma
10 Cohen-Whitten tahmin edicileri Kaynak okuma Düz anlatım, makale, tartışma
11 Cohen-Whitten tahmin edicileri Kaynak okuma Düz anlatım, makale, tartışma
12 Regresyon modellerinde tahmin Kaynak okuma Düz anlatım, makale, tartışma
13 Regresyon modellerinde tahmin Kaynak okuma Düz anlatım, makale, tartışma
14 Sansürlü örneklemler Kaynak okuma Düz anlatım, makale, tartışma
15 Sansürlü örneklemler Kaynak okuma Düz anlatım, makale, tartışma
16/17 Dönem sonu sınavı Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  N. Balakrishnan, A. C. Cohen, Order Statistics and Inference, Academic Press, 1991.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 6 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Olasılık ve İstatistik konularında derinlemesine ve genişlemesine kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptirler 5
2 Matematik, Olasılık ve İstatistik konularında bilimsel araştırma yaparlar. 5
3 İstatistik alanında doktora planları yapabilecek bilgilere sahiptirler. 0
4 İstatistikte kullanılan analiz ve modelleme yöntemleri hakkında kapsamlı bilgiye sahiptir. 0
5 İstatistikte kullanılan yöntemler hakkında kapsamlı bilgiye sahiptir. 0
6 İstatistiksel problemleri işaret eder, çözmek için yöntem geliştirir. 0
7 İstatistiksel problemleri çözümlemede yenilikçi yöntemler uygular. 0
8 Alanında karşılaştığı problemleri analitik modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular. 0
9 Bilgiye erişir ve bununla ilgili kaynak araştırması yapar. 0
10 Karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. 0
11 Sorumluluk alma özgüvenine sahiptir. 0
12 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalığa sahip olduğunu çalışmalarıyla gösterir. 0
13 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. 0
14 Verilerin toplanması, işlenmesi, kullanılması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. 0
15 Kendini istatistikte ve ilgili alanlarda sürekli yeniler. 0
16 Türkçe ve İngilizce sözlü ve yazılı iletişim kurar. 0
17 İstatistik uygulamaları için gereken donanım ve yazılımları kullanır. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 6 7 42
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü: 154
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.16
Dersin AKTS Kredisi: 6