|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İslam`da Bilim Tarihi |
|
Dersin Kodu |
: |
İTS 733 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAYRİ KAPLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Felsefe ve fen bilimlerinin komşu kültürlerden İslam dünyasına intikal yol ve yöntemlerini açıklama Klasik bilim sınıflamasını gösterme, dini ve pozitif bilimleri listeleme İslam kültür coğrafyasında bilimsel eğitim, metot ve kurumlarının tarihsel sürecini açıklama Ansiklopedik bilim anlayışından farklı bilim dallarında uzmanlaşmaya geçişin nedenlerini örneklerle açıklama Çeşitli bilim dallarında müslümanların bilim tarihi literatürüne geçen keşif ve icatlarından örnekler gösterme Bilimsel mirasın batıya intikal yollarını ve çeşitli alanlardan somut örneklerini belirtme Çağımız bilim dünyasında İslam toplumlarının konumunu, bilim ve teknik alanında müslümanların geri kalışını neden ve sonuçlarıyla analiz etme
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Genel bilim tarihi içerisinde İslam kültür coğrafyasının bilimsel yazın ve ürünlerini, buluş ve katkılarını kronolojik süreçte çeşitli bilim dallarından somut örneklerle açıklama |
|
Dersin İçeriği |
: |
İslam dini ve bilim arasındaki ilişki ve İslam kültür coğrafyasında bilimsel eğitim, metot ve kurumlarının tarihsel süreci. İslam kültür dünyasında bilimsel hareketliliğin kökenleri. İslam düşüncesinde bilim felsefesi. Bilim sınıflamaları; bilim dalları ve alanlarının ayrılması, uzmanlaşmalar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İslam kültür dünyasında bilimsel hareketliliğin kökenleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
2 |
İslam düşüncesinde bilim felsefesi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
3 |
Bilim sınıflamaları; bilim dalları ve alanlarının ayrılması, uzmanlaşmalar |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
4 |
Bilimsel eğitim ve kurumlar, Sanat ve Siyaset |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
5 |
Bilim yazını, Aritmetik, Cebir, Geometri gibi Matematik bilimleri ve teknolojisi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
6 |
Astronomi bilimleri, Fizik Bilimleri ve teknolojileri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
7 |
Kimya Bilimleri, Tıp Bilimleri ve teknolojileri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
8 |
Arasınav |
Konu Tekrarı |
Arasınav |
|
9 |
Biyoloji, Botanik, Zooloji ve Veterinerlik |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
10 |
Jeoloji ve Meteoroloji, Mineraloji, Haritacılık |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
11 |
İslam kültür coğrafyasının bilimsel yazın ve ürünlerinin Batı’ya intikali ve özümsenmesi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
12 |
İslam dünyasında bilimsel gelişme ve çalışmaların duraklaması |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
13 |
İslam dünyasında modernleşme çabaları |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
14 |
Günümüzdeki durum |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
15 |
Günümüzdeki durum |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
16/17 |
Final |
Final |
Final |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Bayraktar, Mehmet, İslamda Bilim ve Teknoloji Tarihi
Sezgin, Fuat, İslamda Bilim ve Teknik
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslâm Tarihi’nin dönemlerini ve bu dönemler arasındaki farkları bilir. |
3 |
|
2 |
İslâm Medeniyetinin doğuşu, kaynakları, gelişmesi ve diğer medeniyetlere etkileri; Müslüman toplumların sosyo-kültürel ve iktisadî özellikleri hakkında karşılaştırma yapabilecek ölçüde teferruatlı bilgi sahibi olur. |
4 |
|
3 |
Bu alanlarda siyasî, kültürel ve sosyal tarih bakımından disiplinler arası metodolojik, sentezci ve eleştirel bakış açısı kazanır ve bu kazanımlarını çalışmalarında uygulayabilir. |
4 |
|
4 |
Türk-İslâm Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri orijinalinden okuyup anlayabilir. |
2 |
|
5 |
Genel müzik nazariyatı hakkında bilgi sahibidir. |
2 |
|
6 |
Mimarî ve tezyinî sanatların tarihini, özelliklerini bilir. |
3 |
|
7 |
Estetik düşünce anlayışına sahiptir. |
4 |
|
8 |
Osmanlı Türkçesi ile yazılmış edebî ve tarihî metinleri günümüz Türkçesine aktarabilir. |
1 |
|
9 |
Türk-İslâm kültürü çerçevesinde tarihî, edebî bir bakış açısı kazanır. |
4 |
|
10 |
Araştırmalarda Osmanlı Türkçesi ile yazılmış matbu veya yazma eserlerden faydalanabilir. |
1 |
|
11 |
Türk-Din Mûsikîsi formları hakkında bilgi sahibi olup, uygulama yapabilir. |
1 |
|
12 |
Kazanımlarını eleştirel bir bakış açısıyla bilimsel üretkenliğe dönüştürebilir. |
4 |
|
13 |
Kültür, medeniyet ve tarih ilişkisini kavrayabilir |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 101 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.04 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|