Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İslam`da Bilim Tarihi

Dersin Kodu : İTS 733

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAYRİ KAPLAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Felsefe ve fen bilimlerinin komşu kültürlerden İslam dünyasına intikal yol ve yöntemlerini açıklama
Klasik bilim sınıflamasını gösterme, dini ve pozitif bilimleri listeleme
İslam kültür coğrafyasında bilimsel eğitim, metot ve kurumlarının tarihsel sürecini açıklama
Ansiklopedik bilim anlayışından farklı bilim dallarında uzmanlaşmaya geçişin nedenlerini örneklerle açıklama
Çeşitli bilim dallarında müslümanların bilim tarihi literatürüne geçen keşif ve icatlarından örnekler gösterme
Bilimsel mirasın batıya intikal yollarını ve çeşitli alanlardan somut örneklerini belirtme
Çağımız bilim dünyasında İslam toplumlarının konumunu, bilim ve teknik alanında müslümanların geri kalışını neden ve sonuçlarıyla analiz etme

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Genel bilim tarihi içerisinde İslam kültür coğrafyasının bilimsel yazın ve ürünlerini, buluş ve katkılarını kronolojik süreçte çeşitli bilim dallarından somut örneklerle açıklama

Dersin İçeriği : İslam dini ve bilim arasındaki ilişki ve İslam kültür coğrafyasında bilimsel eğitim, metot ve kurumlarının tarihsel süreci. İslam kültür dünyasında bilimsel hareketliliğin kökenleri. İslam düşüncesinde bilim felsefesi. Bilim sınıflamaları; bilim dalları ve alanlarının ayrılması, uzmanlaşmalar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İslam kültür dünyasında bilimsel hareketliliğin kökenleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
2 İslam düşüncesinde bilim felsefesi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
3 Bilim sınıflamaları; bilim dalları ve alanlarının ayrılması, uzmanlaşmalar Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
4 Bilimsel eğitim ve kurumlar, Sanat ve Siyaset Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
5 Bilim yazını, Aritmetik, Cebir, Geometri gibi Matematik bilimleri ve teknolojisi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
6 Astronomi bilimleri, Fizik Bilimleri ve teknolojileri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
7 Kimya Bilimleri, Tıp Bilimleri ve teknolojileri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
8 Arasınav Konu Tekrarı Arasınav
9 Biyoloji, Botanik, Zooloji ve Veterinerlik Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
10 Jeoloji ve Meteoroloji, Mineraloji, Haritacılık Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
11 İslam kültür coğrafyasının bilimsel yazın ve ürünlerinin Batı’ya intikali ve özümsenmesi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
12 İslam dünyasında bilimsel gelişme ve çalışmaların duraklaması Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
13 İslam dünyasında modernleşme çabaları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
14 Günümüzdeki durum Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
15 Günümüzdeki durum Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz Anlatım
16/17 Final Final Final


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Bayraktar, Mehmet, İslamda Bilim ve Teknoloji Tarihi
 Sezgin, Fuat, İslamda Bilim ve Teknik
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 1 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslâm Tarihi’nin dönemlerini ve bu dönemler arasındaki farkları bilir. 3
2 İslâm Medeniyetinin doğuşu, kaynakları, gelişmesi ve diğer medeniyetlere etkileri; Müslüman toplumların sosyo-kültürel ve iktisadî özellikleri hakkında karşılaştırma yapabilecek ölçüde teferruatlı bilgi sahibi olur. 4
3 Bu alanlarda siyasî, kültürel ve sosyal tarih bakımından disiplinler arası metodolojik, sentezci ve eleştirel bakış açısı kazanır ve bu kazanımlarını çalışmalarında uygulayabilir. 4
4 Türk-İslâm Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri orijinalinden okuyup anlayabilir. 2
5 Genel müzik nazariyatı hakkında bilgi sahibidir. 2
6 Mimarî ve tezyinî sanatların tarihini, özelliklerini bilir. 3
7 Estetik düşünce anlayışına sahiptir. 4
8 Osmanlı Türkçesi ile yazılmış edebî ve tarihî metinleri günümüz Türkçesine aktarabilir. 1
9 Türk-İslâm kültürü çerçevesinde tarihî, edebî bir bakış açısı kazanır. 4
10 Araştırmalarda Osmanlı Türkçesi ile yazılmış matbu veya yazma eserlerden faydalanabilir. 1
11 Türk-Din Mûsikîsi formları hakkında bilgi sahibi olup, uygulama yapabilir. 1
12 Kazanımlarını eleştirel bir bakış açısıyla bilimsel üretkenliğe dönüştürebilir. 4
13 Kültür, medeniyet ve tarih ilişkisini kavrayabilir 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 101
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.04
Dersin AKTS Kredisi: 4