|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tarihi Türk Lehçeleri I |
|
Dersin Kodu |
: |
İTS 725 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. AYŞEHAN DENİZ ABİK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Orhon Türkçesi ve Uygur Türkçesi metinlerinin alfabe, metin içerikleri ve inanç çevresi bakımından tanınması. Türk dili tarihinde Eski Türkçe teriminin kapsamında yer alan yazı dillerinin ayırıcı özelliklerini tanıma. Karahanlı Türkçesi metinlerini içerik, ses bilgisi, biçim bilgisi ve sözvarlığı bakımından tanıma. Orhon, Uygur ve Karahanlı metinlerinde kullanılan alfabeleri ve imlaları tanıma. Uygurca metinleri içerik, ses bilgisi, biçim bilgisi ve sözvarlığı bakımından tanıma. Orhon Türkçesi metinlerini (Göktürkçe metinleri) içerik, ses bilgisi, biçim bilgisi ve sözvarlığı bakımından tanıma.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
İTS 703 Türk-İslam Edebiyatı Tarihi I
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Karahanlı Türkçesinden sonra gelişen tarihi İslami Türk yazı dillerinin karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Tarihi İslami Türk yazı dillerini tanıma. Karşılaştırmalı olarak değerlendirme. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Yazı dili terimi ve kapsamı, Tarihi Türk Yazı dillerinin değerlendirilmesi. |
Konunun kaynaklardan araştırılması. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama |
|
2 |
Orhon Türkçesi metinleri, runik alfabe, metin külliyatının değerlendirilmesi. Runik alfabenin tanıtımı, imla özellikleri, transliterasyon. |
Konunun kaynaklardan araştırılması. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama |
|
3 |
Köl Tiğin yazıtı üzerinde transliterasayon, transkripsyon, çeviri, sesbilgisi, biçimbilgisi, sözvarlığı çalışmaları. |
Konunun kaynaklardan araştırılması. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama |
|
4 |
Köl Tiğin yazıtı üzerinde transliterasayon, transkripsyon, çeviri, sesbilgisi, biçimbilgisi, sözvarlığı çalışmaları. |
Konunun kaynaklardan araştırılması. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama |
|
5 |
Tunyukuk yazıtı üzerinde transliterasayon, transkripsyon, çeviri, sesbilgisi, biçimbilgisi, sözvarlığı çalışmaları. |
Konunun kaynaklardan araştırılması. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama |
|
6 |
Uygur metinlerinde kullanılan alfabeler, Uygur alfabesi, uygurca metinler külliyatının özellikleri, inanç çevreleri. |
Konunun kaynaklardan araştırılması. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama |
|
7 |
Kuanşi İm Pusar ve Huastuanift metinleri üzerinde transliterasayon, transkripsyon, çeviri, sesbilgisi, biçimbilgisi, sözvarlığı çalışmaları. |
Konunun kaynaklardan araştırılması. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama |
|
8 |
Ara Sınavı |
Hazırlık Çalışması |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Karahanlı Türkçesi metinlerinin tanıtımı, Orhon ve Uygur metinlerinden ayrılan yanları, Kutadgu Bilig üzerinde çevriyazı, çeviri, ses bilgisi. |
Konunun kaynaklardan araştırılması. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama |
|
10 |
Kutadgu Bilig üzerinde çevriyazı, çeviri, ses bilgisi, biçim bilgisi, sözvarlığı çalışmaları. |
Konunun kaynaklardan araştırılması. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama |
|
11 |
Divanü Lugati´t-Türk üzerinde çevriyazı, çeviri, ses bilgisi, biçim bilgisi, sözvarlığı çalışmaları. |
Konunun kaynaklardan araştırılması. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama |
|
12 |
Atabetül-Hakayık üzerinde çevriyazı, çeviri, ses bilgisi, biçim bilgisi, sözvarlığı çalışmaları. |
Konunun kaynaklardan araştırılması. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama |
|
13 |
Atabetül-Hakayık üzerinde çevriyazı, çeviri, ses bilgisi, biçim bilgisi, sözvarlığı çalışmaları. |
Konunun kaynaklardan araştırılması. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama |
|
14 |
Rylands satırlar arası Kur´an Tercümesi üzerinde çevriyazı, çeviri, ses bilgisi, biçim bilgisi, sözvarlığı çalışmaları. |
Konunun kaynaklardan araştırılması. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama, |
|
15 |
Sınav |
Hazırlık Çalışması |
Yazılı Sınav |
|
16/17 |
Sınav |
Hazırlık Çalışması |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Berta Arpad, Sözlerimi Dinleyin Türk ve UygurRunik yazıtlarının Karşılaştırmalı yayını (Çeviren EmineYılmaz), Ankara, 2010.
Ölmez, Mehmet, Orhon Uygur hanlığı Dönemi Moğolistan´daki Eski Türk Yazıtları, Ankara, 2012
Tekin, Talat, Orhon Yazıtları, Ankara, 1988.
Tekin , Talat, Tunyukuk Yazıtı, Ankara, 1994.
Ergin, Muharrem, Orhun Abideleri, İstanbul,
Aydın, Erhan, Orhon Yazıtları, Konya, 2012
Thomsen, Orhon ve Yenisey Yazıtlarının Çözümü İlk Bildiri çözülmüş Orhon Yazıtları(Çeviren Vedat Köken), Ankara, 1993.
Orkun, Hüseyin Namık, Eski Türk Yazıtları, Ankara, 1944
Bazin, Louis, Eski Türk Dünyasında Kronoloji Yöntemleri(çeviren Vedat Köken), Ankara,2011.
Malov, Pamyatniki drevnetyurskiy pismennosti, akademiya Nauk SSR, Moskva-Leningred, 1952.
Ölmez, Mehmet, Altun Yaruk III. Kitap, Ankara,
Arat, R.Rahmeti, Eski Türk Şiiri, Ankara,1991.
Kaya, Ceval, Uygurca Altun Yaruk, Ankara,
A.von Le Coq, Huastuanift (Çeviren S.Himran), Ankara, 1941.
D-K I, II, III (1982, 1984, 1985), Dankoff, R.- Kelly, J. , Mahmud al-Kaşgari, Compendium of the Turkic Dialects (Divan Lugat at-Turk), Harvard University, Washington.
DLT, Kaşgarlı Mahmud, Divanü Lugati’t-Türk Tıpkıbasım, Kültür Bakanlığı, Ankara, 1990.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
90 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
10 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslâm Tarihi’nin dönemlerini ve bu dönemler arasındaki farkları bilir. |
2 |
|
2 |
İslâm Medeniyetinin doğuşu, kaynakları, gelişmesi ve diğer medeniyetlere etkileri; Müslüman toplumların sosyo-kültürel ve iktisadî özellikleri hakkında karşılaştırma yapabilecek ölçüde teferruatlı bilgi sahibi olur. |
3 |
|
3 |
Bu alanlarda siyasî, kültürel ve sosyal tarih bakımından disiplinler arası metodolojik, sentezci ve eleştirel bakış açısı kazanır ve bu kazanımlarını çalışmalarında uygulayabilir. |
4 |
|
4 |
Türk-İslâm Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri orijinalinden okuyup anlayabilir. |
4 |
|
5 |
Genel müzik nazariyatı hakkında bilgi sahibidir. |
2 |
|
6 |
Mimarî ve tezyinî sanatların tarihini, özelliklerini bilir. |
2 |
|
7 |
Estetik düşünce anlayışına sahiptir. |
4 |
|
8 |
Osmanlı Türkçesi ile yazılmış edebî ve tarihî metinleri günümüz Türkçesine aktarabilir. |
3 |
|
9 |
Türk-İslâm kültürü çerçevesinde tarihî, edebî bir bakış açısı kazanır. |
5 |
|
10 |
Araştırmalarda Osmanlı Türkçesi ile yazılmış matbu veya yazma eserlerden faydalanabilir. |
3 |
|
11 |
Türk-Din Mûsikîsi formları hakkında bilgi sahibi olup, uygulama yapabilir. |
3 |
|
12 |
Kazanımlarını eleştirel bir bakış açısıyla bilimsel üretkenliğe dönüştürebilir. |
4 |
|
13 |
Kültür, medeniyet ve tarih ilişkisini kavrayabilir |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 99 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|