|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Seyahatnamelerde Anadolu Türk Kentleri |
|
Dersin Kodu |
: |
İTS 728 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. M.GÖZDE RAMAZANOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kültür varlığı eserlerin kültürün maddi simgeleri olduğunu bilmek ve gerekçeleriyle ifade etmek Yaşam çevresinin, toplumsal-ekonomik koşulların mimarlık ürünlerine etkisini kavramak Araştırma kaynağı olarak seyahatnameleri değerlendirmeyi öğrenmek Farklı kültürlere bireylerin, mevcut kültürü algılamasındaki farklılıkları kavramak
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Doğulu ve Batılı seyyahların kayıtlarına göre Anadolu’daki Türk şehirlerindeki yaşama kültürü, bu kültürün ortaya koyduğu mimarlık ve yerleşim özellikleri incelenmektedir. Görgü tanıklarının gözünden dönemin mimarlık ve kültürel ortamı irdelenir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
seyahatnamelerdeki bilgiler ışığında Anadoludaki Türk şehirleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
öğretim üyesi odası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
temel kavramlar: seyahatname, kültür, mimarlık kavramları ve ilişkileri |
|
anlatma |
|
2 |
Seyahatnamelerden yararlanma, karşılaştırma, Seyahatname inceleme yöntemleri |
okuma ödevi |
anlatma, tartışma |
|
3 |
Seyahatnamede anlatıcının öznel gözlemlerinin irdelenmesi, kültürün algılanmasında farlılıklar |
okuma ödevi |
anlatma, tartışma |
|
4 |
Seyahatnamelerdeki kaynak alan kent tarihi çalışmalarından örneklerin incelenmesi |
okuma ve analiz ödevi |
anlatma, tartışma |
|
5 |
Seçilen örnek Seyahatnamenin irdelenmesi, analiz çalışması |
okuma ödevi |
anlatma, tartışma |
|
6 |
Seyahatnameleri kaynak olarak değerlendiren "alan çalışmalarından" örnekler |
okuma, analiz ve sentez çalışması ödevi |
anlatma, gösterme, tartışma |
|
7 |
sınav |
sınav hazırlığı |
|
|
8 |
Seçilen örnek Seyahatnamenin tartışılması |
okuma ödevi |
anlatma, tartışma |
|
9 |
seyahatnameden kentin kültürünü ve dokusunu okuma, analiz çalışması (ve Seçilen örnek Seyahatnamenin tartışılması) |
okuma ödevi |
anlatma, gösterme, tartışma |
|
10 |
Seyahatnamelerdeki farklı bilgilerin karşılaştırılması (Seçilen örnek Seyahatnamenin tartışılması) |
okuma ve sentez çalışması ödevi |
anlatma, tartışma |
|
11 |
Seçilen örnek Seyahatnamenin tartışılması, analiz ve sentez çalışması |
okuma,analiz ve sentez çalışması ödevi |
anlatma, tartışma |
|
12 |
Seyahatnamelerin karşılaştırılarak kent kültürünün yorumlanması, |
okuma ve sentez çalışması ödevi |
anlatma, tartışma |
|
13 |
Seçilen örnek Seyahatnamelerin birlikte analiz ve sentezi |
okuma ve sentez çalışması ödevi |
anlatma, tartışma |
|
14 |
Sunum (seminer çalışması) |
Okuma ve sunum hazırlama |
sunum |
|
15 |
Sunum (seminer çalışması) |
Okuma ve sunum hazırlama |
sunum ve tartışma |
|
16/17 |
sınav |
sınav hazırlığı |
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Barbaro, Josaphat, “Anadolu´ya ve İran´a Seyahat”, 2009, İstanbul
Ch. Schefer, yay haz. M.S. Eren, “Bertrandon De La Broquiere´in Denizaşırı Seyahati”, 2000, İstanbul
Ömer Subhi, Ömer Subhi Bey´in Bursa Seyahati, 2007, İstanbul
Danieloğlu, D.E., “1850 Yılında Yapılan Bir Pamphylia Seyahati”, Suna ve İnan Kıraç Akdeniz Medeniyetleri Araştırma Enstitüsü, İstanbul.
Kenan, Seyfi, “Osmanlılar ve Avrupa - Seyahat, Karşılama ve Etkileşim / The Ottomans and Europe - Travel, Encouter and Interaction”, İsam Yay, 2010, İstanbul.
Villalon de Cristobal, “Türkiye Seyahati, (Kanuni Sultan Süleyman Devrinde İstanbul - 1557 Yılında Bir El Yazması)”, Erko Yay., 2011, İstanbul
ilgil seyahatnameler
Evliya Çelebi Seyahatnamesi
Sarre, F., Küçükasya Seyahati 1895 Yazı (Selçuklu Sanatı ve Ülkenin Coğrafyası Üzerine Araştırmalar), Pera Yay., 1998, İstanbul
Tanpınar, Ahmet Hamdi, "Beş Şehir", Dergâh Yay., İstanbul, 1987
De Kay, James Ellsworth, "1831-1832 Türkiye´sinden Görünümler", ODTÜ Geliştirme Vakfı Yay. 2009, Ankara,
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
6 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslâm Tarihi’nin dönemlerini ve bu dönemler arasındaki farkları bilir. |
1 |
|
2 |
İslâm Medeniyetinin doğuşu, kaynakları, gelişmesi ve diğer medeniyetlere etkileri; Müslüman toplumların sosyo-kültürel ve iktisadî özellikleri hakkında karşılaştırma yapabilecek ölçüde teferruatlı bilgi sahibi olur. |
2 |
|
3 |
Bu alanlarda siyasî, kültürel ve sosyal tarih bakımından disiplinler arası metodolojik, sentezci ve eleştirel bakış açısı kazanır ve bu kazanımlarını çalışmalarında uygulayabilir. |
5 |
|
4 |
Türk-İslâm Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri orijinalinden okuyup anlayabilir. |
1 |
|
5 |
Genel müzik nazariyatı hakkında bilgi sahibidir. |
0 |
|
6 |
Mimarî ve tezyinî sanatların tarihini, özelliklerini bilir. |
5 |
|
7 |
Estetik düşünce anlayışına sahiptir. |
5 |
|
8 |
Osmanlı Türkçesi ile yazılmış edebî ve tarihî metinleri günümüz Türkçesine aktarabilir. |
0 |
|
9 |
Türk-İslâm kültürü çerçevesinde tarihî, edebî bir bakış açısı kazanır. |
4 |
|
10 |
Araştırmalarda Osmanlı Türkçesi ile yazılmış matbu veya yazma eserlerden faydalanabilir. |
2 |
|
11 |
Türk-Din Mûsikîsi formları hakkında bilgi sahibi olup, uygulama yapabilir. |
0 |
|
12 |
Kazanımlarını eleştirel bir bakış açısıyla bilimsel üretkenliğe dönüştürebilir. |
5 |
|
13 |
Kültür, medeniyet ve tarih ilişkisini kavrayabilir |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
2 |
26 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
6 |
3 |
18 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 96 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|