|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türk-İslam Edebiyatında Nazım |
|
Dersin Kodu |
: |
İTS 724 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. NURAN ÖZTÜRK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Klasik şiir metinlerindeki aruz ölçüsü gibi ögeleri bilir. Türk İslam edebiyatında yer alan nazım şekillerini tanır.
Türk İslam edebiyatında yer alan nazım türlerinin farkına varır.
Türk İslam Edebiyatında ele alınan konu ile nazım şekli ve türü arasındaki ilişkiyi kavrar.
Nazım ve nesir arasındaki farkları anlar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Türk-İslâm Edebiyatındaki manzum eserlerin özelliklerini tanıtmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Manzum eserlere ilişkin vezin (aruz), şekil (nazım şekilleri), tür (nazım türleri) gibi konular ve eski şiirin yer aldığı Divan ve Cönk kitaplarından söz edilecektir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Yüksek Lisans Dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Aruzun doğuşu, gelişmesi, Arap, Fars ve Türk dillerindeki hece çeşitleri |
Aruzla ilgili Kaynak Eserler okunması |
Düz Anlatım,
Uygulama,
Soru-Cevap |
|
2 |
Aruz Terimleri: Vasl, İmale, Med, Zihaf, Kasr, Sekt-i melih. |
Aruzla ilgili Kaynak Eserler okunması |
Düz Anlatım,
Uygulama,
Soru-Cevap |
|
3 |
Aruz kalıpları ve bahirleri; aruz uygulamaları I. |
Aruzla ilgili Kaynak Eserler okunması |
Düz Anlatım,
Uygulama,
Soru-Cevap |
|
4 |
Aruz kalıpları ve bahirleri; aruz uygulamaları II. |
Aruz Alıştırmaları |
Düz Anlatım,
Uygulama,
Soru-Cevap |
|
5 |
Nazım şekillerinin tasnifi, tür ve şekil arasındaki farklılıklar. Mısra ve beyit kavramları |
Nazım Bilgileri Hakkında Okuma |
Düz Anlatım,
Uygulama,
Soru-Cevap |
|
6 |
Beyitlerle kurulan nazım biçimleri |
Nazım Bilgileri Hakkında Okuma |
Düz Anlatım,
Uygulama,
Soru-Cevap |
|
7 |
Bentlerle kurulan nazım biçimleri. |
Nazım Bilgileri Hakkında Okuma |
Düz Anlatım,
Uygulama,
Soru-Cevap |
|
8 |
Ara sınav |
Sınava Hazırlık |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Türk İslam Edebiyatı Nazım Şekilleri I |
Nazım Şekilleri Hakkında Okuma |
Düz Anlatım,
Uygulama,
Soru-Cevap |
|
10 |
Türk İslam Edebiyatı nazım Şekilleri II |
Nazım Şekilleri Hakkında Okuma |
Düz Anlatım,
Uygulama,
Soru-Cevap |
|
11 |
Türk İslam Edebiyatı nazım türleri I |
Nazım Türleri Hakkında Okuma |
Düz Anlatım,
Uygulama,
Soru-Cevap |
|
12 |
Türk İslam Edebiyatı nazım türleri II |
Nazım Türleri Hakkında Okuma |
Düz Anlatım,
Uygulama,
Soru-Cevap |
|
13 |
Ebced ve Tarih Düşürme |
Tarih Düşürme Hakkında Okuma |
Düz Anlatım,
Uygulama,
Soru-Cevap |
|
14 |
Manzum Bilmeceler (Muamma, Lügaz) |
Manzum Bilmece Hakkında Bilgi Toplama |
Düz Anlatım,
Uygulama,
Soru-Cevap |
|
15 |
Mürettep ve Gayr-ı Mürettep Divan,
Cönk |
Divan Düzeni Hakkında Bilgi Toplama, Örnek Divan İncelemeleri |
Düz Anlatım,
Uygulama,
Soru-Cevap |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sınava hazırlık |
Yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nazım I, Ankara 2006, Akçağ Yay.
Ahmet Atilla Şentürk, Osmanlı Şiiri Antolojisi, İstanbul 2011, YKY.
İskender Pala, Divan Edebiyatı, İstanbul 1992, Ağaç Yay.
Tahirü’l-Mevlevî, Edebiyat Lugati, haz. Kemal Edib Kürkçüoğlu, İstanbul 1973, Enderun Yay.
Muallim Naci, Edebiyat terimleri, Istılahat-ı edebiye, Haz. Yekta Saraç, İstanbul 2004, Gökkubbe Yay.
Haluk İpekten, Eski Türk Edebiyatı nazım Şekilleri ve Aruz, İstanbul 2008, Dergâh Yay.
İskender Pala, Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, İstanbul 2011, Kapı Yay.
Hikmet İlaydın,Türk Edebiyatında Nazım, Ankara 1997, Akçağ Yayınları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), Temmuz-Ağustos-Eylül 1986 TDK Yay.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslâm Tarihi’nin dönemlerini ve bu dönemler arasındaki farkları bilir. |
1 |
|
2 |
İslâm Medeniyetinin doğuşu, kaynakları, gelişmesi ve diğer medeniyetlere etkileri; Müslüman toplumların sosyo-kültürel ve iktisadî özellikleri hakkında karşılaştırma yapabilecek ölçüde teferruatlı bilgi sahibi olur. |
2 |
|
3 |
Bu alanlarda siyasî, kültürel ve sosyal tarih bakımından disiplinler arası metodolojik, sentezci ve eleştirel bakış açısı kazanır ve bu kazanımlarını çalışmalarında uygulayabilir. |
3 |
|
4 |
Türk-İslâm Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri orijinalinden okuyup anlayabilir. |
5 |
|
5 |
Genel müzik nazariyatı hakkında bilgi sahibidir. |
0 |
|
6 |
Mimarî ve tezyinî sanatların tarihini, özelliklerini bilir. |
0 |
|
7 |
Estetik düşünce anlayışına sahiptir. |
5 |
|
8 |
Osmanlı Türkçesi ile yazılmış edebî ve tarihî metinleri günümüz Türkçesine aktarabilir. |
5 |
|
9 |
Türk-İslâm kültürü çerçevesinde tarihî, edebî bir bakış açısı kazanır. |
5 |
|
10 |
Araştırmalarda Osmanlı Türkçesi ile yazılmış matbu veya yazma eserlerden faydalanabilir. |
5 |
|
11 |
Türk-Din Mûsikîsi formları hakkında bilgi sahibi olup, uygulama yapabilir. |
0 |
|
12 |
Kazanımlarını eleştirel bir bakış açısıyla bilimsel üretkenliğe dönüştürebilir. |
0 |
|
13 |
Kültür, medeniyet ve tarih ilişkisini kavrayabilir |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 114 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|