Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Türk-İslam Edebiyatında Nazım

Dersin Kodu : İTS 724

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. NURAN ÖZTÜRK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Klasik şiir metinlerindeki aruz ölçüsü gibi ögeleri bilir.
Türk İslam edebiyatında yer alan nazım şekillerini tanır.
Türk İslam edebiyatında yer alan nazım türlerinin farkına varır.
Türk İslam Edebiyatında ele alınan konu ile nazım şekli ve türü arasındaki ilişkiyi kavrar.
Nazım ve nesir arasındaki farkları anlar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Türk-İslâm Edebiyatındaki manzum eserlerin özelliklerini tanıtmak.

Dersin İçeriği : Manzum eserlere ilişkin vezin (aruz), şekil (nazım şekilleri), tür (nazım türleri) gibi konular ve eski şiirin yer aldığı Divan ve Cönk kitaplarından söz edilecektir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Yüksek Lisans Dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Aruzun doğuşu, gelişmesi, Arap, Fars ve Türk dillerindeki hece çeşitleri Aruzla ilgili Kaynak Eserler okunması Düz Anlatım, Uygulama, Soru-Cevap
2 Aruz Terimleri: Vasl, İmale, Med, Zihaf, Kasr, Sekt-i melih. Aruzla ilgili Kaynak Eserler okunması Düz Anlatım, Uygulama, Soru-Cevap
3 Aruz kalıpları ve bahirleri; aruz uygulamaları I. Aruzla ilgili Kaynak Eserler okunması Düz Anlatım, Uygulama, Soru-Cevap
4 Aruz kalıpları ve bahirleri; aruz uygulamaları II. Aruz Alıştırmaları Düz Anlatım, Uygulama, Soru-Cevap
5 Nazım şekillerinin tasnifi, tür ve şekil arasındaki farklılıklar. Mısra ve beyit kavramları Nazım Bilgileri Hakkında Okuma Düz Anlatım, Uygulama, Soru-Cevap
6 Beyitlerle kurulan nazım biçimleri Nazım Bilgileri Hakkında Okuma Düz Anlatım, Uygulama, Soru-Cevap
7 Bentlerle kurulan nazım biçimleri. Nazım Bilgileri Hakkında Okuma Düz Anlatım, Uygulama, Soru-Cevap
8 Ara sınav Sınava Hazırlık Yazılı Sınav
9 Türk İslam Edebiyatı Nazım Şekilleri I Nazım Şekilleri Hakkında Okuma Düz Anlatım, Uygulama, Soru-Cevap
10 Türk İslam Edebiyatı nazım Şekilleri II Nazım Şekilleri Hakkında Okuma Düz Anlatım, Uygulama, Soru-Cevap
11 Türk İslam Edebiyatı nazım türleri I Nazım Türleri Hakkında Okuma Düz Anlatım, Uygulama, Soru-Cevap
12 Türk İslam Edebiyatı nazım türleri II Nazım Türleri Hakkında Okuma Düz Anlatım, Uygulama, Soru-Cevap
13 Ebced ve Tarih Düşürme Tarih Düşürme Hakkında Okuma Düz Anlatım, Uygulama, Soru-Cevap
14 Manzum Bilmeceler (Muamma, Lügaz) Manzum Bilmece Hakkında Bilgi Toplama Düz Anlatım, Uygulama, Soru-Cevap
15 Mürettep ve Gayr-ı Mürettep Divan, Cönk Divan Düzeni Hakkında Bilgi Toplama, Örnek Divan İncelemeleri Düz Anlatım, Uygulama, Soru-Cevap
16/17 Final Sınavı Sınava hazırlık Yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nazım I, Ankara 2006, Akçağ Yay.
 Ahmet Atilla Şentürk, Osmanlı Şiiri Antolojisi, İstanbul 2011, YKY.
 İskender Pala, Divan Edebiyatı, İstanbul 1992, Ağaç Yay.
 Tahirü’l-Mevlevî, Edebiyat Lugati, haz. Kemal Edib Kürkçüoğlu, İstanbul 1973, Enderun Yay.
 Muallim Naci, Edebiyat terimleri, Istılahat-ı edebiye, Haz. Yekta Saraç, İstanbul 2004, Gökkubbe Yay.
 Haluk İpekten, Eski Türk Edebiyatı nazım Şekilleri ve Aruz, İstanbul 2008, Dergâh Yay.
 İskender Pala, Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, İstanbul 2011, Kapı Yay.
  Hikmet İlaydın,Türk Edebiyatında Nazım, Ankara 1997, Akçağ Yayınları.
Diğer Kaynaklar  Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), Temmuz-Ağustos-Eylül 1986 TDK Yay.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslâm Tarihi’nin dönemlerini ve bu dönemler arasındaki farkları bilir. 1
2 İslâm Medeniyetinin doğuşu, kaynakları, gelişmesi ve diğer medeniyetlere etkileri; Müslüman toplumların sosyo-kültürel ve iktisadî özellikleri hakkında karşılaştırma yapabilecek ölçüde teferruatlı bilgi sahibi olur. 2
3 Bu alanlarda siyasî, kültürel ve sosyal tarih bakımından disiplinler arası metodolojik, sentezci ve eleştirel bakış açısı kazanır ve bu kazanımlarını çalışmalarında uygulayabilir. 3
4 Türk-İslâm Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri orijinalinden okuyup anlayabilir. 5
5 Genel müzik nazariyatı hakkında bilgi sahibidir. 0
6 Mimarî ve tezyinî sanatların tarihini, özelliklerini bilir. 0
7 Estetik düşünce anlayışına sahiptir. 5
8 Osmanlı Türkçesi ile yazılmış edebî ve tarihî metinleri günümüz Türkçesine aktarabilir. 5
9 Türk-İslâm kültürü çerçevesinde tarihî, edebî bir bakış açısı kazanır. 5
10 Araştırmalarda Osmanlı Türkçesi ile yazılmış matbu veya yazma eserlerden faydalanabilir. 5
11 Türk-Din Mûsikîsi formları hakkında bilgi sahibi olup, uygulama yapabilir. 0
12 Kazanımlarını eleştirel bir bakış açısıyla bilimsel üretkenliğe dönüştürebilir. 0
13 Kültür, medeniyet ve tarih ilişkisini kavrayabilir 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 114
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.56
Dersin AKTS Kredisi: 5