|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İslam Müesseseleri Tarihi |
|
Dersin Kodu |
: |
İTS 720 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. FATİH YAHYA AYAZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Müessese ve müesseseleşme kavramları hakkında bilgi sahibi olur Emevî ve Abbâsî Devletlerinin müesseseleşme konusundaki katkılarını tespit eder Müesseseleşme konusunda dönemler arası değişim ve gelişimi bilir Türk-İslâm devletlerinin kurdukları müesseseleri tanır İslâm tarihi boyunca Müslüman devletlerin kurdukları müesseselerin kökenleri hakkında bilgi sahibi olur
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İslâm tarihi boyunca Müslüman devletlerin kurdukları müesseseler, bunların kökenleri ve medeniyete katkılarını bilmek |
|
Dersin İçeriği |
: |
müessese ve müesseseleşme kavramları, müesseseleşmede tarihî süreç, Müslüman devletlerin idarî, adlî, dinî, askerî ve malî yapıları |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
öğretim üyesi odası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Müessese ve müesseseleşme kavramları |
Ziya Kazıcı, İslâm Müesseseleri Tarihi, s. 11-24 |
Anlatım+Sorularla yönlendirme |
|
2 |
İslâm müesseselerinin oluşumunda tarihî süreç |
Ziya Kazıcı, İslâm Müesseseleri Tarihi, s. 11-24 |
Anlatım+Sorularla yönlendirme |
|
3 |
İslâm müesseselerinin oluşumunda Dört Halife döneminin önemi |
Ziya Kazıcı, İslâm Müesseseleri Tarihi, s. 25-67 |
Anlatım+Sorularla yönlendirme |
|
4 |
İdarî yapı: Tarihî süreçte hilâfet müessesesi |
Ziya Kazıcı, İslâm Müesseseleri Tarihi, s. 25-67 |
Anlatım+Sorularla yönlendirme |
|
5 |
Vezâret, kökeni ve oluşumu |
Ziya Kazıcı, İslâm Müesseseleri Tarihi, s. 69-108 |
Anlatım+Sorularla yönlendirme |
|
6 |
Kâtiplik ve Divanlar, |
DİA, "Kâtip", "Divan" mad. |
Anlatım+Sorularla yönlendirme |
|
7 |
Saray görevlileri (Hacip, üstâdâr vb.) |
DİA, "Hâcib", "Üstâdü´d-dâr" mad. |
Anlatım+Sorularla yönlendirme |
|
8 |
ara sınav |
sınav |
yazılı |
|
9 |
Kadılık, kâdı´l-kudâtlık, kazaskerlik |
Ziya Kazıcı, İslâm Müesseseleri Tarihi, s. 109-134 |
Anlatım+Sorularla yönlendirme |
|
10 |
Mahkemeler, üst yargı, mezalim divanı |
Ziya Kazıcı, İslâm Müesseseleri Tarihi, s. 135-155 |
Anlatım+Sorularla yönlendirme |
|
11 |
Şeyhülislâmlık |
Ziya Kazıcı, İslâm Müesseseleri Tarihi, s. 157-182 |
Anlatım+Sorularla yönlendirme |
|
12 |
İlk eğitim müesseseleri, Cami ve Medreseler, Vakıf müessesesi |
Ziya Kazıcı, İslâm Müesseseleri Tarihi, s. 217-270 |
Anlatım+Sorularla yönlendirme |
|
13 |
Askerî teşkilat |
İbrahim Sarıçam-Seyfettin Erşahin, İslâm Medeniyeti Tarihi, s. 104-107 |
Anlatım+Sorularla yönlendirme |
|
14 |
Toprak idaresi ve devletin gelir-giderleri |
Cahid Baltacı, İslam Medeniyeti Tarihi, s. 199-217 |
Anlatım+Sorularla yönlendirme |
|
15 |
Vakıf müessesesi
Taşra idaresi, belediyeler |
İbrahim Sarıçam-Seyfettin Erşahin, İslâm Medeniyeti Tarihi, s. 97-100 |
Anlatım+Sorularla yönlendirme |
|
16/17 |
Sınav |
sınav |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Ziya Kazıcı, İslâm Müesseseleri Tarihi, İstanbul 1991
2. İsmet Kayaoğlu, İslam Kurumları Tarihi, Ankara 1980
3. İsmet Kayaoğlu, İslam Kurumları Tarihi, II, Konya 1994
4. Muhammed Hamidullah, İslam Müesseselerine Giriş, (çev. İhsan Süreyya Sırma), İstanbul 1981
7. Hasan el-Bâşâ, el-Fünûn ve´l-vezâif ale´l-âsâri´l-Arabiyye, I-III, Kahire, ts.
8. Hasan İbrahim Hasan-Ali İbrahim Hasan, en-Nüzumü’l-İslâmiyye, Kahire, ts.
9. S. D. Goitein, Studies in Islamic History and Institutions, Leiden 1968
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
5. Philip Hitti, Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi, (çev. Salih Tuğ), I-IV, İstanbul 1980
6. Adam Mez, 10.Yüzyılda İslam Medeniyeti, (çev. Salih Şaban), İstanbul 2000
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslâm Tarihi’nin dönemlerini ve bu dönemler arasındaki farkları bilir. |
5 |
|
2 |
İslâm Medeniyetinin doğuşu, kaynakları, gelişmesi ve diğer medeniyetlere etkileri; Müslüman toplumların sosyo-kültürel ve iktisadî özellikleri hakkında karşılaştırma yapabilecek ölçüde teferruatlı bilgi sahibi olur. |
5 |
|
3 |
Bu alanlarda siyasî, kültürel ve sosyal tarih bakımından disiplinler arası metodolojik, sentezci ve eleştirel bakış açısı kazanır ve bu kazanımlarını çalışmalarında uygulayabilir. |
4 |
|
4 |
Türk-İslâm Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri orijinalinden okuyup anlayabilir. |
1 |
|
5 |
Genel müzik nazariyatı hakkında bilgi sahibidir. |
1 |
|
6 |
Mimarî ve tezyinî sanatların tarihini, özelliklerini bilir. |
3 |
|
7 |
Estetik düşünce anlayışına sahiptir. |
2 |
|
8 |
Osmanlı Türkçesi ile yazılmış edebî ve tarihî metinleri günümüz Türkçesine aktarabilir. |
1 |
|
9 |
Türk-İslâm kültürü çerçevesinde tarihî, edebî bir bakış açısı kazanır. |
4 |
|
10 |
Araştırmalarda Osmanlı Türkçesi ile yazılmış matbu veya yazma eserlerden faydalanabilir. |
1 |
|
11 |
Türk-Din Mûsikîsi formları hakkında bilgi sahibi olup, uygulama yapabilir. |
0 |
|
12 |
Kazanımlarını eleştirel bir bakış açısıyla bilimsel üretkenliğe dönüştürebilir. |
4 |
|
13 |
Kültür, medeniyet ve tarih ilişkisini kavrayabilir |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
6 |
6 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 110 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|