Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Türk-İslam Edebiyatında Mesnevi Geleneği

Dersin Kodu : İTS 718

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. NURAN ÖZTÜRK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Arap, Fars ve Türk Edebiyatının ortak konulu mesnevilerini bilir.
Mesnevilerin yapı özelliklerini kavrar.
Mesnevi yazmakla şöhret olan şairleri ve hamse sahiplerini tanır.
Mesnevilerdeki tarihi seyrin ve değişimin farkına varır.
Mesnevileri edebi türlerine göre tasnif edebilir.
Mesnevi çeşitlerini ve bölümlerini bilir.
Mesnevilerle ilgili bilimsel bilgi ve yayınlardan haberdar olur.
Eski ve yeni kültüre ait anlatı türlerini karşılaştırabilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : İTS 711 Türk-İslam Edebiyatında Tür ve Şekil Bilgisi

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Özellikle dinî-tasavvufî manzum eserlerde tercih edilen “mesnevî” nazım şeklinin tanıtılması

Dersin İçeriği : Türk İslam Edebiyatı kapsamında yazılan belli başlı mesnevilerin metinlerinin incelenmesi, birbiriyle karşılaştırılıp değerlendirilmesi

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Yüksek Lisans Dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Mesnevinin tanımı, kapsamı, tarihi gelişimi, mesnevi çeşitleri ve öne çıkan örnekleri İsmail Ünver, “Mesnevi”, Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), TDK Yayınları, Cilt: LII, Sayı: 415, 416, 417, Ankara 1986, ss. 430-463; Semih Ceyhan, "Mesnavi" DİA, XXIX Ankara 2004, ss. 325-334. Soru-cevap Düz anlatım uygulama
2 Yusuf Hâs hâcib’in Kutadgu Bilig adlı mesnevisinin okutulması Yusuf Has Hacib, Kutadgu Bilig, R. Rahmeti Arat, Ankara 1979; Âmil Çelebioğlu, Türk Edebiyatında Mesnevi, İstanbul 1999. Soru-cevap Düz anlatım uygulama
3 Yunus Emre’nin Risaletü’n-Nushiyye adlı mesnevisinin okutulması Mustafa Tatçı, Yunus Emre Divanı III,( Risaletü´n-Nushiyye)Ankara 1997. Soru-cevap Düz anlatım uygulama
4 Mevlana’nın Mesnevisi’nin okutulması Mevlana, Mesnevi-i Şerif, Haz. Amil Çelebioğlu, İstanbul 2007, Timaş Yay; Ziya Şakir, Hz. Mevlana, İstanbul 1943; Soru-cevap Düz anlatım uygulama
5 Ahmedi, İskendernâme Yaşar Akdoğan, Ahmedi-İskendername e-kitap, Kültür Bakanlığı. Soru-cevap Düz anlatım uygulama
6 Yusuf Hakiki Baba’nın Mahabbetnâme adlı mesnevisi ile Nidâî’nin Genc-i Esrâr-ı Ma’nî adlı mesnevisinin karşılaştırılması Yusuf hakiki Baba, Mahabbetname, Haz. Ali Çavuşoğlu, Ankara 2009, Aksaray Belediyesi Yay.; Ankaralı Hekim Nidai Genc-i Esrar-ı Ma´ni, Haz. Nuran Öztürk, Adana 2011, Karahan Yay. Soru-cevap Düz anlatım uygulama
7 Ali Şir Nevaî’nin Lisanü’t-Tayr adlı mesnevisi ile Gülşehri’nin Mantıku’t-tayr adlı mesnevisi’nin Karşılaştırılması Gülşehri, Mantıku´t-Tayr, Haz. Kemal Yavuz, KB. e-kitap.; Ali Şir Nevai, Lisanu´t-Tayr, Haz. Mustafa Canpolat, Ankara 1995. Soru-cevap Düz anlatım uygulama
8 Ara Sınav sınava hazırlık ara sınav
9 Şeyyad Hamza’nın Yusuf u Zelha mesnevisi ile Diyarbakırlı Ahmedi’nin Yûsuf u Züleyha Mesnevisi’nin karşılaştırılması Şeyyad Hamza, Yusuf u Zeliha, Haz. İbrahim Taş, e-Kitap, KB; Diyarbakırlı Ahmedi Yusuf u Zeliha, Haz. İdris Kadıoğlu, e-Kitap, KB. Soru-cevap Düz anlatım uygulama
10 Süleyman Çelebi’nin Vesiletü’n-Necat adlı mesnevisi ile İpsalalı Ebu’l-Hayr’ın Mevlidinin karşılaştırılması Süleyman Çelebi, Mevlid(Vesiletü´n-Necat), Haz. Neclâ Pekolcay, Ankara 1997; İpsalalı Ebu´l-Hayr, Mevlid, Haz. Ahmet Günşen, Ankara 2004. Soru-cevap Düz anlatım uygulama
11 Hakanî´nin Hilye-i Şerîfe´si Abdülkadir Karahan, Hakani Mehmed Bey’in Hilye-i Şerife’si, Sabah Gazetesi Yay., İstanbul 1992. Soru-cevap Düz anlatım uygulama
12 Neşâtî Ahmet Dede´nin Mirâciyye’si İsmail Ünver, Neşâtî, KTB Yayınları, Ankara 1986. Soru-cevap Düz anlatım uygulama
13 Mesnevi biçiminde yazılmış tezkire: Güftî´nin Teşrifâtü’ş-Şu’arâsı Büyük Türk Klâsikleri, C.5., Ötüken Yayınları, İstanbul 1987. (Teşrifâtü’ş-şu’arâ’dan s. 241- 242.) Soru-cevap Düz anlatım uygulama
14 Nâbî´nin Hayriyesi Mahmut Kaplan, Hayriyye-i Nâbî(İnceleme-Metin), AKDTYK AKM Yay. Ankara 1995. Soru-cevap Düz anlatım uygulama
15 Şeyh Galib´in Hüsn ü Aşk´ı Şeyh Galib, Hüsn ü aşk, Haz. Muhammet Nur Doğan e-Kitap ekitap.kulturturizm.gov.tr/dosya/1-215455/h/? Soru-cevap Düz anlatım uygulama
16/17 Final Sınavı Sınava hazırlık yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Âmil Çelebioğlu, Türk Edebiyatında Mesnevi, İstanbul 1999.
 Mahmut Kaplan, Hayriyye-i Nâbî(İnceleme-Metin), AKDTYK AKM Yay. Ankara 1995.
 İsmail Ünver, Neşâtî, KTB Yayınları, Ankara 1986
 Vasfi Mahir Kocatürk, Hüsn ile Aşk, Ahmet Halit Kitabevi, İstanbul 1944.
 Abdülkadir Karahan, Hakani Mehmed Bey’in Hilye-i Şerife’si, Sabah Gazetesi Yay., İstanbul 1992.
Diğer Kaynaklar  İsmail Ünver, “Mesnevi”, Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), TDK Yayınları, Cilt: LII, Sayı: 415, 416, 417, Ankara 1986, ss. 430-463.
 Büyük Türk Klâsikleri, C.5., Ötüken Yayınları, İstanbul 1987. (Teşrifâtü’ş-şu’arâ’dan 241, Zafer-nâme’den 242.)


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslâm Tarihi’nin dönemlerini ve bu dönemler arasındaki farkları bilir. 2
2 İslâm Medeniyetinin doğuşu, kaynakları, gelişmesi ve diğer medeniyetlere etkileri; Müslüman toplumların sosyo-kültürel ve iktisadî özellikleri hakkında karşılaştırma yapabilecek ölçüde teferruatlı bilgi sahibi olur. 3
3 Bu alanlarda siyasî, kültürel ve sosyal tarih bakımından disiplinler arası metodolojik, sentezci ve eleştirel bakış açısı kazanır ve bu kazanımlarını çalışmalarında uygulayabilir. 4
4 Türk-İslâm Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri orijinalinden okuyup anlayabilir. 5
5 Genel müzik nazariyatı hakkında bilgi sahibidir. 0
6 Mimarî ve tezyinî sanatların tarihini, özelliklerini bilir. 1
7 Estetik düşünce anlayışına sahiptir. 5
8 Osmanlı Türkçesi ile yazılmış edebî ve tarihî metinleri günümüz Türkçesine aktarabilir. 5
9 Türk-İslâm kültürü çerçevesinde tarihî, edebî bir bakış açısı kazanır. 5
10 Araştırmalarda Osmanlı Türkçesi ile yazılmış matbu veya yazma eserlerden faydalanabilir. 5
11 Türk-Din Mûsikîsi formları hakkında bilgi sahibi olup, uygulama yapabilir. 0
12 Kazanımlarını eleştirel bir bakış açısıyla bilimsel üretkenliğe dönüştürebilir. 5
13 Kültür, medeniyet ve tarih ilişkisini kavrayabilir 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 7 98
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 143
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.72
Dersin AKTS Kredisi: 6