|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türk-İslam Edebiyatında Nesir |
|
Dersin Kodu |
: |
İTS 712 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. NURAN ÖZTÜRK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Türk İslam Edebiyatı nesrinin özelliklerini bilir. Türk İslam Edebiyatı nesir üsluplarını ayırt edebilir. Türk İslam edebiyatında Nesrin tarihi süreç içindeki gelişimi hakkında bilgi verebilir. Nesir örneği metinleri okur, anlar ve açıklayabilir.
Nesir türlerini birbiriyle dil, anlatım ve içerik yönünden kıyaslayabilir. Yüzyıllar boyunca meydana gelen ve gelişen nesir türlerinin özelliklerini tespit edebilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
İTS 711 Türk-İslam Edebiyatında Tür ve Şekil Bilgisi
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Türk İslam Edebiyatındaki nesir türleri ve özelliklerinin örneklerle tanıtıması |
|
Dersin İçeriği |
: |
Türk İslam Edebiyatında nesir ve özellikleri, mensur eser türleri. Dinî konulu mensur eserler, Tefsir, Hadis, Akaid, Fıkıh, Sinan Paşa Tazarruat, Tezkiretü’l-evliyâ, Maktel-i Hüseyn, Siyer, Kısas-ı enbiyâ (Ahmed-i Dâi Miftahü’l-Cenne), Menâkıpnâmeler ve özellikleri, Menâkıb-ı Akşemseddin’den örnek metin, Tasavvufi şerhler. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
yüksek lisans dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Türk İslam Edebiyatında Nesir ve nesrin özellikleri |
Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. |
Düz anlatım
Uygulama |
|
2 |
Mensur eser türleri. Dinî konulu mensur eserler, Tefsir, Hadis, Akaid, Fıkıh. |
Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. |
Düz anlatım
Uygulama |
|
3 |
Nesir Çeşitleri (Sade, Orta, Süslü, Âli) |
Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. |
Düz anlatım
Uygulama |
|
4 |
Siyer, Kısas-ı enbiyâ. Ahmed-i Dâi Miftahü’l-Cenne’den |
Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. |
Düz anlatım
Uygulama |
|
5 |
Menâkıpnâmeler ve özellikleri. |
Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. |
Düz anlatım
Uygulama |
|
6 |
Menâkıb-ı Akşemseddin’den örnek metin. |
Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. |
Düz anlatım
Uygulama |
|
7 |
Sec´i ve Sec´i Örnekleri |
Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. |
Düz anlatım
Uygulama |
|
8 |
Ara Sınav |
sınava hazırlık |
Düz anlatım
Uygulama |
|
9 |
Cevahiru´l-ebrar Min Emvaci´l-Bihar´dan Parçalar |
Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. |
Düz anlatım
Uygulama |
|
10 |
El-Ferec Ba´de´ş-Şidde´den Parçalar |
Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. |
Düz anlatım
Uygulama |
|
11 |
Tezkiretü´l-Evliya´dan Parçalar |
Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. |
Düz anlatım
Uygulama |
|
12 |
Şerh-i Divan-ı Hafız´dan Parçalar |
Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. |
Düz anlatım
Uygulama |
|
13 |
Tuhfetü´l-Harameyn´den Parçalar |
Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. |
Düz anlatım
Uygulama |
|
14 |
Sinan Paşa Tazarruat, Tezkiretü’l-evliyâ, Maktel-i Hüseyn |
Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. |
Düz anlatım
Uygulama |
|
15 |
Siyer-i Veysi´den Örnek Parçalar |
Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. |
Düz anlatım
Uygulama |
|
16/17 |
Final Sınavı |
sınava hazırlık |
yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Erman Artun, Anonim Türk Halk Edebiyatı Nesri, İstanbul 2006, Kitabevi Yay.
Hasan Kavruk, Eski Türk Edebiyatında Mensur Hikâyeler, İstanbul 1998, MEB Yay
Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nesir, Ankara 1996, Akçağ Yay.
Ahmet Sevgi, Mustafa Özcan, Prof. Ali Canip Yöntem’in Eski Türk Edebiyatı Üzerine Makaleleri, İstanbul 1996, Sözler Yay.
Atabey Kılıç, Klasik Türk Edebiyatı Üzerine Makaleler, Ankara 2007, Turkish Studies Publication.
Ali Nihad Tarlan, Edebiyat Mes’eleleri, İstanbul 1981, Ötüken Yay.
Fuad Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Ankara 1993, DİB Yay.
Cihan Okuyucu, Ahmet Kartal, Fatih Köksal, Klasik Dönem Osmanlı Nesri, yersiz, 2011, Kesit Yay.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslâm Tarihi’nin dönemlerini ve bu dönemler arasındaki farkları bilir. |
3 |
|
2 |
İslâm Medeniyetinin doğuşu, kaynakları, gelişmesi ve diğer medeniyetlere etkileri; Müslüman toplumların sosyo-kültürel ve iktisadî özellikleri hakkında karşılaştırma yapabilecek ölçüde teferruatlı bilgi sahibi olur. |
4 |
|
3 |
Bu alanlarda siyasî, kültürel ve sosyal tarih bakımından disiplinler arası metodolojik, sentezci ve eleştirel bakış açısı kazanır ve bu kazanımlarını çalışmalarında uygulayabilir. |
4 |
|
4 |
Türk-İslâm Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri orijinalinden okuyup anlayabilir. |
5 |
|
5 |
Genel müzik nazariyatı hakkında bilgi sahibidir. |
0 |
|
6 |
Mimarî ve tezyinî sanatların tarihini, özelliklerini bilir. |
1 |
|
7 |
Estetik düşünce anlayışına sahiptir. |
5 |
|
8 |
Osmanlı Türkçesi ile yazılmış edebî ve tarihî metinleri günümüz Türkçesine aktarabilir. |
5 |
|
9 |
Türk-İslâm kültürü çerçevesinde tarihî, edebî bir bakış açısı kazanır. |
5 |
|
10 |
Araştırmalarda Osmanlı Türkçesi ile yazılmış matbu veya yazma eserlerden faydalanabilir. |
5 |
|
11 |
Türk-Din Mûsikîsi formları hakkında bilgi sahibi olup, uygulama yapabilir. |
0 |
|
12 |
Kazanımlarını eleştirel bir bakış açısıyla bilimsel üretkenliğe dönüştürebilir. |
5 |
|
13 |
Kültür, medeniyet ve tarih ilişkisini kavrayabilir |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 115 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|