Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Türk-İslam Edebiyatında Nesir

Dersin Kodu : İTS 712

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. NURAN ÖZTÜRK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Türk İslam Edebiyatı nesrinin özelliklerini bilir.
Türk İslam Edebiyatı nesir üsluplarını ayırt edebilir.
Türk İslam edebiyatında Nesrin tarihi süreç içindeki gelişimi hakkında bilgi verebilir.
Nesir örneği metinleri okur, anlar ve açıklayabilir.
Nesir türlerini birbiriyle dil, anlatım ve içerik yönünden kıyaslayabilir.
Yüzyıllar boyunca meydana gelen ve gelişen nesir türlerinin özelliklerini tespit edebilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : İTS 711 Türk-İslam Edebiyatında Tür ve Şekil Bilgisi

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Türk İslam Edebiyatındaki nesir türleri ve özelliklerinin örneklerle tanıtıması

Dersin İçeriği : Türk İslam Edebiyatında nesir ve özellikleri, mensur eser türleri. Dinî konulu mensur eserler, Tefsir, Hadis, Akaid, Fıkıh, Sinan Paşa Tazarruat, Tezkiretü’l-evliyâ, Maktel-i Hüseyn, Siyer, Kısas-ı enbiyâ (Ahmed-i Dâi Miftahü’l-Cenne), Menâkıpnâmeler ve özellikleri, Menâkıb-ı Akşemseddin’den örnek metin, Tasavvufi şerhler.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : yüksek lisans dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Türk İslam Edebiyatında Nesir ve nesrin özellikleri Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. Düz anlatım Uygulama
2 Mensur eser türleri. Dinî konulu mensur eserler, Tefsir, Hadis, Akaid, Fıkıh. Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. Düz anlatım Uygulama
3 Nesir Çeşitleri (Sade, Orta, Süslü, Âli) Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. Düz anlatım Uygulama
4 Siyer, Kısas-ı enbiyâ. Ahmed-i Dâi Miftahü’l-Cenne’den Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. Düz anlatım Uygulama
5 Menâkıpnâmeler ve özellikleri. Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. Düz anlatım Uygulama
6 Menâkıb-ı Akşemseddin’den örnek metin. Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. Düz anlatım Uygulama
7 Sec´i ve Sec´i Örnekleri Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. Düz anlatım Uygulama
8 Ara Sınav sınava hazırlık Düz anlatım Uygulama
9 Cevahiru´l-ebrar Min Emvaci´l-Bihar´dan Parçalar Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. Düz anlatım Uygulama
10 El-Ferec Ba´de´ş-Şidde´den Parçalar Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. Düz anlatım Uygulama
11 Tezkiretü´l-Evliya´dan Parçalar Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. Düz anlatım Uygulama
12 Şerh-i Divan-ı Hafız´dan Parçalar Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. Düz anlatım Uygulama
13 Tuhfetü´l-Harameyn´den Parçalar Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. Düz anlatım Uygulama
14 Sinan Paşa Tazarruat, Tezkiretü’l-evliyâ, Maktel-i Hüseyn Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. Düz anlatım Uygulama
15 Siyer-i Veysi´den Örnek Parçalar Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. Düz anlatım Uygulama
16/17 Final Sınavı sınava hazırlık yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Erman Artun, Anonim Türk Halk Edebiyatı Nesri, İstanbul 2006, Kitabevi Yay.
 Hasan Kavruk, Eski Türk Edebiyatında Mensur Hikâyeler, İstanbul 1998, MEB Yay
 Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nesir, Ankara 1996, Akçağ Yay.
 Ahmet Sevgi, Mustafa Özcan, Prof. Ali Canip Yöntem’in Eski Türk Edebiyatı Üzerine Makaleleri, İstanbul 1996, Sözler Yay.
 Atabey Kılıç, Klasik Türk Edebiyatı Üzerine Makaleler, Ankara 2007, Turkish Studies Publication.
 Ali Nihad Tarlan, Edebiyat Mes’eleleri, İstanbul 1981, Ötüken Yay.
 Fuad Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Ankara 1993, DİB Yay.
 Cihan Okuyucu, Ahmet Kartal, Fatih Köksal, Klasik Dönem Osmanlı Nesri, yersiz, 2011, Kesit Yay.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslâm Tarihi’nin dönemlerini ve bu dönemler arasındaki farkları bilir. 3
2 İslâm Medeniyetinin doğuşu, kaynakları, gelişmesi ve diğer medeniyetlere etkileri; Müslüman toplumların sosyo-kültürel ve iktisadî özellikleri hakkında karşılaştırma yapabilecek ölçüde teferruatlı bilgi sahibi olur. 4
3 Bu alanlarda siyasî, kültürel ve sosyal tarih bakımından disiplinler arası metodolojik, sentezci ve eleştirel bakış açısı kazanır ve bu kazanımlarını çalışmalarında uygulayabilir. 4
4 Türk-İslâm Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri orijinalinden okuyup anlayabilir. 5
5 Genel müzik nazariyatı hakkında bilgi sahibidir. 0
6 Mimarî ve tezyinî sanatların tarihini, özelliklerini bilir. 1
7 Estetik düşünce anlayışına sahiptir. 5
8 Osmanlı Türkçesi ile yazılmış edebî ve tarihî metinleri günümüz Türkçesine aktarabilir. 5
9 Türk-İslâm kültürü çerçevesinde tarihî, edebî bir bakış açısı kazanır. 5
10 Araştırmalarda Osmanlı Türkçesi ile yazılmış matbu veya yazma eserlerden faydalanabilir. 5
11 Türk-Din Mûsikîsi formları hakkında bilgi sahibi olup, uygulama yapabilir. 0
12 Kazanımlarını eleştirel bir bakış açısıyla bilimsel üretkenliğe dönüştürebilir. 5
13 Kültür, medeniyet ve tarih ilişkisini kavrayabilir 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 115
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.6
Dersin AKTS Kredisi: 5