Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İlk Dönem İslam Tarihi II

Dersin Kodu : İTS 702

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. FATİH YAHYA AYAZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Emevî Devleti´nin kuruluşu ve gelişimini öğrenir, bir önceki döneme göre gerçekleşen değişimleri bilir
Emevîler dönemindeki siyasî gelişmeler hakkında bilgi sahibi olur
Emevîler dönemindeki dinî, sosyal ve kültürel gelişmeleri bilir, bunların dinî hayata yansımalarını kavrar
Abbasî Devleti´nin kuruluşu ve gelişimi hakkında bilgi sahibi olur
Abbasîler dönemindeki dinî, sosyal ve kültürel gelişmeleri bilir
Her iki dönemde meydana gelen siyasî, ekonomik ve sosyal gelişmeler ve değişimler hakkında yorum ve analiz becerisi kazanır

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : SEÇMELİ DERSLER

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Emevî ve Abbasî dönemlerinin siyasî, sosyal ve kültür tarihleri hakında bilgi sahibi olmak

Dersin İçeriği : Emevî ve Abbâsî devletlerinin siyasî ve medeniyet tarihleri, dönemler arası mukayeseler

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Öğretim üyesi odası


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Emevî Devleti´nin kuruluşu Âdem Apak, İslam Tarihi 3, s. 17-35 Anlatım ve tartışma
2 Emevî Devleti´nde Süfyânîler dönemi I: Muâviye Âdem Apak, İslam Tarihi 3, s. 35-71; DİA, "Muâviye" mad. Anlatım ve tartışma
3 Emevî Devleti´nde Süfyânîler dönemi II: Yezid b. Muâviye, Kerbela... Âdem Apak, İslam Tarihi 3, s. 71-116 Anlatım ve tartışma
4 Aile arasında iktidarın el değiştirmesi, Câbiye toplantısı Saim Yılmaz, "Muâviye b. Yezîd´in Halifelikten Ayrılması ve Halifeliğin Mervânîler´e İntikâli", İSTEM, IV/8 (2006), s. 187-205 Anlatım ve tartışma
5 Emevî Devleti´nde Mervânîler Dönemi I: I. Mervân, Abdülmelik b. Mervân, I. Velid) Âdem Apak, İslam Tarihi 3, s. 121-187 Anlatım ve tartışma
6 Emevî Devleti´nde Mervânîler Dönemi II (I. Velid´den Yıkılışa kadar) Âdem Apak, İslam Tarihi 3, s. 187-255 Anlatım ve tartışma
7 Emevî Devleti´nin yıkılışı ve bunun sebepleri Âdem Apak, İslam Tarihi 3, s. 255-260; DİA, "Emevîler" mad. Anlatım ve tartışma
8 Ara sınav sınav yazılı sınav
9 Emevîler döneminin genel özellikleri ve bu dönemdeki idarî, sosyal, kültürel müesseseler ve gelişmeler İrfan Aycan-İbrahim Sarıçam, Emeviler, s. 98-157; DİA, "Emevîler" mad. Anlatım ve tartışma
10 Hulefâ-yi Râşidîn ve Emevî dönemlerinin mukayesesi DİA ilgili maddeler Anlatım ve tartışma
11 Abbâsî ihtilâli ve devletin kuruluşu Âdem Apak, İslâm Tarihi 4, s. 17-40; DİA, "Abbâsîler" mad. Anlatım ve tartışma
12 Abbâsîlerin ilk dönem halifeleri Âdem Apak, İslâm Tarihi 4, s. 43-253; DİA, "Abbâsîler" mad. Anlatım ve tartışma
13 Abbâsîler zamanında Türk komutanlar, Büveyhîler ve Selçuklu nüfuz dönemlerine genel bir bakış Âdem Apak, İslâm Tarihi 4, s. 257-478; DİA, "Abbâsîler" mad. Anlatım ve tartışma
14 Abbasî Devleti´nin yıkılması Âdem Apak, İslâm Tarihi 4, s. 478-499; DİA, "Abbâsîler" mad. Anlatım ve tartışma
15 Abbâsîler zamanında İslâm kültür ve medeniyeti Nahide Bozkurt, "Abbâsîler, Medeniyet Tarihi", İslâm Tarihi El Kitabı, s. 493-522; DİA, "Abbâsîler" mad. Anlatım ve tartışma
16/17 Sınav sınav yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1. İbn Sa’d (ö. 230/845), et-Tabakâtü’l-Kübrâ (nşr. İhsan Abbas), I-IX, Beyrut 1985.
 2 Belâzurî (ö. 279/892), Fütûhu’l-Büldân (Türkçeye çev. Mustafa Fayda), Ankara 2002.
 3. Belâzurî, Ensâbü’l-Eşrâf (nşr. Süheyl Zekkâr), I-XIII, Beyrut 1996.
 4. Ebû Hanîfe ed-Dîneverî (ö. 282/895), el-Ahbârü’t-Tıvâl (nşr. Ömer Faruk Tabbâ), Beyrut, ts.
 5. Ya’kûbî (ö. 284/897), Târîh, I-II, Beyrut 1995.
 6. Taberî (ö. 310/922), Târîhu’l-Ümem ve’l-Mülûk (nşr. M. Ebü’l-Fazl İbrahim), I-XI, Beyrut, ts.
 7. İbnü’l-Esîr (ö. 630/1232), el-Kâmil fi’t-Târîh, I-XIII, Beyrut 1979.
 8. Âdem Apak, İslâm Tarihi, III (Emevîler) İstanbul 2006 ve IV (Abbâsîler), İstanbul 2011.
 9. İrfan Aycan - İbrahim Sarıçam, Emevîler, İstanbul 2002
 10. Julius Wellhausen, Arap Devleti ve Sükutu (çev. Fikret Işıltan), Ankara 1963.
 12. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi´nin (DİA) “Emevîler”, “Abbâsîler”, “Muâviye b. Ebû Süfyân”, “Mervân I”, “Abdülmelik b. Mervân”, “Hişâm b. Abdülmelik”, “Mansûr” ve “Hârûnürreşîd” gibi ilgili maddeleri.
Diğer Kaynaklar  11. İslâm Tarihi Kültür ve Medeniyeti (ed. P. M. Holt-A. K. S. Lambton-B. Lewis), (çev. Hamdi Aktaş ve ark.), I-IV, İstanbul 1997.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslâm Tarihi’nin dönemlerini ve bu dönemler arasındaki farkları bilir. 5
2 İslâm Medeniyetinin doğuşu, kaynakları, gelişmesi ve diğer medeniyetlere etkileri; Müslüman toplumların sosyo-kültürel ve iktisadî özellikleri hakkında karşılaştırma yapabilecek ölçüde teferruatlı bilgi sahibi olur. 4
3 Bu alanlarda siyasî, kültürel ve sosyal tarih bakımından disiplinler arası metodolojik, sentezci ve eleştirel bakış açısı kazanır ve bu kazanımlarını çalışmalarında uygulayabilir. 4
4 Türk-İslâm Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri orijinalinden okuyup anlayabilir. 0
5 Genel müzik nazariyatı hakkında bilgi sahibidir. 1
6 Mimarî ve tezyinî sanatların tarihini, özelliklerini bilir. 1
7 Estetik düşünce anlayışına sahiptir. 1
8 Osmanlı Türkçesi ile yazılmış edebî ve tarihî metinleri günümüz Türkçesine aktarabilir. 1
9 Türk-İslâm kültürü çerçevesinde tarihî, edebî bir bakış açısı kazanır. 4
10 Araştırmalarda Osmanlı Türkçesi ile yazılmış matbu veya yazma eserlerden faydalanabilir. 1
11 Türk-Din Mûsikîsi formları hakkında bilgi sahibi olup, uygulama yapabilir. 0
12 Kazanımlarını eleştirel bir bakış açısıyla bilimsel üretkenliğe dönüştürebilir. 4
13 Kültür, medeniyet ve tarih ilişkisini kavrayabilir 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 114
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.56
Dersin AKTS Kredisi: 5